Bio nebio, milé děti. Udržitelnost a ekologie jsou in. Jsou tak in, že svoje podnikání nazeleno lakuje skoro každý. Pro spotřebitele není vždycky snadné poznat, které výrobky jsou opravdu vyráběné s ohledem na životní prostředí, a kdy nám výrobce jen vypráví krásné pohádky.
Když ropný obr vysazuje stromy a projevuje starost o „přechod k nízkouhlíkové budoucnosti“, asi každému zazvoní výstražný zvonek. Ale těžší to je, když se na krabičce s krémem dočtete, že je ekologicky šetrný. Věřte, nevěřte.
Rozumným vodítkem můžou spotřebiteli být certifikáty a označení, které udělují renomované organizace, sledující jasně daná kritéria udržitelnosti. Jen je potřeba vědět, které to jsou.
Pro kosmetické produkty je důvěryhodným označením zelené kvality například logo NaTrue. Výrobky, které ho můžou používat, prošly dvoukolovým schvalováním. Nejprve se posuzuje deklarované složení výrobku. Suroviny musí být přírodního původu nebo v bio kvalitě. Druhé kolo je kontrola přímo ve výrobě, i při ní se musí používat jen prostředky a postupy, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Certifikát se navíc musí každé dva roky obnovovat. Tím je ošetřeno to, že firma časem v receptuře nebo výrobním postupu ze standardů nesleví.
Na pultech dm drogerie markt jsou logem NaTrue označené výrobky značky alverde, které dokazují, že za ekologický výrobek nemusíte vždycky platit ekologický příplatek.
Igelitku vám v déemku neprodají. Bavlněná taška, kterou si tady koupíte, je ale na celý život. Když ji prošoupete, jednoduše si ji necháte vyměnit za novou.
Kosmetické produkty alverde také letos získaly – spolu s potravinami značky dmBio – ocenění pečetí Green Brands. Tu uděluje nezávislá porota odborné brand-marketingové organizace Green Brands v mezinárodní spolupráci s ústavy pro výzkum trhu a veřejného mínění a s institucemi zabývajícími se ochranou životního prostředí, klimatu a trvalé udržitelnosti. „Důraz na ohleduplnost a odpovědné chování vůči životnímu prostředí byly vždy důležitou součástí filozofie společnosti dm,“ okomentovala ocenění Martina Horká, jednatelka dm.
Výrobky značky dmBio navíc splňují evropské normy pro biopotraviny. Ta říká, že pokud má být potravina označená jako bio, musí být v biokvalitě minimálně 95 procent jejích složek, suroviny pro výrobky dmBio jsou ovšem v biokvalitě stoprocentně.
Podle údajů Českého statistického úřadu za rok 2018 „vyprodukoval“ každý z nás za rok 351 kilo komunálního odpadu. To je znepokojivé číslo. Patříme prý sice k šampionům v třídění, jenže ne všechen vytříděný odpad se dá recyklovat a zdaleka ne všechen recyklovatelný odpad se skutečně recykluje. To platí zejména pro plasty. „U některých výrobků přistoupila dm k využití papírových obalů, jako je tomu v případě alverde a Balea tuhých šamponů, kondicionérů a mýdel,“ říká Markéta Kajabová, vedoucí resortu expanze dm.
Platí ale jednoduché až primitivní pravidlo: nejlepší odpad je ten odpad, který vůbec nevznikne. Například když tubu se zubní pastou nevkládáte do dalšího papírového obalu. Proto zubní pasty dm značky Dontodent koupíte rovnou v tubě. V loňském roce se v některých „déemkách“ objevily plnicí stanice na ekologické čisticí a prací prostředky, které si mohou zákazníci odnést ve znovupoužitelných nádobách. Ohlasy veřejnosti byly tak pozitivní, že se plnicí stanice rozšířily do každého krajského města.