Na HBO je k vidění obnovený seriál Penny Dreadful. Šestákové historky se tentokrát odehrávají v Los Angeles třicátých let, kde vládne mexický folklór a ve stínech se plíží náckové.
Režisér a scenárista John Logan je dlouhodobě součástí hollywoodských struktur. Spolupracoval s Ridleym Scottem na filmu Gladiátor nebo se Samem Mendesem na bondovce Skyfall. Jako showrunnerovi seriálu Penny Dreadful se mu podařilo propojit produkční potenciál zámořské quality TV s britskou televizní tradicí. Zároveň si ke svému projektu přizval zajímavé spolutvůrce a pilotní díl tak natočil třeba Juan Antonio Bayona, výrazná postava evropského hororu a režisér Sirotčince.
Logan v historickém hororu vyklenutém do tří sérií zpracoval v duchu jeho názvu šestákové krváky, ale též klasická žánrová díla, jako je Frankenstein, dějiny moderní magie i feministická témata. Jeho nejvýraznější postavou byla ostatně čarodějka a médium Vanessa Ives. Právě ona se stala průvodkyní viktoriánským Londýnem, kde zdánlivě panuje rozum a řád, ale ve zdejším přírodovědném muzeu působí jako kurátor Drákula, v ulicích rozdmýchávají chaos démoni a prohání se v nich mladý americký vlkodlak.
Chcete pravidelně dostávat tipy na chytré čtení? Přihlaste se k odběru newsletteru Heroine! Naše šéfredaktorka Anna Urbanová do něj každý týden vybírá zajímavé články, analýzy, postřehy i kulturní tipy nejen z našeho webu, ale i spousty dalších českých a zahraničních médií.
Navzdory pulpovému základu jde o komplexní a rozvětvený příběh. Stejně jako Logan pracuje s nejrůznějšími inspiračními zdroji, aniž by se stal jejich otrokem, využívá i rozmanité herecké typy. Proti silám temnot tu v hlavních rolích bojují distinguovaný britský gentleman Timothy Dalton, americký hejsek Josh Hartnett a prototypická záhadná evropská herečka Eva Green. Logan vytvořil svébytný svět, kterému se žádný pozdější pokus o historický horor nepřiblížil, ať už šlo o seriál Taboo, adaptaci slavného románu Dana Simmonse Terror nebo třeba též o oceňované horory Roberta Eggerse.
I když seriál otevřel spektakulární masakr rodiny živořící v londýnském zásvětí, stejnou pozornost jako krvavým efektům tvůrci věnovali osudům vyvrženců a lidí na okraji. Eva Green jako Vanessa Ives v jedné ze svých nejlepších rolí problematizovala obraz hysterické ženy z gotických románů, které byly buď obětí, nebo objektem nápravných snah. Vanessa je tragická figura vyloučená ze všech struktur, přesto je středobodem příběhu. Svou excentričností tvoří protipól bílých gentlemanů, kterým v dobové literatuře patří svět. Penny Dreadful je seriál, který tento obraz systematicky reviduje. Je podobně feministický jako postavy z románů Sarah Waters Zlodějka a Špičkou jazyka, jejíž kriminálnice, queer postavy a vyvrženkyně jsou ve stálém konfliktu s patriarchátem.
Extrémně pomalé tempo, v němž životy hrdinů nezvratně spějí k tragickému konci, připomíná stejně „pomalé“ romány Dana Simmonse, jako je zmíněný Terror, nebo variaci na upírský mýtus George R. R. Martina Sen Ockerwee. Vznikl tak prostor pro důsledné budování složité sítě vztahů a vyprávění prostřednictvím dlouhých návratů do minulosti, které pojímaly klidně celé epizody a propojily se v něm pulpové motivy, důsledná psychologizace a akční týmovka. Právě přepínání mezi těmito zdánlivě nespojitými polohami se stalo základem kultu, na který se navazuje jen obtížně.
