přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Pečující make-up, názor na krabičce i udržitelný obal. Jaké jsou trendy v přírodní kosmetice

Kosmetický byznys meziročně stále roste, což je dobrý vývoj pro ekonomiku, pro planetu už však výrazně horší. Stále větší kus koláče si ovšem ukrajuje udržitelná, zelená, nebo chcete-li, přírodní kosmetika a její hodnoty a to už je mnohem lepší zpráva pro všechny. Jaké jsou v ní současné trendy, popisuje Andrea Mouaddab Vémolová.

Zákazníci na trhu s přírodní a bio kosmetikou kladou stále větší důraz na účinnost, bezpečnost z hlediska složení a v neposlední řadě na autenticitu produktu. Foto: Shutterstock

Zákazníci na trhu s přírodní a bio kosmetikou kladou stále větší důraz na účinnost, bezpečnost z hlediska složení a v neposlední řadě na autenticitu produktu. Autenticita je trend, který je v současné době klíčový nejen pro tvůrce na sociálních sítích, ale i pro podnikatele v jakémkoliv odvětví, dost bylo filtrů a vybájených účinků čehokoliv. Kromě složení, zdroje a transparentnosti v označování dnes spotřebitele zajímá také to, zda a jak značky podporují sociální a politická témata. Vybírají pak logicky ty, které mají podobné hodnoty jako oni – není tedy zcela od věci jako brand projevovat svůj světonázor.

NeuroGlow

Trend, který odráží nový přístup ke kráse, kde jsou propojeny duševní pohoda s fyzickým vzhledem, tedy komplexní spojení mezi myslí a pokožkou. Skutečná krása vychází zevnitř, a tak i ti, kteří nemají dokonalé obočí, mají dle současných trendů příliš úzké rty, moc široké póry či nepřeberně vrásek, mohou být dnes skutečně objektivně krásní. Přírodní kosmetika je obecně o skutečné péči a prosazování právě takového harmonického přístupu k sobě. Trend o mnoho let předběhla majitelka české značky Omorfia, která ke každém produktu své péče přidala afirmaci, jež napomáhá při rituálu pečovat i o nastavení vaší mysli. Česko-slovenská značka Wikarska Symbiotics zase má na svých produktech vytištěné mantry, které mají navodit harmonii.

Hybridní make-up

Být něčím mezi péčí a dekorativní kosmetikou je trend, který od začátku patřil přírodním značkám a ve své nejlepší podobě ho razila a dál razí třeba americká veganská značka 100% PURE. Konvenční značky se samozřejmě časem inspirovaly a i ony už přidávají pečující složky do svých dekorativních produktů. Nicméně je rozdíl, je-li nějaká blahodárná složka součástí produktu, který je jinak založený na ropných derivátech a neprodyšných silikonech, a když je pečující složka přítomná v produktu, který komplexně pleť harmonizuje a jeho synergické účinky ji zkrášlují viditelně i do hloubky. Hybridní dekorativa pleťovou péči nenahradí, ale pro pleť je mnohem vhodnější než ta konvenční.


Kanadská značka Attitude má ve své tuhé dekorativní kosmetice OCEANLY například vysoký obsah fytoglykogenu. Glykogen je látka, která se přirozeně vyskytuje v lidském těle. Jeho veganská varianta se neextrahuje z měkkýšů, ale využívá rostlinných zdrojů, což pomáhá chránit mořské ekosystémy, je bez GMO a 100% biologicky odbouratelná. Make-up obohacený o tuto složku zanechává pleť sjednocenou, zářivou a vyživenou. Fytoglykogen dle klinických studií dokonce hydratuje účinněji a dlouhodoběji než kyselina hyaluronová a právě takovou péči vám může přinést přírodní make-up.

Pečující
Foto: Pečující

Green Beauty Days

Pečující konference (8. 11. Karlín) + Green Beauty Market (9. 11. I. P. Pavlova)

V pátek 8. listopadu se uskuteční komfortní sněm pro ženy s fyzioterapeutkou Zuzanou Čejkovou, kuchařkou a výživářkou Karolínou Kamberskou, fyzioložkou Katkou Fialovou, aromaterapeutkou Annou Krutovou a sociální podnikatelkou Zareen Roohi Ahmed. Čeká vás pět nekonvenčních přednášek a dva diskusní panely věnující se udržitelnému marketingu a ekologii, moderuje Monika Valentová.

Ke každé vstupence dostanete trochu vege jídla a pití od Dark Kitchen a goody bag s dárky od partnerů, jehož hodnota DALECE přesahuje cenu vstupenky.

