Vánoční svátky jsou skvělou marketingovou příležitostí pro výrobce téměř čehokoliv. Stále oblíbenější jsou v posledních letech tematické adventní kalendáře. Už dávno nejde jen o ty čokoládové, kterými jsme si čekání na Štědrý den zkracovali v dětství. V nabídce jsou nyní balíčky s kávou, alkoholem, ponožkami a v neposlední řadě i s kosmetikou. Na letošní nabídku se zblízka podívala make-up artistka Asya Meytuv. Jaké beauty adventní kalendáře a balíčky se podle ní vyplatí? A jak vybrat ten správný pro vás, vaše kamarádky, sestry nebo maminky?
Pro zákazníky je v nich dávka dětské nostalgie, hravosti, ale také možnost vyzkoušet si vysněné produkty v malém balení, které se hodí třeba na cesty. Pro firmy jsou zase vánoční limitované edice a kalendáře skvělou cestou, jak si budovat vztahy se zákazníky, a také šikovný způsob, jak zpeněžit zbytky drobného zboží a vzorků. Co byste tedy před nákupem měli vždy zvážit? Kromě ekologického dopadu tohoto typu konzumu je to hodnota zboží, které v kalendáři dostanete, a jeho využitelnost pro váš konkrétní život. Opravdu potřebujete patnáct mini sprchových gelů na cesty? Vyplatí se kupovat celý kalendář, pokud z něj vlastně chcete jen dvě tři věci?
Pro snadnější orientaci ve změti vánočních limitek jsem vytipovala několik adventních kalendářů, na které se dá podle mě již tradičně spolehnout. A také pár novinek, jež mě letos zaujaly poprvé.
Make-upové a beauty značky většinou nabízejí ne jednu, ale hned několik variant kalendáře v různých cenových hladinách. Tradičně je najdeme u značek Fenty Beauty, Benefit, Bobbi Brown a dalších. Většinou obsahují miniatury zavedených produktů či vzorečky, takže doporučuji opravdu podrobně prostudovat jejich skladbu, abyste si vyhodnotili, zda je využijete.
Mezi velkolepé (a drahé) kalendáře této kategorie patří rozhodně ty od MAC a od Charlotte Tilbury. Obsahují často mix cestovních i plnohodnotných velikostí produktů a nesmějí chybět jejich tažní koně. U Charlotte Tilbury krásný kalendář ve tvaru srdce s malými šuplíčky zcela jistě nabídne ikonickou rtěnkou Pillow Talk, cestovní varianty tužek na rty a oči, setting sprej a mnoho dalšího. Obsahu odpovídá i cena, která se pohybuje kolem 6500 korun.
U kalendáře MAC se s cenou dostanete pod 6000 korun, obsahuje řadu produktů na rty a oči, opravdu si ale pozorně prohlédněte, zda unosíte všechny oční stíny i odstíny rtěnek. Konkrétně u této značky spíše doporučuji jejich menší balíčky z vánoční kolekce, kde je podle mě poměr skladby, ceny a využití lepší. Jeden rok jsem si třeba koupila Velvet Teddy Vault, což byla krásná krabička s mým oblíbeným odstínem rtěnky Velvet Teddy ve všech texturách MAC, od lesku na rty po ultradržící matnou verzi. Pro moji osobní i pracovní výbavu to byl svatý grál!
Také značky péče o pleť nabízí své produkty ve formě adventního kalendáře. U skincare jde ale především o jejich vyzkoušení ve smyslu alergických a senzorických reakcí, tedy zda vám produkt voní a nemáte na něj reakci. Na další slibované účinky si u péče musíte většinou počkat několik týdnů, proto po prvním seznámení doporučuji jít do klasického balení.
Povedený skincare kalendář letos najdeme například u finské značky Lumene, kde vidím celkem příjemný poměr ceny a výkonu, ale také krásný design, který má na svědomí ilustrátorka Sofia Pusa. Mým osobním (ale poměrně drahým) favoritem je pak 12denní adventní kalendář od značky Augustinus Bader. Oceňuji na něm chytrý výběr méně produktů ve větším balení, takže člověk z té péče opravdu něco bude mít.
