TikTok je často označován za aplikaci pro děti a teenagery. Dnes ale tuto původem čínskou aplikaci využívají i značky, jako jsou Prada nebo Louis Vuitton, a populární tvůrci díky ní obsazují první řady přehlídek světoznámých návrhářů. Proč je pro módní průmysl Tik Tok tak atraktivní sociální sítí?
Na konci roku 2019 se tehdy teprve osmnáctiletý Noen Eubanks, který má nyní na TikToku téměř 11 milionů fanoušků, stal tváří francouzského módního domu CELINE. Za pouhý rok od začátku svého působení v aplikaci jeho videa pravidelně sbírala okolo jednoho milionu srdíček a přes 100 milionů zhlédnutí. Oficiální soundtrack k přehlídce kolekce „The Dancing Kid” téže značky pak pochází z dílny dalšího slavného TikTokera vystupujícího pod přezdívkou Tiagz. Ten se proslavil remixy oblíbených písniček a pyšní se téměř čtyřmi miliony sledujících.
A TikTok začaly využívat i další módní značky. Populární italský módní gigant Dolce&Gabbana se rozhodl spolupracovat s hvězdou TikToku Chasem Hudsonem, kterého nejčastěji najdete pod přezdívkou Lil Huddy a slavnou TikTokerkou a Youtuberkou Loren Gray. Dohromady mají přes 80 milionů sledujících. Jejich kolegyně, teprve šestnáctiletá CharliD'Amelio, která jako první v historii pokořila hranici 100 milionů sledujících (a to za pouhý rok a půl působení v aplikaci), seděla na začátku roku 2020 v první řadě přehlídky módní značky Prada. Její dvacetiletá kamarádka Addison Rae založila svou vlastní kosmetickou značky ITEM beauty a spojila své síly s módním domem Miu Miu. Addison sleduje na jejím TikTok účtu téměř 80 milionů uživatelů.
Tik Tok už dávno není dětskou aplikací pro sdílení patnáctisekundových tanečků, ale stal se platformou pro světově známé celebrity, určující trendy a kultivující vývoj jeho nejvěrnějších fanoušků – Generace Z.
Aplikace nyní zaznamenala obrovský nárůst uživatelů kvůli situaci okolo pandemie Covid19. Lidé tráví mnohem více času doma, mají omezené možnosti zábavy, a tak na TikToku tráví klidně několik hodin denně. A to i ti, kdo dřív patřili mezi jeho zaryté odpůrce. TikTok se stal nejrychleji rostoucí a sedmou nejpoužívanější aplikací na světě a do svého spuštění v roce 2016 si ho stáhly přes dvě miliardy (!) lidí.
S tím samozřejmě roste jeho i vliv a hodnota z hlediska marketingu. Na TikToku je průměrně 700 milionů aktivních uživatelů měsíčně a očekává se, že během roku 2021 toto číslo vzroste až na 1,2 miliardy. Běžný uživatel svajpováním videí či tvorbou vlastního obsahu stráví 52 minut denně, což je jen o minutu méně než kolik stráví průměrný uživatel na konkurenční sociální síti Instagram. Aplikaci TikTok navíc až 90 % jeho uživatelů používá na denní bázi. TikTok aktivně používá 1,1 milionu Čechů a Češek měsíčně. Průměrně na něm stráví 69 minut denně, přičemž za 24 hodin aplikaci otevřou dvanáctkrát.
Nejpopulárnější jsou vtipná videa, která za celou existenci aplikace nasbírala téměř 450 miliard zhlédnutí. Populární jsou také pranky či videa o fitness a zdravém životním stylu. Módní tematika se umístila na šesté příčce s téměř 18 miliardami zhlédnutí.
Samotný TikTok vyplácí jeho tvůrcům dva až tři centy za každých tisíc zhlédnutí. To znamená, že abyste si vydělali 30 dolarů, muselo by vaše video vidět přes milion lidí. U tvůrců, jako je například Addison Rae, to není žádný problém – její videa mají obvykle mezi 20 až 30 miliony zhlédnutí, není ale výjimkou, že překonají hranici 200 milionů zhlédnutí. Dle magazínu Forbes činily její příjmy za rok 2020 přes pět milionů amerických dolarů, příjmy její kolegyně Charli jen o milion dolarů méně.
Populární tvůrci navíc často vydávají svůj merchandise či rovnou zakládají vlastní kosmetické nebo módní značky. Také přijímají spolupráce, a to jak na TikToku, tak na Instagramu, či využívají platformu Youtube, kde zároveň generují další zisk z počtu zhlédnutí.
