Káva je tím nejpopulárnějším nápojem na světě, třeba jen v McDonald’s se loni prodalo 6 097 396 šálků tohoto nápoje, a to je toto číslo ještě ovlivněno pandemií.
O rok dříve se tu kávových šálků vypilo víc než 9 milionů. Jak náročné je vypěstovat kvalitní kávu? Ta podávaná v McDonald’s a kavárnách McCafé pochází z Jižní Ameriky, konkrétně se jedná o kombinaci arabiky z Brazílie, Hondurasu, Ekvádoru a Kolumbie. Vypěstovat kávovník, to je běh na dlouhou trať.
Semínko po zasazení roste půl roku ve školce, až pak se rostlina vysadí na plantáž, kde roste další tři roky, než je připravena k první sklizni. Plantáže se nachází ve výšce od 900 až do 2000 metrů nad mořem. Tady totiž panují ideální podmínky pro růst kvalitních zrn, tedy stálá teplota mezi 15 a 24 °C a stín. Sběr kávy pak probíhá v závislosti na její zralosti. Zralá zrna jsou červená, odtud pochází i mezi sběrači populární přezdívka kávových zrn „jahoda“ či „višeň“.
Dát si kávu můžete na místě nebo si ji vzít s sebou, jak to dělá velká část Čechů, šest z deseti šálků jsou zde servírovány takzvaně ‚take away‘.
Poté, co jsou zrna zpracována a upražena, dostává se káva k nám a do kaváren. Mimochodem, věděli jste, že při pražení kávy se vysráží až 700 těkavých látek, které pak formují svou specifickou vůni? Pokud jste právě dostali chuť na šálek lahodné kávy, ochutnejte tu z McCafé. Právě ta pochází z popsaných plantáží a v kavárnách vám ji připraví zkušení baristé. Dát si ji můžete na místě nebo si ji vzít s sebou, jak to dělá velká část Čechů, šest z deseti šálků jsou zde servírovány takzvaně „take away“. A co víc, podle nedávno zveřejněného průzkumu si nejen kávu, ale obecně jídlo a pití s sebou objednává zhruba 63 % Čechů.
Historie trendu „take away“ sahá opravdu do daleké minulosti, vždyť první rychlá občerstvení, tak zvaná termopolia, byla hojně využívána v Pompejích, Aztékové ve stáncích prodávali balíčky listového těsta s náplní tamale, ve Francii frčelo hlavně víno, sýry a sušené maso a stánky byly populární i v Číně v 11. století. S tím ale došlo i k rozmachu jednorázových obalů.
Velký průlom nastal v 90. letech minulého století, kdy už začalo být jasné, že je plastu a jednorázových obalů na planetě opravdu moc. V roce 1994 tak vznikl první znovupoužitelný hrneček, který byl tři roky nato povýšen na cestovní termohrnek.
Dnes si lze vybrat ze široké škály designů i stylů znovupoužitelných hrnků. Pokud hledáte opravdu stylový, navštivte kavárny McCafé. Právě tady jsou od října k dostání termohrnky v designu modelky a maminky Jitky Nováčkové. Ta má k udržitelnému životnímu stylu opravdu blízko, a právě proto se stala ambasadorkou kampaně Naše protože společnosti McDonald’s, která jí propaguje ohleduplný přístup k životnímu prostředí. Design termohrnku minimalisticky vyobrazuje Jitčin důvod, proč se k okolní přírodě chová šetrně. Tím je fakt, že si chce každé léto umazat s dcerou Leou pusu od borůvek. A co vy? Zamyslete se třeba u dobré kávy nad tím, jaký je právě ten váš důvod a sdílejte jej na www.naseprotoze.cz.