Počátkem října proletělo internetem virální video z pařížského týdne módy: francouzská značka Coperni nechala na závěr své přehlídky nastříkat šaty přímo na modelku Bellu Hadid. Ta přišla na molo jen v kalhotkách a tým techniků na ni nasprejoval přiléhavé bílé šaty. Co všechno návrhářům umožňují dnešní technologie?
Technologie Fabricanu, „tekuté látky“, umožňuje stříkat nejrůznější vlákna (celulózová, keratinová, nano) na formu nebo rovnou na tělo. Šaty vytvořené na těle slavné modelky jsou rozhodně efektní kousek, ale látka ve spreji má spoustu dalších využití: třeba jako pružný obvazový materiál, voděodolná dlaha na zlomenou ruku, ochranná bariéra při ekologických haváriích, pomůcka pro průmyslové designéry, a v budoucnu se určitě bude prodávat i v obchodech s potřebami pro domácí kutění. Hotová látka se dá snadno vrátit do rozprašovače a znovu použít.
Francouzská značka Coperni je netradičními designérskými nápady celkem známá: loni představila skleněnou kabelku, se kterou se ihned ukázala řada celebrit, například Doja Cat nebo Kylie Jenner. Letos je na světě nový model s květinami. Sklo je sice materiál starý tisíce let a při práci s ním se uplatní spíš řemeslná zručnost a umělecký cit než nejnovější technologie, ale tyhle věci jdou zjevně dobře dohromady: nakonec za nimi vždycky stojí člověk a jeho kreativita.
Nápad s vytvořením šatů přímo na přehlídce není zcela nový: možná si vzpomenete na show Alexandera McQueena, kdy dva průmyslové roboty posprejovaly modelku v bílých šatech černou a zelenou barvou. Stalo se to v roce 1999, což v módném světě znamená před mnoha a mnoha sezonami, ale mnohým módním znalcům se v závěru přehlídky Coperni vybavil právě tento ikonický okamžik.
Moderní technologie při své tvorbě s oblibou využívá také návrhářka Iris van Herpen. Při tvorbě svých velkolepých šatů s hypnotizujícími vzory využívá 3D tisk, laserové řezání, silikon nebo precizně aranžované tvary vyřezávané z látky a dalších materiálů. Technika umožňuje „nastříhání“ drobných dílků, trpělivé ruce holandské designérky a zaměstnanců jejího ateliéru je pak ručně sešívají a lepí dohromady.
Ačkoli mohou Irisiny šaty na první pohled vypadat jako nenositelná umělecká díla, ve skutečnosti skvěle sedí a lze se v nich bez omezení pohybovat. Její modely často vídáme na červeném koberci. Na fotce je herečka Joey King (Bullet Train, Odhalení) v modelu z haute couture kolekce:
Ve Francii narozená návrhářka Clara Daguin se specializuje na práci se světlem. Do svých modelů zakomponovává fantastické svítící tvary a optické hrátky s jejich proměnami. To je možné díky miniaturizaci v oblasti elektroniky a novým vodivým vláknům. Řetězy drobných světelných diod či vlákna jsou vetkané přímo do látky nebo jimi Clara ručně vyšívá.
Modely Clary Daguin jsou jen pro výjimečné příležitosti. Existuje ale i svítící oblečené, které je už celkem běžně dostupné. Vzpomínáte si na trička, která měla pod předním dílem velkou krabičku s bateriemi a elektronickým obvodem, jen aby mohla zobrazit malý svítící obrázek? Dnes si můžete koupit celé svítící šaty, dokonce i látku, ze které si je můžete sami ušít, jako to udělala americká kreativní influencerka Shay Rose.
Digitální tisk na látku ještě před nedávnem nebyl tak běžně dostupný, ovšem dnes ho bereme jako samozřejmost. Nemám na mysli malé obrázky na tričko, ale velkoplošný potisk materiálu, z něhož se pak může ušít prakticky cokoli. Digitální tisk je levný, jeho technická příprava je snadná, stačí elektronicky poslat hotový návrh vzoru a hned se může tisknout a návrhář si může vymyslet prakticky cokoli.
Na nejnovější přehlídce značky Erdem byly k vidění šaty s potisky výrazných květin nebo starých rytin.
Pletení je sice staré řemeslo, zároveň se v něm ale mohou uplatnit i moderní technologie. Mívali jste doma pletací stroj, na kterém se ručně jezdilo sáňkami přes řadu malých jehliček? Moderní průmyslové verze pletacích strojů řízených počítačem dokážou uplést neuvěřitelné vzory, tvary i textury.
Příklad jsme mohli vidět na nedávném pražském fashion weeku na přehlídce Liběny Rochové: asymetrické pletené šaty s nepravidelnými intarziemi vznikly v české pletárně Woolife, vybavené moderními pletacími stroji.