Čtenářstvo se ptá, odbornictvo odpovídá. Ve spolupráci s profesní organizací Učitelská platforma nabízíme možnost položit otázku týkající se školství a vzdělávání a získat na ni erudovanou odpověď od nejpovolanějších. Dnešní otázka se dotýká tématu, které trápí mnoho rodičů, a tím je kolísavá kvalita výuky a přetěžování dětí biflováním.
Dcera je na víceletém gymnáziu a kvalita učitelů je velice kolísavá. Někteří se snaží, aby výuka děti i bavila, snaží se ji nějak propojit s jejich zkušeností a žitou realitou. Bohužel někteří učitelé jsou ale šíleně nároční a vyžadují učení množství detailů nazpaměť. V biologii člověka se v 8. třídě učí to samé, co se matka jednoho ze spolužáků učila na medicíně, pouze se to neučí latinsky. Vrcholem je pak hodina informatiky týdně, kde děti dostávají online prezentace na desítky stránek, které se například týkají jednotlivých částí počítače. Opravdu nám to přijde naprosto přehnané. Můžeme se nějak proti podobně nesmyslné výuce bránit? Jaké argumenty můžeme použít?
Dobrý den. Děkujeme za dotaz. V tomto ohledu stojí na Vaší straně několikero ustanovení školského zákona.
V § 5 odst. (3) nalezneme:
„Školní vzdělávací program vydává ředitel školy nebo školského zařízení. Školní vzdělávací program ředitel školy nebo školského zařízení zveřejní na přístupném místě ve škole nebo školském zařízení; do školního vzdělávacího programu může každý nahlížet a pořizovat si z něj opisy a výpisy, anebo za cenu v místě obvyklou může obdržet jeho kopii. Poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím tím není dotčeno."
Veškerá výuka musí probíhat v souladu se školním vzdělávacím programem (ŠVP), který vychází z rámcového vzdělávacího programu. ŠVP je veřejně přístupný materiál, tedy zde lze začít a ověřit, jestli pedagogové v dotčených předmětech postupují v souladu s ním.
Dále bude dobrým výchozím bodem i školní řád. Podle § 30 odst.(2) školní řád obsahuje také pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a studentů, tedy zde by mělo být jednoznačně uvedeno, jakým způsobem a za co jsou studenti hodnoceni. I zde je tedy možno ověřit, jestli vyučující postupují v souladu s těmito pravidly.
Pokud bude jakákoli pochybnost ohledně výše uvedeného, je zde Školská rada. Ta podle §168 odst. (1):
„a) vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich následnému uskutečňování,
d) schvaluje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků v základních a středních školách,
h) podává podněty a oznámení řediteli školy, zřizovateli, orgánům vykonávajícím státní správu ve školství a dalším orgánům státní správy,"
Školská rada je přímou institucí, která může případný nesoulad s ředitelem školy rovnou adresovat. Je tedy možné se na radu obrátit s uvedenými argumenty a požádat je o součinnost a prověření.
Zmínil bych, že i samotní studenti mají oporu v zákoně pro hájení svých zájmů. Konkrétně v § 21, který se věnuje právům žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků, nalezneme právo studentů:
„d) zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků a studentů, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy nebo školskou radu s tím, že ředitel školy nebo školská rada jsou povinni se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat a své stanovisko k nim odůvodnit,
e) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje,"
Výše uvedené by mělo posloužit jako solidní základ pro další jednání.
S pozdravem
Mgr. Ondřej Lněnička
ředitel ZŠ profesora Švejcara v Praze 12
Děkujeme Učitelské platformě za spolupráci! Pokud máte dotaz týkající se vzdělávání, pošlete ho na [email protected]. Do předmětu uveďte EDUporadna.