Petra Drvoštěpová stvořila výjimečnou přírodní kosmetiku Yage Organics. Název Yage je nápoj amazonských indiánů s tajemnou silou a jako by ji tato kosmetika skutečně měla. Ženy, které předtím používaly kosmetiku konvenční, žasnou, co příroda umí. A ty, které bio kosmetiku používají popisují její účinky jako nesrovnatelné. Yage je výjimečná nejen účinky a složením, ale i svým multikulturním konceptem.
Jste Češka, styl kosmetiky Yage je inspirovaný Koreou, vytvořila jste ji a vyrábíte v Londýně a v Praze a název Yage pochází z Amazonie. Jak se taková zajímavá kombinace stane? Byla kosmetika Váš sen, poslání nebo impuls zčistajasna? A přírodní kosmetika v té nejvyšší kvalitě byla jasná volba od počátku?
Miluji cestování a poznávání cizích kultur. Každá kultura je sice odlišná, ale něco je přece jen v každé stejné, a to je vztah a důležitost přírody. Právě cesta poznání nám otvírá různé úhly pohledu. Člověk ani netuší, co díky cestování získává. Já jsem cestováním objevila ajurvédu. Vyrostla jsem v tradici českého bylinkářství a fascinoval mě také svět gejš a jejich tajemství, jak o sebe pečovat. Divoká a nespoutaná Amazonie nám neustále dokazuje, jak mocná příroda je. Všechny tyto zkušenosti jsem pak zahrnula do Yage.
Nikdy jsem netušila, že vyvinu kosmetiku. Žila jsem spíše uměním a designem a teprve až rodinné události mě přivedly k myšlence vytvořit kosmetiku. Problémy s ekzémem u mého syna Jakuba a komplexní, holistické řešení mě teprve postrčilo tímto směrem. Že to bude přírodní kosmetika, to nebyla ani tak otázka volby, v tom byla moje cesta jasná. Fascinuje mě, jak mocná a moudrá příroda je, co nám nabízí, jaké má na nás účinky. Na druhou stranu ovšem oceňuji a respektuji vědu a její nejmodernější technologické procesy. Domnívám se, že právě díky této kombinaci je Yage prvotřídní kosmetikou.
V čem je tak jedinečná zrovna korejská kosmetika? Panovalo u nás spíš takové laické přesvědčení, že Asiaté mají prostě krásnější pleť jako alabastr geneticky a díky zdravější stravě.
Každá kultura nám může něco nabídnout proto, že v dané zemi panuje nějaký kult či přesvědčení a lidé se tím pádem dané problematice věnují hlouběji. V Koreji je to právě kult krásné dokonalé pleti. To neznamená, že všechny Korejky mají dokonalou pleť, je to stejné jako u nás. Je to kombinace genetiky a péče, obojí hraje svoji roli. Co je však zajímavé a co jsme si vypůjčili, je unikátní systém nebo postup, jak o pleť pečovat. Důležitost čištění pleti, která je v Evropě dost podceňovaná, je tady na prvním místě.
Dalším základním kamenem je ochrana před sluncem, která je u nás opomíjená. Tento aspekt také hraje zásadní roli. Co zanedbáváme, se pak jen těžko napravuje. Mimochodem zdravá netoxická ochrana před sluníčkem je v přírodní kosmetice velkou výzvou. Počátkem léta se zrovna chystáme na uvedení očekávané novinky, BB krému Geisha Secret, který tento problém bude řešit. Vyvíjeli jsme ho tři roky! Ale domnívám se, že se jedná o unikátní výrobek, který řeší jak ochranu před sluncem, tak pigmentové skvrny a navíc svými pigmenty sjednocuje tón pleti.
Přála jsem si vytvořit nejen netoxickou a účinnou kosmetiku, ale také kosmetiku velmi ženskou až smyslnou.
Jak vznikaly a vznikají receptury produktů Yage? Na vývoji jste spolupracovala s jednou z nejlepších formulátorek přírodní kosmetiky na světě – nechávala jste to čistě na ní, nebo jste měla předem nějaké představy o složení?
První formule vzniká u mě v hlavě a doma v kuchyni. Pak jsem ale poměrně záhy pochopila, že tímto stylem nevybuduji světovou kosmetiku a musím si najít skutečného odborníka. Má představa je v receptuře zastoupena ve velké míře, co se týče ajurvédských bylin, aromaterapeutického působení esenciálních olejů a účinků vzácných olejů. Judi Beerling do toho vnesla vědeckou složku patentovaných aktivních ingrediencí a způsob, jak daný produkt připravovat.
