Film Electra: Jaké to je vyrůstat v dívčím těle

1 / 11
Sdílejte:
Mladá Electra se ponořuje ve snímku do svého nitra, aby rozkryla nezdravou citovou vazbu a zkusila přijít na to, proč je pro její sebepojetí klíčový zrovna otec.
Foto: Maur Film
Narozeninovou oslavu narušuje Electřin naléhavý výkřik „Někdo chybí!“. Hrůzu budící otec (Robert Jašków) se neúčastní. Absence jednoho z rodičů u Electry spouští disociaci. V následujících minutách se ponoří ještě hloub do svého nitra, aby rozkryla nezdravou citovou vazbu a zkusila přijít na to, proč je pro její sebepojetí klíčový zrovna otec.
Foto: Maur Film
Vše se změnilo, když Electra oslavila desáté narozeniny. Prostor zaplňuje štěbotání dívčiných kamarádek, také panenek. K umělohmotné Electře se po chvíli přidává její člověčí dětská verze. Skvěle ji ztvárnila Marie Verner.
Foto: Maur Film
Herečka Zuzana Stivínová namaskovaná k nepoznání: s nabotoxovanými rty, parukou, lesklými červenými šaty a gumovými rukavicemi, vždy připravená mýt nádobí a drhnout podlahu.
Foto: Maur Film
Na jednom ze stolů leží nehybně panenka Barbie v nadživotní velikostí. Vzápětí se zvedá a energicky pokračuje ve vyprávění o dni, kdy oslavila desáté narozeniny a všechno se změnilo.
Foto: Maur Film
Electra zároveň v něčem kopíruje svou matku, která je bez muže bezbranná a uchyluje se k sebedestruktivním mechanismům. Možná ze strachu, že pro dotyčného nikdy nebude dost dobrá. Tak jako nebyla ani pro otce, k němuž se pořád vrací jako k prvnímu muži svého života, nedostižnému ideálu z období, kdy si začala uvědomovat svou feminitu a tělesnost. On určoval její hodnotu jako ženy a lidské bytosti.
Foto: Maur Film
Povolené barvy? Jedině růžová a sytě červená.
Foto: Maur Film
Foto: Maur Film
Tematicky i stylisticky ambiciózní výprava do vnitřního světa jedné ženy je absolventským filmem Kashcheevy. Díky FAMU, české produkční společnosti MAUR film a zahraničním koproducentům ale vznikala v ojedinělých podmínkách.
Foto: Maur Film
Výroba zabrala čtyři a půl měsíce a stála deset milionů korun, tedy podobně jako levnější český celovečerní film.
Foto: Maur Film
Nadstandardní finanční a časový vklad je patrný z vypiplanosti každého záběru. Minuciózní forma však neslouží k manýristické prezentaci režisérčina výjimečného talentu. Stejně jako v Dceři odráží prožívání hlavní hrdinky a usnadňuje nám ztotožnění s jejími pocity.
Foto: Maur Film
Mladá Electra se ponořuje ve snímku do svého nitra, aby rozkryla nezdravou citovou vazbu a zkusila přijít na to, proč je pro její sebepojetí klíčový zrovna otec.
Foto: Maur Film
Narozeninovou oslavu narušuje Electřin naléhavý výkřik „Někdo chybí!“. Hrůzu budící otec (Robert Jašków) se neúčastní. Absence jednoho z rodičů u Electry spouští disociaci. V následujících minutách se ponoří ještě hloub do svého nitra, aby rozkryla nezdravou citovou vazbu a zkusila přijít na to, proč je pro její sebepojetí klíčový zrovna otec.
Foto: Maur Film
Vše se změnilo, když Electra oslavila desáté narozeniny. Prostor zaplňuje štěbotání dívčiných kamarádek, také panenek. K umělohmotné Electře se po chvíli přidává její člověčí dětská verze. Skvěle ji ztvárnila Marie Verner.
Foto: Maur Film
Herečka Zuzana Stivínová namaskovaná k nepoznání: s nabotoxovanými rty, parukou, lesklými červenými šaty a gumovými rukavicemi, vždy připravená mýt nádobí a drhnout podlahu.
Foto: Maur Film
Na jednom ze stolů leží nehybně panenka Barbie v nadživotní velikostí. Vzápětí se zvedá a energicky pokračuje ve vyprávění o dni, kdy oslavila desáté narozeniny a všechno se změnilo.
Foto: Maur Film
Electra zároveň v něčem kopíruje svou matku, která je bez muže bezbranná a uchyluje se k sebedestruktivním mechanismům. Možná ze strachu, že pro dotyčného nikdy nebude dost dobrá. Tak jako nebyla ani pro otce, k němuž se pořád vrací jako k prvnímu muži svého života, nedostižnému ideálu z období, kdy si začala uvědomovat svou feminitu a tělesnost. On určoval její hodnotu jako ženy a lidské bytosti.
Foto: Maur Film
Povolené barvy? Jedině růžová a sytě červená.
Foto: Maur Film
Foto: Maur Film
Tematicky i stylisticky ambiciózní výprava do vnitřního světa jedné ženy je absolventským filmem Kashcheevy. Díky FAMU, české produkční společnosti MAUR film a zahraničním koproducentům ale vznikala v ojedinělých podmínkách.
Foto: Maur Film
Výroba zabrala čtyři a půl měsíce a stála deset milionů korun, tedy podobně jako levnější český celovečerní film.
Foto: Maur Film
Nadstandardní finanční a časový vklad je patrný z vypiplanosti každého záběru. Minuciózní forma však neslouží k manýristické prezentaci režisérčina výjimečného talentu. Stejně jako v Dceři odráží prožívání hlavní hrdinky a usnadňuje nám ztotožnění s jejími pocity.
Foto: Maur Film