Letošní kodaňský týden módy proběhl online. Partnerství se Zalandem umožnilo návrhářům využít k prezentování virtuálních přehlídek novou platformu Zalando Greenhouse. K vítězství pomohl nejen skvělý design, ale i závazky výroby s co nejnižším dopadem na planetu.
Nutnost uspořádat módní týden online byla dána globální pandemií, ale možná se tím otevřely dveře k podobným řešením i v budoucnosti. Virtuální zóna „Zalando Greenhouse“ otevřela brány módním nadšencům z celého světa na začátku února. Greenhouse má navozovat atmosféru kodaňských ulic, digitálně zobrazuje udržitelný design a ukazuje nové možnosti prezentace kolekcí. Kromě toho představuje inovativní technologie, které mohou posouvat celý módní průmysl dopředu směrem k udržitelnější budoucnosti.
Virtuální zážitek je součástí udržitelné strategie Zalanda s názvem do.MORE, díky které mají spotřebitelé stále více informací a inspirace k ještě udržitelnějším nákupům. Podle svých slov si značka plně uvědomuje, že je součástí problému módního průmyslu, a chce využít své zaměření, konexe a technologie a být i součástí jeho řešení. Cílem Zalanda je stát se udržitelnou platformou s pozitivním dopadem na lidi i planetu. Cena udržitelnosti by pak měla podpořit módní značky v jejich objevování alternativních přístupů k designu a produkci.
Absolutním vítězem se stala švédská značka House of Dagmar. V roce 2005 ji založila trojice sester, Karin Söderlind, Kristina Tjäder and Sofia Wallenstam. Značku pojmenovali po své babičce Dagmar, která byla sama vynikající krejčovou a vnukla jim důraz na styl, kvalitu provedení a nadčasové střihy. House of Dagmar měl od začátku ve znaku tři klíčové nároky na svou produkci: maximální kvalitu ve výrobě, v materiálech a v designu. Pracují s udržitelně získávanými látkami jako biobavlna nebo organická vlna z alpak, šetrně zpracovaná kůže nebo speciální „LENZING™ viskóza. V roce 2020 vniká 90 % celé jejich produkce udržitelně.
Sofia Wallenstam, Brand Director značky House of Dagmar, k ocenění říká: “Díky Sustainability Award jsme motivováni dělat ještě mnohem více – speciálně s rokem, který je za námi. Jde pro nás o novou energii a motivaci. Jsme rádi, že jsme získali uznání za snahy a že se náš přístup k udržitelnosti dostal na vrchol – jde o něco, co děláme už více než patnáct let. Protože móda a udržitelnost nejsou sportem nebo hrou, rádi bychom tuto cenu, kterou přijímáme s pokorou, sdíleli se všemi ambiciózními kolegy v branži. Jako tým děláme opravdu maximum v této oblasti, ale sami víme, že máme ještě dlouhou cestu před sebou. Tohle je pro nás postrčením k ještě vyšším cílům.”
Druhým finalistou byla oblíbená značka Marimekko, která do své nadčasové kolekce vřadila devět archivních potisků. Značka letos oslaví 70. výročí a jak bylo vidět i letos, její zaměření na vzory a tištěné látky je stále funkční a trendy. Udržitelnost je pro ní také klíčovou hodnotou už řadu let, primárně se soustředí na snížení emisí při výrobě. “Všichni se musíme naučit nakupovat míň, a naopak umět používat a nosit věci déle,” říká Rebekka Bay, kreativní ředitelka Marimekko. “Chápeme jako naši zodpovědnost vytvářet skutečně nadčasové oblečení výjimečné kvality, které bude relevantní v každé sezóně, rok za rokem, generaci za generací.”