Ženská perspektiva se v současné kultuře prosazuje stále více. Film je ideálním médiem pro silné příběhy a během posledních let přibývá sebevědomých, kritikou vysoce hodnocených snímků, které si ženu a její životní zkušenost a cestu je svobodě vzaly jako téma. Ať už jde o emancipaci společenskou, sexuální nebo v partnerských vztazích...
Dávno předtím, než ji proslavila Pipi Dlouhá Punčocha a Děti z Bullerbynu, byla Astrid Lindgrenová jen obyčejnou dívkou ze švédského venkova. Film se otvírá v roce 1920, kdy se tvrdohlavá a nekonformní mladičká dívka musí vypořádat se svým nechtěným těhotenstvím a snahou jejího okolí dotlačit ji k jednomu ze dvou rozhodnutí, které měly ženy v takové situaci na výběr: buďto se dítěte vzdá, anebo rychle vstoupí do manželství bez lásky. Astrid se rozhodla pro třetí možnost; možná i odvaha, odolnost a neochota se přizpůsobit předepsaným normám později stály u zrodu Pipi, z dnešního pohledu feministické hrdinky par excellence.
Režie a scénář Pernille Fischer Christensen. Hrají: Alba August, Magnus Krepper, Maria Bonnevie, Trine Dyrholm, Björn Gustafsson, Henrik Rafaelsen, Mads Korsgaard. Délka 123min
Mladá Marianne připlouvá na ostrov v Bretani namalovat tajně portrét Heloise, která se má po návratu z kláštera provdat do Milána místo své sestry, jež spáchala sebevraždu. Mladá žena se však portrétovat nechce – právě proto, aby nemusela dostát závazku s neznámým Italem, který dohodla její matka. Obě ženy v sobě mezitím naleznou zalíbení a po odjezdu Heloisiny matky spolu navážou vášnivý milenecký vztah, byť jsou si vědomy toho, že nemá budoucnost a že brzy skončí. „Svět, který jim zdánlivě nepatří a nepřeje, je možné zažívat po svém, byť v šatech, které musíte nosit a které se naprosto nehodí k dobrodružství, protože vám může od ohně pod širým nebem chytit sukně. Zapálit plamen je možné různými způsoby a tato zdánlivě laciná metafora může tnout do živého, pokud jí dáte prostor. Neboť tam, kde není živoucího ohně vášně, lásky, přátelství a odvahy, je jen zima a tma,“ píše v recenzi Iva Baslarová.
Režie a scénář Céline Sciamma. Kamera Claire Mathon. Hrají Adèle Haenel, Noémie Merlant, Valeria Golino, Luàna Bajrami, Armande Boulanger. Délka: 122 min
V otevřených výpovědích manželů, manželek i milenců ukazuje výrazně stylizovaný introspektivní snímek různé podoby manželství a pátrá po smyslu této instituce v pozdně konzumní společnosti. Prostřednictvím obrazově dominujícího textového rozhovoru ústřední dvojice R. a B. se divák postupně identifikuje s příběhy anonymních hrdinů, kteří bilancují naplnění lásky a sexuality v partnerských vztazích, vyrovnávají se se svým zklamáním nebo popisují nově objevenou hodnotu manželství. Metafory a koláže vyjadřují autorčinu perspektivu, a nakonec i překvapivý životní zvrat spojený s natáčením. „Nevěra je v podstatě nudné téma, které toho o vás ovšem hodně vypoví,“ poznamenává k tomu režisérka Barbora Jíchová Tyson.
Režie a scénář Bára Jíchová Tyson. Kamera Benjamin Jicha. Délka filmu: 72 min.