Prostor, jednoduchost, skvělá výbava a k tomu všemu navíc i bezkonkurenční cena. Že takové požadavky nejdou dohromady?
Ale jdou, jen musíte vědět, kde hledat. Korejské Tivoli Grand je tajným tipem mezi rodinnými SUV.
Není to volba na první dobrou, první auto, které vás napadne, když máte vybírat rozumně prostorný rodinný vůz. I proto, že SsangYong pořád ještě není na českém trhu tak zavedená značka. Ale trocha hledání v méně známých vodách za to stojí. Tivoli Grand je zářným příkladem auta, které se v automobilové hantýrce označuje nálepkou „nejlepší poměr ceny a hodnoty“, protože tolik prostoru a bohaté výbavy za bezkonkurenční cenu vám dnes jen tak někde nenabídnou.
Člověk, který má rád „stará dobrá auta“, kde se vše dalo rychle najít na svém místě, kde důležité funkce mají své tlačítko či ovladač a není potřeba bádat v menu infotainmentu, zaplesá radostí.
Spadá do kategorie crossoverů až SUV. Sama automobilka ho popisuje spíš jako zvýšený kombík s velkým kufrem. V nabídce má kratšího sourozence Tivoli, kterého můžete mít i s pohonem všech kol. Varianta Grand je sice pouze předokolka, ale natáhla se o dalších pětadvacet centimetrů, které značně zvětší kufr (a připlácí se za ně 25 tisíc korun). Základní cena překvapí, zvlášť v dnešní době, kdy nová auta postupně o desítky tisíc zdražují. Tivoli Grand se dá pořídit už od 445 tisíc korun. Základní výbava přitom není vůbec chudá. Má tempomat, manuální klimatizaci, kožený volant, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, spoustu bezpečnostních asistentů a osmipalcový displej, který bez problémů zvládá propojení s mobilem skrze Apple CarPlay nebo Android Auto. Konkurenční vozy, mezi které patří například Škoda Karoq, Hyundai Tucson či Nissan Qashqai, pořídíte dráž.
Má to nějaká ale? Dá se diskutovat o vzhledu, který na někoho může působit trochu nezvykle až nesourodě, zejména zezadu. Interiér však není na pohled nijak laciný. Lesklých plastů je tu možná trochu víc, módní evropská SUV jsou uvnitř estetičtější, tady zkrátka musí estét přimhouřit oko. Tivoli Grand ale exceluje v něčem jiném – v naprosté uživatelské jednoduchosti. Člověk, který má rád „stará dobrá auta“, kde se vše dalo rychle najít na svém místě, kde důležité funkce mají své tlačítko či ovladač a není potřeba bádat v menu infotainmentu, zaplesá radostí. Displeje zobrazují to podstatné.
Vůz ale potěší toho, kdo chce auto maximálně prostorné. Je tu spousta odkládacích kapes a schránek a ve druhé řadě je hodně místa. Opěradla jsou navíc polohovatelná, takže například dětské sedačky se sem budou upínat docela snadno. A pak je tu ten kufr. Automobilka tvrdí, že se do něj vejde 720 litrů, tento údaj ale berte s rezervou, jde o objem až po střechu, zatímco ostatní výrobci uvádějí objem po roletku. Velký je ale naprosto dostatečně. Má sice vyšší nakládací hranu, plusem jsou ale kapsy po stranách, kam se dají zafixovat tašky s nákupem. Jen pozor na rozkutálení drobností, které pak zapadnou do prostoru kolem plnohodnotné rezervy ukryté pod podlahou. Potěší, že po sklopení zadních opěradel se vytvoří rovná ložná plocha, a tak s Tivoli Grand můžete odstěhovat třeba i pračku.
Když už si zájemce na užší seznam vytipovaných aut Tivoli Grand skutečně napíše, s výběrem motoru to pak bude mít snadné. Nabízí se totiž jen jediný, přeplňovaná benzinová patnáctistovka, která je v základu s manuálem. Za příplatek necelých 33 tisíc korun, jako v případě našeho testovaného rudého kousku, pak s automatickou převodovkou. Výkonově je motor dostačující, ostatně s tímto autem by ani nikdo sportovat nechtěl. Brzdou provozu ale rozhodně nebudete ani na dálnici. Jen spotřeba by možná mohla být o chlup lepší, jezdili jsme za 8,1 litru na sto kilometrů. Automat se nám zdál občas trochu ospalý, když bylo potřeba rychleji podřadit, a na semaforech systém stop-start mohl reagovat živěji, ale i na to se dá snadno zvyknout. S Tivoli Grand se totiž dobře jezdí, nabízí slušný výhled a obstojně tlumí nerovnosti. Nemá tak sofistikovanou zadní nápravu, ale celkově vyhoví klidnému řidiči, který hlavně chce, aby mu auto dobře sloužilo.
Tivoli Grand se nakonec ukázal jako dobrý parťák na každý den. Nezklame ve městě, na běžných cestách do práce ani o víkendu na delších rodinných výletech.
Vyrazili jsme s ním do středočeské Čáslavi a jejího okolí. Město, kterému se někdy přezdívá brána do Železných hor, sice není na seznamu nejvyhledávanějších turistických destinací, přitom nabídne spoustu krás. Už z dálky vyčnívá věž kostela svatého Petra a Pavla. Ta se krásně zrcadlí na hladině Podměstského rybníka, okolo nějž vede hezká výletní cesta podél hradeb, dlážděnými ulicemi až na náměstí s morovým sloupem a ke gotické válcové Otakarově věži. Mimochodem, v Čáslavi se našla údajná lebka Jana Žižky, jejíž repliku hrdě vystavují na místní radnici. Kaváren tu ještě není mnoho, ale pár hezkých se také najde. S dětmi se dá vyrazit do Muzea zemědělské techniky za starými traktory a mlátičkami nebo na nedaleký zámek Žleby obklopený rozsáhlým anglickým parkem a také oborou s bílými jeleny. Náš tajný tip pro milovníky industriálních památek je Berlova vápenka, která před nedávnem prošla citlivou rekonstrukcí a návštěvníkům nabídne také pohled zevnitř do komína.
A dalším tipem je i Tivoli Grand. Funkční, praktické a za dobrou cenu. Auto pro pragmatiky, kteří přesně vědí, co chtějí.
Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem – společností Vondrák & Heisig.