Třetina rodičů by si pro svoje dítě přála všeobecné střední vzdělání. Pokud by nemuseli taktizovat a míst by bylo dost, tento počet by pak podle průzkumů stoupl až na polovinu. Momentálně se ale na všeobecné obory vejde jen 18 procent deváťáků. I proto vznikají lycea, jen za loňský rok přibylo v ČR třicet tříd. Co od nich čekat? A v čem se liší od středních škol?
Lyceum je studijní obor, který kombinuje odborné a všeobecné předměty. Momentálně funguje v ČR 222 tříd lycea, ještě minulý školní rok jich přitom bylo 190. A neustále přibývají další. Zatím existují lycea ekonomická, pedagogická, zdravotnická, technická, přírodovědná, kombinovaná nebo vojenská. V příštím školním roce by se v pilotním ověřování měla otevřít i lycea všeobecná, která by do budoucna měla představovat alternativu k akademicky zaměřeným gymnáziím.
Rozdíl mezi lycei a odborněji zaměřenými středními školami vysvětluje na konkrétním příkladu ředitel pražské Obchodní akademie Heroldovy sady Richard Žert. Na jeho škole vedle sebe fungují jak třídy obchodní akademie, tak ekonomického lycea. Zatímco na akademii mají studenti například povinně více ekonomiky nebo účetnictví, na lyceu se ve větším rozsahu učí třeba dějepis. „Matematiku už mají na obchodní akademii ve čtvrtém ročníku volitelně. Na rozdíl od lycea, kde ji mají povinně,“ popisuje Žert. Rozdíly jsou i v tom, z čeho studenti povinně maturují. Na vysokou školu podle Žerta odcházejí studenti z obou typů tříd v podobné míře, ale absolventi lycea si vybírají ze širšího spektra, zatímco maturanti z obchodní akademie zpravidla míří na školy ekonomického zaměření, například na VŠE.
Do ověřování nového studijního oboru všeobecně zaměřeného lycea se školy mohou hlásit právě teď. Jedna třída se určitě otevře na už zmíněné Obchodní akademii Heroldovy sady v Praze, nejméně tři třídy by měly být rovnoměrně rozmístěné po Středočeském kraji. Pro koho se nový obor bude nejvíce hodit? A je lyceum studijním oborem budoucnosti? Přečtěte si více v textu od Markéty Plíhalové.