Kolem osmdesáti tisíc středoškoláků čeká v květnu maturitní zkouška. Velká část z nich pak zamíří na vysokou školu. Právě teď tedy zvažují, kam podat přihlášku. Titul přitom nakonec získá v lepším případě každý druhý či druhá. Některé střední se proto snaží svému studentstvu pomoct s výběrem. Jak takové kariérní poradenství na školách může v praxi vypadat, zjišťovala v reportáži pro Heroine.cz Pavla Lioliasová.
Chodby pražského Arcibiskupského gymnázia se hemží mladými lidmi asi jako o každé jiné přestávce. Před několika třídami ale postává víc hloučků než obvykle. Vedení školy pro své studentstvo z vyšších ročníků připravilo už tradiční AGitaci. Jde o povinnou každoroční akci, která má sloužit k tomu, aby se gymnazisté lépe zorientovali v obrovské nabídce vysokých škol a oborů.
Na gymnázium se vrací jeho absolventi a absolventky, často současné studentstvo vysokých škol, aby s mladšími sdíleli své zkušenosti s volbou oboru a studiem. „Mezi absolventy o účast rok od roku roste zájem, letos jich přišlo skoro padesát,“ popisuje Jan Parolek, který má organizaci AGitace na starosti. Gymnazisté a gymnazistky si tak mohou volit z pestré nabídky přednášek. Nechybí oblíbená témata jako medicína, psychologie, informatika, právo. Přednášku ale letos uspořádal i absolvent, který se po maturitě vyučil a stal se uměleckým kovářem, mladý regionální politik nebo čerstvý absolvent Matematicko-fyzikální fakulty, který už během studia založil rodinu.
„Vybrala jsem si přednášky s lékařským zaměřením, plánuju letos maturovat z biologie a chemie a chci se hlásit na medicínu,” popisuje mi na chodbě jedna ze studentek maturitního ročníku. „Sice jsem už měla jasno od dětství, že chci být lékařkou, ale možnost si poslechnout studenty z daných oborů mi pak potvrdila, že to je to, co chci dělat,” dodává.
Pak už zamíří do třídy, já si nakonec vybírám vedlejší učebnu. Když vcházím, třída už je plná a vpředu stojí Markéta Pelantová, aktuálně doktorandka na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. „Kolik z vás přemýšlí o studiu přírodovědného oboru,“ ptá se na úvod. Ve třídě se zvedá šest rukou. Mladá žena začíná přibližovat své zkušenosti se studiem molekulární biologie a biochemie. Nechybí základní seznámení s přírodovědeckou fakultou a studiem, zmiňuje plusy a mínusy. „Můžete projít studiem, aniž byste potkali zvíře, z předmětů si vlastně vybíráte, co chcete,“ vysvětluje. Studentům popisuje i přijímací zkoušky a přidává své vlastní zkušenosti, jak zvládnout náročný obor.
O patro výš má podobně zaplněnou třídu mladý advokátní koncipient Václav Brabec. „Rozdíl mezi tituly Mgr. a JUDr je akorát v tom, že když jste JUDr., říkají vám „pane doktore“,“ vysvětluje a třída se směje. Absolvent svému publiku ochotně odpovídá na dotazy, popisuje rozdíly mezi vzděláním advokátů, soudců, státních zástupců. „Advokacie nemá se spravedlností nic společného, jde o hájení názoru klienta,“ přidává realistický pohled na své povolání.
Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!