Co kdyby ženy nakupovaly o 13 % levněji než muži? Zní to nefér? Přesně takovou možnost nyní nabízí e-shop Answear. Proč? Protože ženy se musí s tímto typem nerovnosti potýkat denně. A to i v případech, kdy mají vyšší vzdělání, jsou vysoce kvalifikované a pracují stejně tvrdě jako muži!
Ukazatel, který stanovuje hodnotu rozdílů v odměňování, se nazývá gender pay gap (GPG). Označuje nerovné odměňování žen a mužů, kteří zastávají stejné pozice, mají stejné povinnosti a vykonávají stejnou práci. Přestože předpisy na národní i evropské úrovni problematiku výdělků upravují a rozdíly na základě pohlaví zakazují, praxe je bohužel stále zcela jiná. Podle údajů Eurostatu z roku 2020 činí mzdový rozdíl v Evropské unii 13 %. Česká republika má osmý nejvyšší GPG v EU, a to 16,4 %.
Dle Českého statistického úřadu se navíc GPG v tuzemsku výrazně mění s věkem. Nejvyšších 23 % dosahuje mezi 40 až 44 lety. Rozdíl se projevuje také vzhledem k dosaženému vzdělání, při čemž u vysokoškolských studentek se dostává k hodnotě 24 %. Úplně nejvyšší GPG je však znatelný v pracovním sektoru ve finančnictví, kde dosahuje až na 39 %. Příčin tohoto jevu je mnoho, vyplývají jak z kulturních podmínek, tak ze specifik trhu práce. Mezi hlavní patří netransparentnost platů, obtížný přístup k manažerským pozicím, stereotypy týkající se profesní činnosti žen nebo přetížení neplacenou prací spojenou s péčí o děti či domácnost.
Redakce Heroin se ptala čtenářek na Instagramu, zda GPG osobně zažily. Zareagovala řada žen. Citujeme, ale neuvádíme jména:
„Řekla jsem si o přidání a šéf opáčil, že když už, tak by měl přidat kolegovi, co se bude ženit a čeká rodinu a potřebuje to víc než já. Kolega pobíral prakticky stejný plat jako já, přičemž já byla na vyšší pozici a měla mnoho let zkušeností v oboru.“
„No jasně! Učitelů-mužů je málo, takže ač existují tabulkové platy, ředitel jisté nejmenované školy to řeší tak, že jim dává vyšší osobní ohodnocení než ženám. Tuším, že to bude běžná praxe všude, jen to není nic, čím by se školy chlubily.“
„Moje máma zažila v dělnické profesi, že jediný chlap na place dostával víc peněz než ostatní, protože „musel živit rodinu“. Co na tom, že přitom dělal méně kvalifikovanou práci?“
„Působím v korporátním HR a mohu potvrdit, že vedení firmy nemá pozice „naceněné“, ale dá prostě tolik, kolik si člověk řekne u pohovoru. Ženy si říkají na pohovorech méně, takže berou prostě méně, a lidem z vedení to přijde jako naprosto relevantní argument pro nižší mzdu. Jednou dokonce argumentovali takto: V předchozím zaměstnání brala ještě míň!“
„Moje osobní zkušenost ze státní instituce, kde jsou tabulkové platy: při postupu na vedoucí pozici jsem dostávala poloviční příplatek za vedení než můj předchůdce – muž.“
Boj proti rozdílům v odměňování žen a mužů vyžaduje vícerozměrná, nekonvenční řešení, ale především vzdělávání a zvyšování povědomí. Právě na to druhé se Answear zaměřuje v nové kampani Den žen.
V období od 1. do 8. března si zákazníci mohou zakoupit vybrané dámské (a dětské) výrobky se slevou 23 %, pánské pak se slevou 10 %. Není samozřejmě náhodou, že rozdíl ve slevě činí 13 % a odpovídá tedy výše zmíněnému reálnému mzdovému rozdílu v Evropské unii. Answear tak vyjadřuje ženám podporu tím, že alespoň v rámci nákupu módy na pár dní symbolicky odstraňuje nerovnost, se kterou se setkávají ve svém profesním životě. Akce, která se týká celkem devíti evropských trhů, má zároveň za cíl rozproudit širší diskuzi na toto téma ve veřejném prostoru.
Nejde o první akci společnosti Answear zaměřenou na ženy. Na boj proti znevýhodňování se zaměřuje dlouhodobě. Politiku rovnosti a anti diskriminace také zavádí do svých vlastních struktur. Ve společnosti, kde ženy tvoří většinu (až 69,7 % zaměstnanců), je výše odměny na jednotlivých pozicích určována vzděláním, odbornou praxí, nasazením či délkou pracovního poměru. Nikdy ne v závislosti na pohlaví, případně původu, víry či sexuální orientace.
Při interním auditu provedeném na 31 obdobných pozicích se ukázalo, že výdělky žen a mužů jsou v rámci firmy srovnatelné a na manažerských pozicích je průměrný podíl žen o 9,6 % vyšší než u mužů. Společnost Answear situaci dál průběžně sleduje a vyvíjí řešení pro odstranění případných nerovností. Stejně jako hodlá pokračovat v podněcování celospolečenské diskuze na toto téma.