Lístky na konferenci k zakoupení na pecujici.eu, vstup na market druhý den 9. 11. s více než 80 skutečně přírodními značkami je pak dokonce ZDARMA.

Obal, nebo bez obalu?

Rostoucí zájem o udržitelnost se v současnosti nejvíce projevuje v poptávce po produktech balených v recyklovatelných a biologicky rozložitelných materiálech. Aromaterapeutická značka Kneipp například zmenšila svá plastová víčka na sprchových produktech, aby ušetřila plastový odpad, a snížila hmotnost skleněných lahviček. Uživatelsky to je téměř neznatelná změna a pro planetu dobrá zpráva.

Změny můžeme pozorovat i u high-end přírodních značek, jako je německý pionýr kontrolované přírodní kosmetiky, značka Dr.Hauschka, která například barevně výrazně sjednotila krabičky a vzdala se zlatého loga, aby umožnila lepší recyklaci svých obalů. Zároveň při tvorbě nového produktu zohledňuje čtyři hlavní faktory – aby jej obal v první řadě chránil, používal jen minimum materiálu, materiál byl dobře recyklovatelný a pokud možno již recyklovaný. Pár takových bodů, za kterými si výrobce stojí, může ušetřit hodně zdrojů.

Kanadská značka přírodní kosmetiky a drogerie Attitude tuto politiku dovedla ještě dále, když představila svou pleťovou a dekorativní kosmetiku OCEANLY kompletně v kartonových tyčinkách a krémy a oleje nahradila inovativními tuhými, ale uživatelsky příjemnými texturami. Britský ekokosmetický gigant LUSH pak například používá jen recyklované a dále recyklovatelné obaly, má vlastní systém vratných kelímků a díky bezobalovému prodeji tuhých šamponů ročně ušetří až šest milionů plastových lahví a velké množství oxidu uhličitého.

Značky, buďte transparentní

Zákazníci dnes více než zavádějící obal ocení důvěru ve značku, od které nakupují. Díky QR kódům mohou výrobci na lahvičky dodat sáhodlouhé informace a být maximálně otevření, osobní a říct o svém produktu a jeho výhodách zákazníkovi doslova všechno. Je zde tak prostor i pro vzdělávání zákazníků. Studie Evropské komise však bohužel prokázala, že 53,3 % tvrzení na zkoumaných obalech bylo i nadále vágních, a 40 % pak dokonce zcela nepodložených. Greenwashing je tedy stále tou kartou, kterou hrají mnohá marketingová oddělení kosmetických producentů.

Značky dnes více dbají na recyklovatelnost obalů už při samotném vyvíjení produktu.

Aby nezůstaly stopy

Vedle obalů vyvstává v poslední době i otázka, která se týká biologické rozložitelnosti obsahu kosmetických produktů v přírodě. Tomu, jaký vliv má kosmetika na pokožku ať už dítěte, či dospělého, se laici i odborníci věnují již mnoho let, existuje například skupina Svět Non Toxic, která sdružuje maminky a učí je, jak vybudovat zdravé domácí prostředí bez potenciálně toxických látek.

Vzhledem ke klimatické změně je důležitou otázkou také to, co se s produktem stane, až se třeba dostane do vodního cyklu. Například látky, které v produktu působí antimikrobiálně, pak stejnou službu konají i v odpadních vodách a je složitější je biologicky rozložit.

Vůně jako záznam okamžiku

Vonné svíčky, tyčinky a parfémy. I u nich je klíčové, jak vznikají. Pokud se suroviny pěstují masově a průmyslově, můžou mít negativní dopad na životní prostředí. Pokud organicky, můžou naopak napomáhat biologické rozmanitosti přírody.

V rámci péče o pokožku a wellbeing mají esenciální oleje své nezastupitelné místo. Jejich aromaterapeutické účinky dokážou pracovat s psychikou do té míry, že je jim běžně dáván prostor i u onkologicky nemocných. Mají také blahodárné účinky pro pleť a v neposlední řadě disponují některé éterické oleje antimikrobiálními schopnostmi, takže se používají i jako šetrnější konzervanty.

Marketingová ředitelka společnosti Sonnentor, Kamila Šťastná, k produkci esenciálních olejů v bio kvalitě dodává: „Využití silic, které máme jen z ověřených zdrojů, nevnímáme jako něco, co by bylo protichůdné ke smysluplné výrobě potravin a udržitelnosti vůbec. Rostliny, ze kterých se oleje získávají, podporují biodiverzitu v přírodě, umožňují při opylování včelkám druhovou rozmanitost, což je pro přírodu rovněž obohacující.“

Popup se zavře za 8s