Nová série Penny Dreadful s podtitulem Město andělů už nevede dialog s viktoriánským hororem, ale s noirovými příběhy. Déšť a mlhu Londýna střídá sluncem prozářené Los Angeles s opulentními výhledy na širý oceán. Koncem třicátých let minulého století rozhodně nejde o město, kde může každý žít svůj americký sen. Mexičani jsou tu i v několikáté generaci občany druhé kategorie a nad jejich domovy se vznáší přízrak stavby nové dálnice. Zatímco rasové i sociální napětí roste, první losangeleský detektiv mexického původu Tiago Vega se snaží se svým židovským parťákem vypátrat vrahy zámožné bílé rodiny. Sám je přitom v konfliktu s vlastními příbuznými, protože jeho bratr vede mexické odbory a matka je kněžkou kultu, který má dost možná s vraždami něco společného.
Philip Roth nikdy neměl štěstí na filmové a televizní adaptace. Týká se to i filmových verzí některých z jeho nejslavnějších děl jako Portnoyův komplex nebo Lidská skvrna, o českém filmu Ireny Pavláskové Pražské orgie ani nemluvě. Zlomil tuhle smůlu právě odvysílaný seriál Spiknutí proti Americe od HBO?
Pro romány drsné školy i film noir typické spojení zločinu se zkorumpovanou společností a sociálními rozdíly se v Penny Dreadful prolíná s historkami o nacistických špionech a mexickým folklórem. O duši Los Angeles tu svádí boj nejen detektivové, ale též nadpřirozené bytosti, pro něž jsou lidé pouze hračky. Pojítkem nového i původního Penny Dreadful je tak neustálé vstupování do stínů, ať už jde o svět, ve kterém se dere k moci dosud nepředstavitelné zlo, anebo postavy potýkající se se svými traumaty. Trojjediná démonka v podání Natalie Dormer efektně střídá své role a Rory Kinnear, známý nejen z původního Penny Dreadful, teď ztvárnil lékaře, který ve volném čase bodře agituje za americko-nacistické přátelství. Přesto nikdo natolik zajímavý jako Vanessa Ives bohužel v Městě andělů nežije. A když už, tak předčasně zemře, podobně jako charismatická rozhlasová kazatelka sestra Molly, kterou hraje Kerry Bishé.
Právě tato femme fatale je Tiagovým pojítkem se světem horních deseti mogulů. Příběh se rozpíná z proletářských tančíren do luxusních sídel na pobřeží, z nichž sálá až hitchcockovské tajemno. V navozování nálad a vytěžování atraktivních lokací je seriál výborný. Možná trochu nechtěně se ale Loganovi podařilo zároveň evokovat styl starých noirových filmů, které otevírají bezpočet dějových linek, zatímco hlavní konflikt často zaniká v nejrůznějších odbočkách a podzápletkách, aniž by se cokoliv uspokojivě uzavřelo.
A stejně dopadne i Město andělů. Z desetidílné série je jisté, že tvůrci obnoveného Penny Dreadful počítají s pokračováním, které zatím nebylo potvrzeno, a za současného stavu je vše nejisté. Dobových filmů a seriálů s neonoirovými prvky je navíc v poslední době celá řada - od Spiknutí proti Americe přes Too Old to Die Young od Nicolase Windiga Refna a komiksového specialisty na noir Eda Brubakera až po Hunters Jordana Peela - a všechny se přes historické reminiscence nějakým způsobem vztahují k problémům dneška.
Logan vlastně neudělal nic špatně, ale od roku 2016, kdy původní seriál Penny Dreadful skončil, se televizní krajina výrazně proměnila a v konkurenci starších i nově vznikajících platforem přibývá sérií s fascinujícími hrdinkami nebo ambiciózním příběhem, který se větví do překvapivých point. Nejnovější invokace Penny Dreadful v ní určitě obstojí, jen už nejde o seriál s kultovním potenciálem, který mnohým změnil pohled na žánr nebo zavedené způsoby vyprávění.