Ocenění Designbloku v kategorii Nejlepší novinka výrobce získala na podzim kolekce kancelářských potřeb a nástrojů pro designéry s názvem OFFICE od Natálie Navrátilové. Její práce pro českou firmu Mikov zaujala nejen odbornou porotu Designbloku, ale i běžné spotřebitele, kteří o ni vzápětí projevili velký zájem. Přivádět designové prvky do sériové výroby není pro Natálii novinkou. Se svou kolekcí příborů pro značku Fabini uspěla na mezinárodní soutěži Red Dot Awards a v březnu tohoto roku vyhrála v kategorii Objev roku na letošních Cenách Czech Grand Design.
Natálie Navrátilová vystudovala produktový design na UMPRUM, kde navázala spolupráci s českou firmou Mikov, která se soustředí na výrobu nožů. Po úspěšném zakončení studia začala pracovat také pro značku Fabini, kde navrhuje funkční a zároveň designové nádobí a další kuchyňské produkty.
Design vidí ve všem. „Na vysoké škole jsme to probírali snad ze všech stran, ale kdybych ho měla jednoduše popsat, je to vše, co nás obklopuje. Už ho ani nevnímáme,“ říká designérka. Natálie jej na rozdíl od ostatních vnímá, možná až příliš. „Všechno hodnotím a zkoumám, jak je to vyrobené,“ přiznává.
V běžném životě se soustředí na povrchy. Osahává a zjišťuje jejich kvalitu. Nejraději má reálné materiály jako je dřevo a kov, které podle ní imitace nenahradí.
Studium na UMPRUM je specifické i tím, že právě díky němu se studující setkávají s konkrétními firmami. Mohou tak získat kontakty už při studiu, což jim usnadňuje kariérní start. „Máme výhodu třeba oproti studentům textilního designu, protože v Česku něco jako designový průmysl, na rozdíl od toho textilního, do jisté míry stále funguje,“ tvrdí designérka.
Ke své dnes už oceňované tvorbě s českou firmou Mikov se dostala v rámci diplomové práce. „Studentům z mého ročníku nabízeli spolupráci. Téma mě nadchlo a celou svoji diplomovou práci jsem na něj zaměřila,“ vzpomíná. Natálie si vybrala kancelářské potřeby a nástroje pro designéry, protože to jsou věci, které sama denně používá. „Vždy jsem je sháněla spíše v zahraničí. Podobné produkty vyrábí například japonská značka Muji, takže mi přišlo logické, navrhnout vlastní, české, které vím, že na trhu chyběly,“ vysvětluje. Po půl roce práce prezentovala své nápady přímo zástupcům Mikova, kteří se rozhodli její návrhy uvést do prodeje. „Strašně jsem si přála, aby se to dostalo do sériové výroby,“ přiznává Natálie.
Design jednotlivých produktů je velmi strohý. „Prioritou pro mě byla praktičnost a vyrobitelnost,“ upřesňuje Natálie. Jednotlivé nástroje mají povrchovou úpravu a grafiku s číslem produktu a názvem kolekce OFFICE. „Podobné produkty nelze designově předimenzovat, protože by ztratily funkčnost. Spíše jsem chtěla jejich estetiku posunout o úroveň výš.“ Cestou produktového designu spotřebního zboží se vydala, protože chce, aby se její práce dostala k co nejvíce lidem. „Navrhováním designu pro každodenní věci se dotknete hrozně moc lidí a zároveň jim třeba uděláte hezčí den,“ uvažuje. Na produktovém designu ji navíc baví okamžitá zpětná vazba od zákazníka.
Spolupracovat s tradiční českou značkou chtěla od začátku své kariéry. U otázky, zda je možné vnášet do těchto firem nějaké inovace se pozastavuje. „Přemýšlím. Zrovna nástroje, na něž se soustředím, jsou definované svojí funkcí. Snažím se proto přinášet nový pohled na jejich estetiku.“
Ve své práci nejvíce čerpá z každodenního života. „Navrhuji to, co sama denně používám,“ vysvětluje. Když pracuje s nádobím, přemýšlí nad tím, jak jako malá vařila s babičkou, co používaly na konkrétní jídlo a jak vytvořit kvalitní nádobí, které přežije generace.
Aktuálně působí ve dvou projektech. Se značkou Mikov přemýšlí o rozšíření sortimentu v kolekci OFFICE a dále pracuje i pro Fabini, kde se soustředí na produktový design. Úspěch ve svém oboru definuje podle toho, jestli její produkty lidé skutečně a rádi využívají. Klíčové je podle ní nebát se oslovit značky. „Když začínáte, nikdo o vás neví. Musíte jít a sami je oslovovat, jinak práci neseženete.“
Odborné poroty Designbloku a Cen Czech Grand Design nebyly první, které Natáliinu práci ocenily. Designérka má na kontě i ocenění Red Dot Design Award v kategorii pro začínající designéry a absolventy, kde soutěžila se sadou příborů BOLDI, kterou navrhla pro značku Fabini. „Účast v podobných soutěžích je finančně náročná. Do této kategorie se můžete přihlásit zdarma. Ročně tuto možnost dostane padesát lidí,“ popisuje Natálie. Přidanou hodnotu tohoto ocenění vidí především v povědomí u širší veřejnosti. „Je to jako když si vybíráte knížku. Také se díváte, zda má za sebou nějaké ohodnocení.“
Práce designérky ji naplňuje. „Je mi teprve dvacet devět, ale musím uznat, že jsem se zatím nesetkala s žádným znevýhodněním kvůli tomu, že jsem žena,“ popisuje. Zásadní zlom podle ní, ostatně jako v každé jiné kariéře, nastane, jakmile přijdou děti. I když o sobě v několika článcích četla jako o mladé designérce, necítí se, že by mezi svými kolegy nějak vybočovala. „Moje práce pro Fabini je specifická i věkově. Zakladateli značky je dvacet šest let, tudíž se s ageismem nesetkávám. Spíš mě překvapilo, že mě veřejnost vnímá jako tak mladou,“ tvrdí designérka.
Ze své pozice pracující designérky vidí na českém trhu posun. „Mám pocit, že firmy konečně začaly chápat důležitost designu a jeho schopnost danou věc prodat,“ říká. Největší mezery máme podle Natálie ve veřejném prostoru.
I když může popsat pouze situaci v posledních deseti letech, říká, že v porovnání se zahraničním máme stále co dohánět. Mezi její oblíbené země z hlediska designu patří Itálie a Japonsko. „Tokio je teď velmi trendy destinací a japonská estetika se propisuje do všeho. Od jídla přes design po oblečení,“ tvrdí Natálie.