Co se týče tělové péče, sváteční edici tradičně nabízí nizozemská značka Rituals. Letos prodává hned několik verzí kalendářů s produkty pro ženy i pro muže, které vypadají jako svítící holandská vesnička. Obdobně poslouží kalendáře od francouzských značek Nuxe nebo Yves Rocher, jež udělají také hodně radosti za o něco méně peněz. Toto je přesně typ kalendáře, kde cestovní sprcháče a tělové krémy nejspíše opravdu užijete v gymu nebo na cestách. Pokud však předem víte, že neupotřebíte například vlasovou péči, pak opět stojí za zvážení, nakolik je obsah kalendáře pro vás relevantní.
Za mě jsou letos povedené i ty od L’Occitaine – jak ten klasický, tak i prémiový –, oba obsahují nejoblíbenější produkty a jsou krásné na pohled.
Pokud se nechcete upsat jedné beauty značce, ale přejete si toho vyzkoušet co nejvíce, pak budou správnou volbou kalendáře od parfumerií nebo multibrandů. Širokou nabídku má Sephora i Douglas, a to jak kalendáře s produkty vlastní značky, tak i kombinace značek.
Z online obchodů mi letos připadají velmi povedené kalendáře ASOS a Notino. ASOS je britský e-shop s oblečením a kosmetikou a výhodou jejich kalendáře je relativně dostupná cena v poměru k opravdu širokému výběru produktů. Některé značky u nás ani neznáme, tak je to fajn příležitost rozšířit si obzory a otestovat něco nového. Pozor ale na konkrétní produkty – osobně jsem se například nechala zlákat produktem v plné velikosti v tomto kalendáři loni, při bližším ohledání jsem však zjistila, že konkrétní odstín je vhodný spíše na tmavší pleť a při své práci bych ho tolik nevyužila.
Zajímavá je letos nabídka u Notina, odpovídá tomu i cena – kalendář si pořídíte za necelých 5000 korun. Fyzicky se mi do ruky zatím nedostal, nicméně podle popisu vypadá opravdu nadupaně, a dokonce obsahuje i malý přístroj na čištění pleti od značky Foreo.
Jako poslední pastičku na zákazníky bych chtěla zmínit sváteční edice a kolekce make-upových značek. U řady z nich se jedná o každoroční tradici, která má své příznivce i sběratele. Některé značky sázejí na jindy nedostupné odstíny či unikátní balení, jiné naopak pomocí kolekcí dostávají běžnou cenu trochu níž, a umožňují tak i těm, kteří si produkt normálně nekoupí, aby ho vyzkoušeli.
Touto cestou se tradičně vydává značka Estée Lauder se svým každoročním kufrem. Jedná se o kolekci, kde většinou najdete skincare i make-up výbavu v plné velikosti, zatímco cena je srovnatelná s jedním jejich krémem nebo sérem. Tady můžeme zatleskat hned několikrát: zaprvé tím, že se nejedná o kalendář jako takový, může jít kolekce jako dárek přímo pod stromeček. Zadruhé značka krásně drží rovnováhu mezi inovací a stabilitou, a ačkoliv svým zákaznicím nabízí víceméně stále to stejné, jen s jiným kufříkem nebo obaly, stejně jsou tyto kolekce každoročně vyprodané. A to také proto, že je tento set opravdu finančně velmi výhodný.
Obdobně kultovní, ale cílící na jinou cílovku jsou třeba vánoční paletky od Hourglass nebo unikátní tekutá rtěnka Dior Rouge Forever Sequin, která například loni byla celosvětově beznadějně vyprodaná už v listopadu. Loni jsem ji nesehnala, ale nebudu zastírat, že se po ní ohlížím teď.
U svátečních kolekcí je však velmi důležité sledovat kvalitu produktů a jejich další využití ve vašem běžném životě mimo svátky. Pokud se jedná o limitované odstíny, je pravděpodobné, že jde značka cestou nejlevnější výroby a kvalita (například u očních stínů) se může značně lišit od stálé kolekce. Za nevýhodu limitovaných edic osobně považuji i samotnou neopakovatelnost odstínů, pro případ, že bych si je obzvlášť oblíbila. Vždy je tedy potřeba sledovat zemi původu dané kosmetiky a opravdu zvážit, jak dlouho a jak velkou mi daný nákup bude dělat radost. Protože koneckonců i tu rtěnku Dior ke stromečku si můžete pro jednou udělat pomocí jakékoli červené a zlatých třpytek.