Vraťme se k již výše zmíněné spolupráci módního domu Prada a jedné z nejznámějších TikTok celebrit Charli D'Amelio. Charli sdílela sedm videí, kde měla na sobě výhradně kousky Prada, samotnou značku označila na pěti z nich. Její nejúspěšnější příspěvek získal 8,7 milionů srdíček, 134 200 sdílení, 43 100 komentářů a 75,6 milionu zhlédnutí. To je engagement rate, o kterém se valné většině marketingových agentur nemůže ani zdát, a to navzdory propracovaným strategiím a plánům.
Samotný obsah je přitom často velmi jednoduchý a bez náročné dodatečné postprodukce a úprav. Na TikToku můžete tvořit maximálně minutová videa, valná většina videí ale trvá jen 15 sekund. Jedná se zpravidla o nesestříhaný klip, který je maximálně doplněn textem nebo filtrem.
Spolupráce s TikTokery ale není jediný způsob, jakým módní značky aplikaci využívají. Během lockdownu hostila aplikace #TikTokFashionMonth (a to od 10. září do 8. října 2020), v průběhu kterého měli uživatelé možnost sledovat živé přenosy přímo z přehlídek jejich oblíbených návrhářů, a pomyslně tak usednout do prvních řad módních gigantů, jako je například Prada, Louis Vuitton nebo Yves Saint Laurent. Dříve exkluzivní obsah tak díky aplikaci měla v reálném čase možnost konzumovat celá miliarda jejích uživatelů.
Druhý ročník TikTok Fashion Month proběhl letos v březnu. „Prvním ročníkem jsme lidem poskytli unikátní módní prožitek i z pohodlí jejich gauče. Letos jsme se chtěli více soustředit na diverzitu, ať už u návrhářů, tvůrců nebo modelek a modelů. Chtěli jsme využít tuto neobvyklou situaci, kterou teď společně celý svět prožívá, k podpoře inkluzivnějšího způsobu myšlení v módním průmyslu,“ komentovala nadcházející druhý ročník Cece Vu, která stojí v čele módních a kosmetických partnerství TikToku.
Další obrovskou výhodou je zjednodušení procesu scoutingu nových modelek a modelů – místo hledání nových tváří a následných schůzek si nyní stačí prohlédnout obsah profilu potenciálního nového modela či modelky. Toho využívá například modelingová agentura IMG, která zaštiťuje mimo jiné i nevlastní dceru americké viceprezidentky Kamaly Harris, Ellu Emhoff, nebo dceru basketbalisty Kobeho Bryanta, Nataliu Bryant. „Výhodou TikToku je, že většina obsahu je stále bez filtru a editace. To nám společně s faktem, že většinu obsahu tvoří videa, pomůže velmi rychle utvořit obrázek o uživatelově osobnosti, chování, pohybu, zájmech a hodnotách,” vysvětluje Jeni Rose, viceprezidentka agentury IMG. „Navíc se díky aplikaci může zviditelnit o mnoho více tváří ze všech koutů světa. Také ušetří čas i peníze, které by jinak utratili za tvorbu portfolia a cestování na castingy.”
Jak už bylo řečeno, na Tiktoku se největší oblibě těší vtipná videa. Populární jsou ale i trendy, které se na Tiktoku mění rychleji než na kterékoliv jiné platformě. Najít je můžete vždy pod jednotným hashtagem nebo zvukem. Ani tady nezůstávají módní značky pozadu – za zmínku určitě stojí #GucciModelChallenge, kdy lidé z věcí, co mají běžně doma, napodobovali excentrický styl kreativního ředitele italského módního domu Gucci, Alessandra Michele. Samotná značka poté spolupracovala s vybranými tvůrci, kteří se této challenge zúčastnili. Podobná byla i videa, ve kterých uživatelé napodobovali ikonický look módního domu Dior.
Tento trend neunikl ani britské módní značce JW Anderson, jejíž barevný kardigan si zamilovala celá Generace Z poté, co ho viděla na zpěvákovi Harrym Stylesovi. Doslova celý svět chtěl mít podobný svetr doma, a jelikož stojí skoro 40 000 Kč, začali uživatelé šít své vlastní, jím inspirované kousky. Značka si tohoto trendu všimla, a aby motivovala ještě více lidí se do výzvy zapojit, sama zveřejnila vzor, podle kterého se dá kardigan přesně replikovat:
Je tedy patrné, že obrovského potenciálu aplikace TikTok si začínají všímat marketingové týmy i těch nejznámějších módních domů a značek. A pokud vhodně (tedy tak, aby se shodoval s jejich hodnotami a seděl do jejich celkové prezentace) zvolí influencera, se kterým budou spolupracovat či výzvu, na které se budou podílet, rozhodně to funguje. A to ať už ve zvýšení prodejů samotných kousků, tak v tom, že si módní značky díky populárním tvůrcům vychovávají novou generaci budoucích potenciálních klientů. Dokud jsou další týdny módy v podobě, v jaké jsme je znali před pandemií, v nedohlednu, je TikTok rozhodně jedním z hlavních hráčů na poli digitalizace a evoluce celého módního průmyslu.