Velcí by měli pomáhat malým. To, jak známo, platí ve škole i v běžném životě. V posledních letech ovšem tento chvályhodný trend „nakazil“ také svět velkých firem. Dokonce i těch v tabákovém průmyslu.
Tabákový průmysl nemá zrovna na růžích ustláno. Přesto je patrné, že především v posledních letech dochází k výrazné a esenciální transformaci celého odvětví, jež s sebou přináší celou řadu příznivých průvodních jevů.
Podobně jako hledání alternativních energetických zdrojů pomáhá k udržování lepšího zdraví naší planety, otevírají i alternativní tabákové výrobky cestu ke zdravější budoucnosti. Tabákové firmy ovšem — vedle technologických inovací a přesunu akcentu od klasických cigaret k tabákovým alternativám — přicházejí čím dál tím častěji také s inspirativními projekty. Takovými, které aktivně přispívají jak k udržitelnosti a ochraně klimatu, tak k rozvoji sociálních komunit po celém světě.
Sociálně laděné projekty mohou mít různou podobu, nicméně žádný z nich nemůže fungovat, pokud nebude fungovat dlouhodobě a spolehlivě. Stejně důležité ale je naučit se vyhledávat po celém světě jejich vhodné adresáty. Nadnárodní tabákové koncerny se přitom mohou opřít o celosvětovou síť spolupracujících státních, soukromých i neziskových organizací a institucí, které dobře znají potřeby svých místních komunit.
Úspěšná podpora tak na jedné straně může mít podobu obědů zdarma pro potřebné seniory, což byl projekt, který japonská společnost JTI (Japan Tobacco International) ve spolupráci s radnicí v rumunské Bukurešti zahájila už v roce 1998. Na straně druhé se taková podpora může uskutečnit formou vzdělávání novinářů a mladých lidí.
JTI přitom realizuje i sérii projektů zaměřených na vytváření pracovních příležitostí pro ohrožené skupiny obyvatel. Projekt, který původně vznikl v roce 2012 ve Španělsku sužovaném tíživými socio-ekonomickými dopady hospodářské krize, cíleně vytváří nová pracovní místa právě ve spolupráci s lokálními partnery, a to především v oblasti sociálních služeb a vzdělávání.
Pozitivní výsledky má rovněž dlouhodobá spolupráce JTI s potravinovými a oděvními bankami, díky jejichž zkušenostem se materiální pomoc dostává přesně a účinně tam, kde je jí třeba. Ostatně zajistit oblečení pro lidi v nouzi se úspěšně daří i v České republice, kde na projektu první Oděvní banky spolupracuje JTI s neziskovou organizací Klub svobodných matek.
Podobných aktivit, které pomáhají, je nicméně celá řada – v neposlední řadě k nim patří také cílená podpora pěstitelů tabáku a jejich místních komunit.
Ochrana životního prostředí je — i z pohledu velkých firem — nelehkým úkolem, který vyžaduje komplexní přístup a vzájemnou provázanost dílčích kroků. Spolupráce na všech úrovních je proto zcela nezbytná.
„Do našich aktivit se snažíme zapojovat prvky cirkularity. Začíná to už samotným vývojem našich nových alternativních produktů, zahřívačů tabáku, které na jedné straně pomáhají snižovat zdravotní rizika spojená s kouřením a zároveň přinášejí menší zátěž pro životní prostředí. Ostatně jsme se zavázali, že do roku 2030 budeme v rámci našich vlastních činností uhlíkově neutrální,“ říká Anna-Maria Rugarli, vice-prezidentka společnosti JTI, která má na starosti její CSR, tedy společenskou odpovědnost firmy.
Na aktivním snižování uhlíkové stopy se přitom podílejí i technologické inovace v oblasti vývoje alternativních tabákových výrobků, jaké představuje například zařízení na zahřívaný tabák Ploom, a ekologicky promyšlená distribuce produktů založená na recyklovatelných a efektivně využívaných obalových materiálech.
I tabákový průmysl totiž vyhlíží udržitelnou alternativní budoucnost.