Statistiky na to zatím nemáme, ale zdá se, že v českých školách se čím dál častěji objevují otevřeně trans a nebinární studující. S tím se zvyšuje zájem škol, vyučujících i rodičů dozvědět se více o tom, jak k těmto dětem citlivě přistupovat nebo na co dbát v komunikaci. Nejlépe všechny obavy a nejistoty rozptýlí přímá zkušenost s trans dítětem ve škole, říká výchovná poradkyně z jedné moravské základní školy. Když se o věcech komunikuje otevřeně a upřímně, není se čeho bát a všechno se dá vyřešit.
Trans a nebinární studující jsou zranitelnou menšinou především proto, že je nezastupuje žádná organizace, narozdíl například od studujících se specifickými vzdělávacími potřebami, a nemohou se opřít o žádnou funkční infrastrukturu. Genderový nesoulad je vystavuje odlišným výzvám než jejich vrstevníky a vrstevnice. Jedna věc je samotný coming out, s nímž se pojí otázky identity, sebepřijetí, sociálního uznání či po všech stránkách náročný proces vedoucí k tranzici. Další úskalí představuje přetrvávající stigmatizace trans a nebinárních lidí i ze strany různých institucí, což se projevuje právě i ve školách.
Existuje přitom řada škol, kam trans a nebinární studující v pohodě dochází, od nich je možné čerpat příklady dobré praxe. Milada je učitelka z moravské základky, do jejíž třídy chodí trans žák Nikola. Dnes už deváťák přišel do kolektivu na začátku osmé třídy. Původní základní školu byl nucen opustit, protože tamní děti ho mezi sebe nepřijaly. Ani v případě malé rodinné školy to nebylo tak snadné, jak se zdá: „Věděli jsme předem, že k nám Nikola nastoupí. Na pedagogické radě na konci školního roku se nás ředitel zeptal, zda jsme pro Nikolovo přijetí. Všichni se mohli vyjádřit a nepamatuju si žádný pochybující prvek. Možnás tím někdo nesouhlasil, ale otevřeně nikdo nic nenamítal. Zazněl ale názor, že ve třídě je kluk, který Nikolu nepřijme, že mu to dá sežrat. Učitelský sbor jsem ubezpečila o tom, že identita nového spolužáka není jeho věc a už vůbec ne důvod, proč Nikolu nepřijmout,“ popisuje Milada.
Problém to nakonec skutečně byl, protože dvě silné osobnosti si zkrátka lidsky nesedly. Třídní učitelka to nepřipisuje ani tak genderu nebo identitě, jako spíš obecně rozhárané atmosféře osmičky. „Nikola se rozhodně nedostal do pozice oběti, antipatie byla vzájemná a po nějakém čase se prostě začali ignorovat.“
Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!