Co spojuje političku Kamalu Harris, vévodkyni Meghan Markle, zpěvačku Madonnu a možná i vás? Obyčejné plátěné tenisky značky Converse. Historie tenisek sahá až do roku 1908. Dnes se značka snaží zaujmout rozšiřováním svého vlivu nad rámec stylové ikony.
Historie značky Converse sahá do začátku 20. století. V roce 1908 začal obchodník Marquis Mills ve své továrně v malém americkém městě Malden ve státě Massachusetts dodávat obuvnickým firmám pryžové podrážky. O dva roky později začala firma vyrábět vlastní sportovní obuv. Zlomovým okamžikem pro firmu byl ale den, kdy se k ní v roce 1921 připojil basketbalista Charles Hollis „Chuck“ Taylor a poté, co si stěžoval na bolavá chodidla, přemluvil majitele firmy, aby vytvořil kolekci basketbalových bot. Podmínkou ale bylo, že samotný Chuck botu All Star (která v tu dobu ještě nenesla jeho jméno) pomůže zpopularizovat mezi hráči a fanoušky basketbalu.
Díky unikátnímu využití marketingové strategie, originálnímu designu a perfektní přilnavosti podrážek se boty All Star a firma Converse staly velmi rychle masově populární. Původce nápadu uctilo vedení společnosti umístěním jeho jména společně s pěticípou hvězdou do loga na jazyku boty. Tak se zrodily ikonické Chuck Taylor All Star tenisky, které svou podobu nezměnily přes 96 let.
V roce 1936 debutovaly Conversky na letních Olympijských hrách v Berlíně jako uniforma basketbalistů, během druhé světové války v nich cvičily ozbrojené síly Spojených států. V 60. letech se k příběhu prodala filmová plátna a vznikl snímek Tall Story s Anthony Perkinsem a Jane Fonda v hlavní roli. V 70. letech si Conversky, a sice typ One Star, oblíbila subkultura skejťáků. Nebyl skatepark, kde byste alespoň jeden pár nepotkali, a díky tomu se hojně vyskytovaly i na stránkách ikonického magazínu Trasher. O dekádu později běhal v Converskách po pódiu Kurt Cobain nebo členové punkové kapely Sex Pistols. Z bot na basketbalová utkání se pomalu ale jistě stávaly boty pro všechny a zároveň symbol neokázalého stylu.
Ačkoliv to vypadalo, že se Converse nemůže dařit lépe, uvnitř firmy se skrývaly problémy. Po smrti Chucka Taylora v roce 1969 společnost několikrát změnila majitele a v roce 2001 let byla dokonce na hranici bankrotu. Před pravděpodobným koncem ji zachránil jeden z jejích největších konkurentů, americká firma Nike, která značku koupila a pod níž spadá dodnes. Firma Nike také vymyslela converskám nový marketing a začala zdůrazňovat právě hodnoty osobní svobody, otevřenosti a demokratičnosti.
V roce 2017 tak uvedli kolekci Converse Pride, jejíž hlavní heslo znělo: Yes to all. Firma tak reflektovala společenské problémy a otevřeně se přihlásila k podpoře komunity LGBTQ+. Kolekce bot se o rok později ve spolupráci s americkou zpěvačkou a herečkou Miley Cyrus rozrostla také o oblečení a byla určena všem bez rozdílu pohlaví, věku, sexuální orientace či etnické příslušnosti.
Že se plátěnky od sportovní obuvi posunuly na úplně jinou úroveň, ukazuje i to, jak se k nim staví módní průmysl. Na konci roku 2020 pózovala nově zvolená americká viceprezidentka Kamala Harris pro limitovanou obálku módního časopisu Vogue v černém blejzru od Donalda Deala a v teniskách Chuck Taylor All Star.
Fotografka Johana Pošová se při focení do dubnového čísla časopisu Heroine soustředila na detail a hru s optickými klamy.
Ostatně Kamala Harris je veřejně neobula poprvé. V Converskách jsme ji mohli vidět i na drive-in rally v Orlandu, na prohlídce výcvikových zařízení v Milwaukee nebo v talk show Desus & Mero, kde prozradila, že tyhle boty miluje a doma jich má celou sbírku. „Nezáleží na tom, odkud pocházíte nebo jakým jazykem mluvila vaše babička. Všichni jsme v nějaké fázi našeho života vlastnili alespoň jeden pár Conversek, nebo ne?” nechala se slyšet v rozhovoru pro časopis Complex.
V Converskách vystoupila na pódiu i královna popu Madonna během své MDNA tour v roce 2012. Rihanna, zpěvačka a zakladatelka značky Fenty, je obula na červený koberec a róbu od Marca Jacobse doplnila o originální model tenisek se špičatou špičkou. Na červený koberec se tenisky Converse podívaly i s hlavní hvězdou seriálu Stranger Things, Millie Bobby Brown. Ta je obula hned dvakrát – na premiéru prvního dílu seriálu a poté na předávání cen SAG v roce 2018. Dávno před nimi je ale hrdě nosila i princezna Diana, která měla nejraději světle růžové kotníkové.
Model My Story nese poselství ženské síle a o ženském hlasu, který by měl být slyšet. Byl navržen ryze ženským designérským týmem. Silné heslo, které je nosným motivem kolekce, slouží jako připomínka toho, že být zticha, přihlížet bezpráví a zařadit se do davu je špatně. Converse chce skrze program All Stars nabídnout možnost cílevědomým, nápaditým a talentovaným kreativcům ukázat, čím jsou výjimeční a realizovat své sny. Chce jim dát prostředky na to, aby ve svém životě mohli kráčet vlastní cestou, často mimo zajeté koleje. Více inspirace a informací najdete na instagramu.
Značka se rozhodla svůj kultovní potenciál zúročit pro podporu mladých lidí, kteří se snaží o změnu a pokrok ve světě. Z nich pak skládají komunitu All Stars. Cílevědomý marketing i snaha jít dál než jen k statusu stylové ikony chce pro conversky získat i nejmladší generaci. Hledá osobnosti, které se nebojí být odlišní a nehrají podle zajetých pravidel. Hlavní myšlenku popisuje úvodní motto: „All Stars change the game, so everyone can play”, aneb „Měníme hru tak, aby se jí mohl účastnit opravdu každý”.
Členové komunity, kterých je přes 2 500 napříč 34 státy, budou mít díky investici ve výši jednoho milionu dolarů možnost realizovat své nápady, získat potřebné prostředky nebo kontakty, účastnit se workshopů i diskusí a v neposlední řadě se podílet na chodu a dalším směrováním značky. V říjnu 2020 měli všichni členové All Stars jedinečnou možnost individuálně předložit vlastní návrhy projektů v oblastech udržitelnosti, inkluze a diverzity. Podle svých zájmů (diverzita a inkluze, výchova mládeže a udržitelnost) mohli realizovat své projekty, celý proces byl dokumentován a letos bude i veřejně prezentován.
Pokud vám přijde jako dobrý nápad mít Conversky v botníku i proto, že sdílíte jimi prezentované hodnoty, můžete si vybrat z některé z limitovaných kolekcí. Zřejmě vám ale bude stačit jednou za čas vyměnit staré bílé All Stars za nové, úplně stejné. Protože – marketing nemarketing – je to dobrá, poctivá bota.
Článek byl psán pro Heroine ve spolupráci s našimi partnery v Converse.