Přála jsem si vytvořit nejen netoxickou a účinnou kosmetiku, ale také kosmetiku velmi ženskou až smyslnou. Právě kombinovat vůně založené pouze na esenciálních olejích tak, aby byl daný produkt účinný, zároveň aby nezpůsoboval fotosenzitivitu a jeho vůně byla potěšením každé ženy, to bylo velice těžké. Řídíme se hlavně doporučeními asociace IFRA, které stanoví maximální procentní zastoupení, které je možné použít.
Je ve vývoji kromě vědecky odborného „kalkulu“ na základě účinků místo i na hlubší souvislosti? Musí se jednotlivé rostlinné složky navzájem například nějak „přijmout a tolerovat“, aby byly účinnější? A co lokálnost – nevadí kombinace rostlin z různých koutů světa?
Zcela určitě, to všechno je důležité. Ohledně kombinací – některé složky mohou dokonce zcela vyrušit účinky jiné složky. A důležitá je nejen lokálnost, ale i sezóna. U přírodní kosmetiky se musí počítat s tím, že každá sezóna je jiná, a navíc že například heřmánek modrý z Nepálu bude mít trochu jiné chemické složení než heřmánek z Evropy. Hodně důležitá je intenzita slunce, to máte stejné jako u rajčat z Itálie nebo z Polska.
U přírodní kosmetiky platí, že méně je někdy více. Vysoké koncentrace vám dokonce mohou způsobit i velké zdravotní problémy. To, co v dané koncentraci může být jako lék, může v silnější být naopak jed. Lokálnost je jako princip skvělá, ale bohužel i velmi omezená. Pokud se někdo – tak jako já – domnívá, že si můžeme vypěstovat bylinky na zahradě a použít je do kosmetiky, tak bohužel. Díky regulaci a zákonům to možné není. Ke každé surovině potřebujete dokonalou technickou dokumentaci, abyste ji mohli použít. Kombinace surovin různě ze světa nevadí, i když bychom si přáli používat více těch našich lokálních. Bohužel je jich ale u nás málo.
Moderní biotechnologické postupy jsou vyvinuté tak, aby extrahovaly více účinných látek způsobem, který neničí jejich potenci.
Energie je všechno a všechno je energie. Tak jako vše ve vesmíru má svoji vibrační frekvenci, tak i my lidé vyzařujeme různé energie a vibrace. Kameny mají naopak velmi stabilní, a samozřejmě měřitelnou, vibrační frekvenci. Je to proto, že jsou tvořeny pravidelnými geometrickými vzory svých molekul, které jsou uspořádané v prostoru. Na rozdíl od nás lidí či zvířat, protože naše frekvenční vibrace se neustále mění. Čím stabilnější vibrace, tím silnější energie, která může pak ovlivňovat energii okolo sebe. A právě krystaly díky své stabilní frekvenci ovlivňují naše nestálé vibrace.
Některé ženy, které používají bio kosmetiku, očekávají i zcela tradiční výrobu jako kdysi. Laboratorní výroba a nejmodernější vědecké postupy biotechnologie ale zřejmě činí právě ten rozdíl v intenzitě účinků, je to tak? Jak vnímáte názor, že ten laboratorní přístup už je trochu takové „znásilňování“ přírody?
Ano, je to tak. Je to podobné, jako když si zalejete šípkový čaj horkou vodou nebo necháte vylouhovat ve studené vodě přes noc. V prvním případě zničíte vitamín C a v druhém ne. Moderní biotechnologické postupy jsou vyvinuté tak, aby extrahovaly více účinných látek způsobem, který neničí jejich potenci. Právě vědecké poznání nám umožňuje získat z dané suroviny co nejvíce. Ano, v některých případech může jít o natolik velkou změnu, že je vlastně otázkou, jestli se stále bavíme o přírodním produktu.
Proto existují organizace jako např. Ecocert, které dané suroviny používané při výrobě kosmetiky certifikují. Tento certifikát zaručuje, že přírodní surovina se technologickými postupy nezmění, resp. že vědecký zásah byl pouze v malém procentu. Yage proto používá zásadně pouze takové přírodní suroviny, které jsou Ecocertem certifikované. Osobně uznávám jak vědu, tak i chemii, bez ní bychom byli úplně někde jinde. Vědecké poznatky jsou nutné k jakékoliv výrobě kosmetiky.
