Už tři roky se expertní skupiny najaté ministerstvem školství snaží dát dohromady novou verzi Rámcového vzdělávacího programu. Učit by se podle něj měly všechny školy nejpozději od roku 2027/2028. Na dokončení dokumentu zbývají poslední dva týdny a nejen od učitelů sílí hlasy, že celá reforma není připravená a měla by se odložit.
Angličtina od první třídy, další cizí jazyk od šesté. Namísto klasické biologie, chemie a fyziky integrovaný předmět přírodní vědy. A spoustu dalších větších či menších změn by do českých základních škol měla přinést velmi očekávaná reforma Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Na revizi vzdělávání pracují týmy odborníků už tři roky a ministerstvo školství prohlašuje, že jí nic nestojí v cestě. Nejen podle učitelů ale zdaleka není hotovo. „Netvrdíme, že ty změny musí být v zásadě špatné, mohou být i dobré, a naprosto souhlasíme také s tím, že revizi potřebujeme. Ale obáváme se, že změny, které se v poslední době udály, jsou naprosto neprůhledné,“ vysvětluje člen Učitelské platformy a zároveň ředitel Základní školy Kraslice Jan Kuzebauch.
Naráží například na to, že ještě na jaře se zdálo, že druhý cizí jazyk ze základního vzdělávání vypadne úplně. Přepracovávala se část určená matematice a mnoho dalších. V nově formulovaném Rámcovém vzdělávacím programu (RVP), podle kterého si potom školy následně sestavují svůj vlastní školní vzdělávací program (ŠVP), také není dost jasně určeno, jaké znalosti a vědomosti si má absolvent základní školy ze svého vzdělávání vlastně odnést. Další slabinou celého procesu reformy je také slabá komunikace vůči učitelům a rodičům, kteří podle průzkumů nechápou, jaké přínosy má celý náročný proces pro jejich děti mít.
Vzhledem k tomu, jak chaoticky revize probíhá, navíc hrozí riziko, že ji učitelé a školy odmítnou a místo novátorsky pojatého kurikula se budou obracet ke svým „starým dobrým“ přípravám, podle nichž učí už desítky let. „Aby měl člověk důvod něco udělat, musí se potkat dvě věci – žádoucnost a proveditelnost. Chci něco změnit v případě, že v tom vidím hodnotu a něco to pro mě znamená. Zároveň je u toho nutná proveditelnost, kdy věřím, že je možné toho dosáhnout. Jedno bez druhého nefunguje,“ vysvětluje učitel Roman Göttlicher ze Střední průmyslové školy, Obchodní akademie a Jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky ve Frýdku-Místku. Pokud vás zajímá, v čem by měl stát přidat a zda je vůbec možné, aby se revizi podařilo dotáhnout do Vánoc, přečtěte si článek na webu Heroine.cz.