Rozhodovat o tom, jaké výrobky se dostanou do regálů sítě drogerií dm? To je práce a zodpovědnost manažerky sortimentu Michaely Zikmundové. Povídala si s námi o tom, jaká kritéria používá, jestli se v rámci nadnárodní firmy myslí i na české výrobce a jaké jsou aktuální trendy v drogistice.
V rámci profese se vlastně snažíte vcítit do českého zákazníka a zkusit odhadnout – zřejmě asi ve velkém časovém předstihu –, co ho bude zajímat. Jaký k tomu máte klíč?
Rozhoduji se podle několika kritérií, jedním z nich je i moje zkušenost a intuice. Potom mě samozřejmě vedou i vnitřní standardy a filozofie firmy, která je pečlivě budována už mnoho let a která souzní i s tím, jak vnímám českého zákazníka já. To znamená, že chce vysokou kvalitu, ale zároveň vždy hledí i na cenovou dostupnost nebo výhodnost. V poslední době také slyší na téma udržitelnosti a šetrnosti k přírodě.
Pokud bych byla na vašem místě a měla zjistit, jaký trend – třeba v kosmetice – k nám dorazí za rok, kde začnu?
Užitečné je inspirovat se tím, co se už osvědčilo v západní Evropě, typicky v Británii nebo ve Francii. Také sleduji a navštěvuji odborné veletrhy, například ten úplně největší v italské Bologni, kde lze také leccos vypozorovat. Dívám se také na to, komu má být ten který produkt určen; mladší generace je díky sociálním sítím pohotovější a o spoustě věcí už ví dávno před tím, než k nám dojdou. I z toho důvodu sleduji některé zahraniční beauty blogerky. Důležitá je kvalita i inovativnost.
Probíhá u nás nějaká forma testování výrobků?
Otestovat výrobky máme možnost v naší největší prodejně na Černém Mostě, ale u většiny novinek se rozhodujeme bez tohoto mezičlánku, který by proces zařazení novinky na regály všech prodejen zpomalil.
Jak se trendy v drogistice sledují?
Naše postavení je naštěstí natolik silné, že větší značky nás oslovují samy a o novinkách nás informují. Víme, že pokud se daná věc uchytila na Západě, bude to tak rok a rok a půl trvat, než získají silnou pozici také u nás. To platí poměrně spolehlivě.
Víte o nějakém trendu, který se u nás naopak nechytil?
Co u nás zatím není na stejné úrovni zájmu jako v západní Evropě nebo v Koreji, jsou pleťová séra. Mají vyšší koncentraci než jakékoliv krémy, jsou hodně účinná, ale u nás z nějakého důvodu ještě neměla svůj boom. Rozdíl je to například i oproti Slovensku, kde je ten trend výrazně silnější. Séra jsou zajímavá tím, že pleti skutečně dodají maximum účinných látek, víc než jakýkoli pleťový krém. Vlastně pleti tak trochu udělí šok, aby se co nejrychleji zregenerovala.
Slyšela jsem ale kritiku ve vztahu ke kosmetice z asijských zemí, že pro pleť Evropanek je koncentrovaná až příliš. Že ji sem nelze převést takříkajíc jedna ku jedné.
Mění se to pleť od pleti, značku od značky. Pro nás jako pro sortiment manažery je při výběru produktu samozřejmě důležité, aby byl daný výrobek vhodný i pro naše prostředí. Typicky korejská kosmetika obsahuje velké množství bělicích látek, což není nic, co by český spotřebitel měl chtít. Ne vždycky platí, že co uspěje na jednom kontinentě, bude fungovat na druhém. V tom je i role nás jako odborníků. Nemůžeme takové rozhodnutí přenášet na zákazníka, který se v tom logicky nemusí orientovat. Děláme prvotní selekci, aby se k zákazníkovi dostalo to nejlepší pro něj.
Jaké jsou tedy aktuální trendy?
V pleťové kosmetice to jsou jednoznačně pleťové masky, to je velký boom, který přichází už druhý rok a pořád roste a zřejmě i nadále bude. Mezi ingrediencemi je stálicí kyselina hyaluronová a nyní úplně nově je hitem konopí. Žádanou ingrediencí začíná být CBD olej. Je ale otázka, jak to s ním bude dál, Evropská unie nyní jedná o tom, jestli dovolí, aby byla tato ingredience legálně použitelná ve výrobě a běžně dostupná.
Jste firma, která se od počátku velmi otevřeně spojuje se zásadami biologicky udržitelného zemědělství a výroby. Vnímáte, že by se u tohohle typu sortimentu nějak vyvíjelo spotřebitelské chování?
V České republice obliba bio a certifikované kosmeticky a bio potravin pořád roste. Růst zájmu jsme zaznamenali i teď v této nejasné koronavirové době. Je to pro nás důkaz, že lidé u tohoto typu výrobků zůstávají, protože se jim osvědčily.
Nově jste ale vyhlásili i výzvu pro české výrobce. Oč šlo?
Start-upovou soutěž dmSTART jsme letos realizovali poprvé. Máme tři vítěze – tablety Potty Tabs, díky kterým se děti mohou učit chodit na nočník, bylinný čaj Rozkvět indiánky, který je dobrý pro podporu hormonální rovnováhy u žen, a lak na nehty Franail, který obsahuje nanotechnologii pro léčbu mykózy. Máme je od poloviny srpna v prodeji a už teď se ukazuje, že jsou žádané. Naším cílem bylo podpořit české výrobce a k tomu jsme hledali výrobky, které nebudou stejné jako ty, co už máme v portfoliu, ale budou něčím výjimečné.
Jako první z velkých řetězců jste začali prodávat stáčenou, tedy bezobalovou kosmetiku. Je o ní ale vůbec zájem?
První jsme zavedli v roce 2019. Spolupracujeme s českou značkou Yellow and Blue a nabízíme čtveřici ekologických produktů pro domácnost. Ty výsledky jsou pro nás nejen zajímavé, ale myslíme si, že se to stane čím dál větším trendem, chápeme to jako další způsob, jak být o krok napřed.
Co ráda používáte vy sama?
Mám hodně ráda certifikovanou přírodní kosmetiku, jinou víceméně nepoužívám. Nedám dopustit na odličovač očí od alverde, který je velmi šetrný, a přitom odlíčí doopravdy všechno. Mám moc ráda tamponky od ebelin na odlakování nehtů, jsou bez acetonu, jsou praktické a jde to s nimi rychle. Když potřebuju rychle dodat vitamíny, kupuju si řepnou šťávu z řady dmBio.