Nezlobte se, ale nelze nezmínit... Váš otec je slavný etnolog Mnislav Atapana Zelený, největší znalec indiánských kmenů Amazonie u nás. Málokomu se podaří, aby ho Indiáni přijali mezi sebe, jemu ano. Takové osobní zprostředkování přírody v její nejintenzivnější divokosti musí být velmi silný zážitek, který člověka ovlivní. Jak na setkání s džunglí, kde jste díky otci mohla být jako doma, vzpomínáte?
Až v poslední době si uvědomuji, jaké to je vlastně štěstí, že mám tak báječného průvodce životem. Můj táta je výjimečný člověk, ale bez podpory mé mamky by to nezvládl. Opora a síla rodiny je strašně důležitá. I mí rodiče mě neuvěřitelně podporují v cestě za mým snem, i když si někdy myslí, že jsem se zbláznila. Setkání s Amazonií a Kafany, to je zážitek na celý život. Člověk si uvědomí svoji nicotnost a pomíjivost. Naše honba za materiálními jistotami, naše často velice banální problémy jsou v porovnání s dravou nemilosrdnou džunglí nicotné. Člověk si víc uvědomí, jaký dar života má a jak chce svůj život prožít.
Předpokládám, že sama máte s rituálním pitím nápoje yage pod vedením šamana osobní zkušenost. Pokud Vám nevadí se o své zážitky podělit, jaké byly? Nastal ve vašem životě díky této zkušenosti nějaký zásadní obrat?
Ba naopak, žádné zkušenosti s tím nemám. A ani po nich neprahnu. Domnívám se, že tento obřad náleží indiánům. My máme jiné cesty. Mně je bližší meditace a procházky lesem, spojení s přírodou může být na několika úrovních. Jakákoliv forma spojení s přírodou je dobrá, ale hlavní je náš respekt k ní. Poslední desítky let jsme si zvykli z přírody jen brát a náš respekt se úplně vytratil. Málokdo si uvědomuje, že my bez přírody nemůžeme existovat, ale příroda bez nás ano.
Vytvořit vlastní kosmetičkou značku chce určitě spoustu odvahy a trpělivosti, ale i sil fyzických a určitě finančních. Co vás během procesu nejvíc nepříjemně zaskočilo? A co vás na tom naopak začalo překvapivě bavit?
Je to tak. Naštěstí vše začalo velice plíživě a pozvolna a když už jsem se najednou ocitla na této cestě, tak jsem trochu buldok a perfekcionista, nerada se vzdávám, i když jsou cíle nejisté. Rodiče mě od této cesty několikrát zrazovali, jevila se jim jako nereálná. Pravda je, že velké firmy s finančním zázemím to mají určitě jednodušší. Já si ale myslím, že všechno je možné, pokud člověk opravdu chce a jde si za svým snem, což je v mém případě Yage. Cestou musí činit velká rozhodnutí a také tomu obětovat spoustu věcí.
Velice příjemně mě překvapila maximální podpora lidí v mém okolí včetně dětí, rodiny a mého přítele, který po celou dobu našeho pobytu v Británii za námi neúnavně létal. Dále pak i podpora lidí v oboru a v současné době mě nejvíc drží nad vodou pozitivní zprávy lidí, jak zbožňují Yage. Na celém procesu mě jinak zaskočilo snad všechno. Pamatuji si, jak jsem si první rok říkala, že až vymyslíme receptury, bude hotovo. Pak jsem si říkala, že až vymyslím názvy produktů, bude konec. Potom přišly etikety, certifikace, výroba a pak, na samotném konci této cesty, jsem si vydechla a řekla si: „Konečně mám hotovo!“ A pak jsem zjistila, že stojím opět na začátku.
Jak se na rozjezdu značky podepsala pandemie? Jaké plány máte s Yage Organics dál a na jaké produkty se můžeme těšit?
Upřímně si myslím, že každý začátek je těžký a trvá delší dobu, než se jakákoliv značka prosadí. Pandemie nepandemie, člověk se musí vždy přizpůsobit a překonávat překážky. Každý může zvítězit, jde jen o to, aby vytrval, znovu se nadechnul a šel dál. Mě osobně vždycky nabije pozitivní zpráva nadšených klientek. I když je doba těžší, důležité je vidět svůj cíl a jít cestou vpřed, přestože je místy náročná. Neustále pracujeme na vývoji nových produktů nebo na vylepšování stávajících. V létě se můžete těšit na již zmíněný BB krém se zlatem, mořskými řasami a s UV ochranou a na podzim pak inovovanou esenci Aqua Splash s přírodním vitamínem B3 a malachitem.