Pořád řešíte to ženské zdraví, ale co to mužské? Když chcete menstruační volno, co budu mít já? Můžu využít manželčino menstruační volno a taky zůstat doma? Jaké tabu? O menstruaci se už mluví roky, v televizi na to běží reklamy furt!
Mám v déemku na starosti komunikační kampaň týkající se ženského zdraví a takové otázky dostávám stále. Být součástí tohoto projektu je tedy radost a prokletí zároveň. Jako massmarketový lovebrand nesmíme nikoho příliš vyprovokovat, ale zároveň musíme být dost úderní a zajímaví.
Nechceme tvořit reklamy na menstruační potřeby, ve kterých šťastná žena plná energie tančí v bílých kalhotách. Takový obraz je nejen nepřesný, ale také vytváří tlak na chápání menstruace jako něčeho úplně neproblémového. Víme, že v dm nakupují (i pracují) převážně ženy. Chceme proto vytvořit kampaň, která bude od žen ženám. Ve světě, kde nemáme dostatek dat o ženském těle, kde bavit se o typicky ženských tématech je nevhodné, či dokonce neslušné, ale kde předstírat dosažení orgasmu je normální. Kde nadopovat se analgetiky během menstruace a jít tahat krabice nebo zábavně a inteligentně prezentovat je běžné. Chceme jasně říct, že tudy cesta nevede. Nepotřebujeme z žen dělat silnější lidi. Ženy jsou silné dost a jejich síla je v jejich přijetí hormonálního cyklu, včetně menstruace. „Síla a energie. To jsme my, ženy“ – tak zní motto letošní kampaně.
Mluvíme v ní o menstruaci, ovulaci, endometrióze, menopauze, emočním přejídání, vaginální suchosti. O únavě a energii. Síla totiž neznamená zatnout zuby a jet, ale umět si říct „už stačilo“ nebo „dneska ne, mám bolestivou menstruaci“. Tím ukazujeme jasný postoj – na ženském zdraví nám záleží.
➽ Menstruační potřeby u nás vyjdou průměrně asi na 100 až 200 korun měsíčně a spadají pod běžnou sazbu DPH, která činí 21 procent. Jde o jednu z nejvyšších daní v rámci Evropy.
➽ Evropská unie přitom od roku 2007 umožňuje všem členským zemím snížit daň na menstruační potřeby na minimum.
➽ Mezi další země, které mají na menstruační potřeby uvalenou vysokou daň, patří Maďarsko s 27 procenty. Dále je tu Dánsko, Švédsko, Finsko a Chorvatsko – ve všech jmenovaných státech platí 25procentní daň.
➽ V posledních letech se tzv. tampon tax napříč Evropou snižuje. Například v Irsku platí nulová daň na menstruační potřeby. Od roku 2021 má nulovou daň také Spojené království, od letoška včetně menstruačních kalhotek. Ve Španělsku platí 4 procenta, v Německu se od roku 2020 stejná daň snížila z původních 19 procent na 7. V Itálii platí od roku 2024 10procentní sazba daně.
➽ První zemí, která uzákonila menstruační potřeby zdarma na veřejných místech, jako jsou univerzity nebo úřady, se v roce 2022 stalo Skotsko.
zdroj: dm, Whoop·de·doo, Člověk v tísni, gov.uk, Die Zeit
V dm totiž vnímáme, že neseme zodpovědnost. Jako silná značka máme moc, kterou můžeme použít k inspirování ostatních a posilování našich klíčových hodnot. Do letošního léta jsme vedli komunikaci na úrovni lifestylu, bez větší politické agendy. To se nyní s kampaní o ženském zdraví změnilo. Muselo.
V dm nesouhlasíme s daní 21 procent na menstruační potřeby. Měly by být ve snížené daňové sazbě, ideálně v nulové. Proto během aktuální čtyřměsíční kampaně vždy 28. den v měsíci nahráváme zákaznicím a zákazníkům zaregistrovaným ve věrnostním programu 21× více bodů na nákup menstruačních kalhotek, kalíšků, pratelných vložek či menstruačních plavek, tedy sortimentu, který motivuje k udržitelnému životnímu stylu. Je to jasný statement. A chceme jít dál.
Že po snížení daňové sazby ceny neklesnou? Že budeme mít o to vyšší zisk? Že je to vymoženost Západu?
V dm v Chorvatsku, Srbsku, Bosně a Hercegovině, Slovinsku a Severní Makedonii snížili cenu těchto produktů tak, jako by v zemi bylo nulové daňové zatížení. Výsledky? Prodali o tolik menstruačních potřeb více, že se jim investice s přehledem vrátila. Zájem médií? Obrovský. Bourání tabu ve vztahu k ženskému zdraví? Enormní. Podporovat ženy se vyplácí. Společensky i ekonomicky.