nové číslo Heroine právě v prodeji

KiDay otevírá českým dětem svět mezinárodních táborů

02. prosinec 2024
Napsáno pro kiDay

Rozšířit dětem obzory, o to se snaží Lucie Straková se svým projektem kiDay, díky kterému se můžou české děti vypravit na ty nejlepší mezinárodní tábory v USA a Evropě.

Foto: Archiv kiDay

Běžte do lesa, postavte něco ze šišek, pak nasbírejte ostružiní a uvařte si z něj čaj.“ Tak se smíchem popisuje Lucie Straková své vzpomínky na letní tábory v dětství a dodává, že nejvíc jí vždy vadilo, jak se na nich jeden den až příliš podobal druhému. Podobné zážitky českým dětem, které dnes prostřednictvím své agentury kiDay posílá v létě do zahraničí na zkušenou, nehrozí. „Mezinárodní tábory v USA a v Evropě, na nichž pobyty pro české děti zprostředkovávám, mají vždy nabitý a promyšlený program,“ říká Lucie, která po studiu sportovního managementu patnáct let trávila každé léto na amerických táborech, nejdříve jako instruktorka, později jako součást jejich leadershipu. Dnes je také členkou organizace American Camping Association, která tábory akredituje.

Význam neformálního vzdělávání

Když v Česku před pár lety zajišťovala program Work&Travel, v jehož rámci čeští studenti a studentky vyjížděli na krátkodobé pracovní pobyty do USA, začala si pohrávat s myšlenkou dopřát zkušenost s cestou do zahraničí i mladším dětem. „V prostředí culture exchange programů mě nejvíc inspirovala pozitivní proměna, kterou jsem u studentů zaznamenávala. A spousta z nich litovala, že to nemohli zažít už dřív. Navíc jsem i u amerických dětí viděla, jak za sedm týdnů, tak dlouho totiž běžně tábory v USA trvají, osobnostně vyrostou. Myslím si, že v Česku dostatečně nechápeme význam neformálního vzdělávání.“ Rodiče řeší školu, kroužky, ale menší důraz už se klade na to, že se dítě musí také naučit fungovat ve společnosti. A právě na tom je především americká tradice táborů založená – naučit se v bezpečné bublině tábora poznat a respektovat své hranice stejně jako názory a potřeby druhých. Umět pružně reagovat, postavit se do čela týmu, ale občas udělat pro dobro celku i něco, co se mu zrovna nelíbí. „Řekla jsem si, proč tuto zkušenost vlastně nedopřát i českým dětem. A tak před zhruba šesti lety vznikl kiDay,“ vysvětluje Lucie.

Nejdříve začala děti svých klientů posílat na tábory do USA, kvůli covidu pak rozšířila nabídku o mezinárodní tábory v Evropě.

„Nejčastěji posílám děti na tábory na severovýchodě USA. Žádané jsou také tábory na západním pobřeží, ty jsou často umělecky zaměřené. V Evropě se pak v současnosti jedná o mezinárodní tábory ve Švýcarsku, Rakousku, Velké Británii, Portugalsku, Irsku, Itálii nebo Chorvatsku,“ vyjmenovává podnikatelka destinace, v nichž může dětem svých klientů zařídit nezapomenutelné prázdniny. V USA může sama doporučit zhruba stovku táborů, a pokud ani jeden z nich není pro dítě tím pravým, obrací se na místní kolegy. V Evropě se vždy předem jede na nabízený tábor osobně podívat, přičemž velký důraz klade na bezpečnost.

V angličtině žít a smát se

V čem se liší tábory od jazykových kurzů v zahraničí? „Všechny tábory jsou sice v angličtině a okrajově je možná i její výuka, ale nechci, aby dítě v prvé řadě přemýšlelo o tom, že se učí. Mělo by si ten pobyt maximálně užít. V nabídce tak máme programy se sportovní nebo uměleckou specializací, pobyty nabité aktivitami stejně jako klidnější tábory s větším množstvím volného času. Je z čeho vybírat.“

A jak běžně vypadá spolupráce s klienty? „Vždy začínáme konzultací, při které se snažím pochopit, co od tábora čekají rodiče a co dítě, a na základě toho jim doporučím dva až tři pobyty. Když si vyberou, buď je propojím přímo s ředitelem tábora, nebo je provedu i všemi dalšími kroky.“ Klientelu tvoří spíše movitější rodiny, není to úplně levná záležitost. Lucie by ale ráda tuto jedinečnou zkušenost poznání světa dopřála i dětem, jejichž rodiče si to nemohou dovolit. Pro tyto účely založila nadační fond, jehož aktivity má v plánu rozvíjet.

Popup se zavře za 8s