Přijďte na den plný rozmazlování, relaxace a zábavy feel good

Romské děti svoje knižní hrdiny nemají. Změnit by to měla kniha o Vanesce, která se chystá do školy

05. prosinec 2024

Nakladatelství romské literatury Kher letos vydalo unikátní publikaci pro děti od čtyř let. Napsala ji romská autorka Eva Danišová, nositelka Ceny Mileny Hübschmannové. Nejmenším čtenářům kniha vůbec poprvé předkládá jako hlavní postavu romskou vrstevnici v běžných životních situacích a během přípravy na první třídu.

Jekh, duj, trin! je knížka nejen pro romské předškoláky.Foto: Lukáš Houdek

„Vaneska je obyčejná romská holčička, která už brzy začne chodit do školy. Než ale nadejde první září, čeká ji spousta všedních i neopakovatelných zážitků. Ráda nám o nich povypráví – vezme nás k sobě domů, na romské křtiny, ale také k zápisu do školy, s babičkou na koupaliště či ke štědrovečernímu stolu,“ stojí v anotaci knihy. Nese název Jekh, duj, trin! (Raz, dva, tři!) a je vůbec první knihou určenou primárně romským předškolákům, přestože cílí také na neromské děti a jejich rodiče.

Moje první kniha

Knihu letos vydalo nakladatelství romské literatury Kher, které se ve svých počátcích zaměřovalo zejména na publikaci tvorby romských autorů a autorek pro dospělé. V poslední době se však čile věnuje také vydávání knih pro děti a mládež. Jekh, duj, trin! je pak prvotinou co do knih určených předškolákům. „Kher se v posledních dvou letech zaměřil na literaturu pro děti a mládež, protože je velká škoda, že romské děti nemají v knížkách své hrdiny. Jsou tak ochuzeny o tolik cenné poznání a formující význam svých hrdinů a spisovatelů,“ vysvětluje důvody pro vytvoření dětské řady publikací ředitelka nakladatelství Radka Patočková. Dodává, že jak „kheří“ knihy pro děti, tak ty pro dospělé nezkresleně ukazují život Romů očima autorů pocházejících z této početné národnostní skupiny.

Do centra pozornosti titul staví romskou hrdinku a její rodinu. I když se děj odehrává také ve školce, na farmě či na městském koupališti, má pro svůj důraz na romské postavy a prostředí velkou šanci zaujmout právě děti, které v něm vyrůstají. „Pro řadu z nich bývá příchod do školy těžkým krokem, protože ne vždy chodí do školky a příprava na školu v domácích podmínkách není automatická. V první třídě je pak čeká nejen mnoho neznámého, ale ještě se očekává, že přicházejí do školy s řadou dovedností a znalostí. Když tomu tak není, dítě samozřejmě nezvládá a zažívá první neúspěchy,“ říká Patočková.

Popup se zavře za 8s
Prémiový článek

Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!

Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!