přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Serial Killer počtvrté. Seriálová východní Evropa srovnává skóre

Ty nejlepší seriály současnosti vybírá Táňa Zabloudilová, dramaturgyně festivalu Serial Killer, do programu soutěžní přehlídky, která startuje už 21. září. Přinášíme její tipy na tituly, které se vyplatí neminout. A jaké jsou nejlepší seriály minulosti a budoucnosti, vám expertka na světovou i domácí seriálovou produkci poví v novém díle podcastu Hlas Heroine. Seriály nás baví!

Foto: Seriál Buchty je drzá ruská komedie. Serial Killer

Když Serial Killer začínal, zdálo se, že nás čekají léta debat o tom, jak by mohly seriály ze střední a východní Evropy vypadat. Jak na to, abychom neměli pocit, že zaostáváme za západními produkcemi s jejich stabilnějším zázemím a pozicí toho, kdo určuje trendy?  Jak na to, abychom zároveň neměli dojem, že zdejší seriály jen kopírují cizí vzory? Někteří zahraniční hosté prvního ročníku se při pohledu na seriálové hrdiny ze zemí našeho regionu ptali, kam zmizely všechny ženy. Vypadalo to, že se budeme při kurátorském výběru každý rok probírat záplavou detektivek, ve kterých zločiny vyšetřují samí kriminalisté s depresemi a ženy v nich hrají jen okrajové, stereotypní úlohy.

Nakonec ale debata o stereotypech netrvala vůbec dlouho. Produkce seriálů je kreativním odvětvím, které se po nástupu hned několika globálně působících streamovacích služeb a roku v lockdownu definitivně stalo dominantním dodavatelem zábavy. Rozdíly mezi jednotlivými regiony začaly díky mnohosti obsahu mizet rychleji, a tak je naše letošní soutěžní sekce, vyhrazená seriálům ze střední a východní Evropy, stejně zajímavá a v mnohém snad i zajímavější než nabídka z ostatních zemí. Jestli vás ale víc baví severské komedie, než středoevropská dramata nakonec není důležité. Jisté je to, že na Serial Killerovi nenarazíte na generické seriály, jaké vám na streamovacích službách nabízejí algoritmy. Náš každoroční výběr je pečlivě kurátorovaná přehlídka toho, co se na vaše monitory běžně nedostává, anebo na ně zatím nedoputovalo.

Poslechněte si podcast Hlas Heroine s Táňou Zabloudilovou


Výlet (Island)

Foto: Serial Killer

Ólafur Darri Ólafsson známý z islandské detektivky V pasti a vedlejších rolí hollywoodských blockbusterů se výdává na road trip po zapadlém, a extrémně fotogenickém koutu Islandu se svým nejlepším přítelem, hereckým kolegou Víkingurem Kristjánssonem. Kromě jejich vzájemné šikany a debat o tom, proč lidi nesnáší umělce, dojde v ukecané islandské komedii také na krizi středního věku a témata spojená s křehkou mužskou identitu.

Pandora (Belgie)

Foto: Serial Killer

Hlavní postavou napínavého belgického politického dramatu je vyšetřující soudkyně, o jejímž otci, známém belgickém politikovi, vyjdou najevo potenciálně zničující skutečnosti. Do života Claire, která se musí vyrovnat s tím, že její životní zázemí se opíralo o pochybné machinace, se vzápětí vlamuje další událost národního významu – znásilnění mladé aktivistky, které zachytí na video ambiciózní politik.

Buchty (Rusko)

Foto: Serial Killer

Čtyři mladé obyvatelky zapadlého, pobožného ruského městečka se většinou živí sexem. I ony ale chtějí normální život, jistotu bydlení a toho, že je nikdo v kraji traktoristů, knězů a dalších pochybných mužských autorit nebude buzerovat. Vizuálně svěže zachycený ruský venkov v drzé komedii, která zemi ukazuje pohledem mladých.

Další tipy a také srovnání české a zahraniční seriálové produkce od ředitelky festivalu Kamily Zlatuškové si přečtěte v magazínu Heroine 5/2021.

Foto: Pavel Houdek

Podcast Hlas Heroine: Nejlepší seriály minulosti, současnosti i budoucnosti podle Táni Zabloudilové

Co znamená pojem „Complex TV“? Táňa Zabloudilová v rozhovoru s Pavlem Houdkem vysvětlí, jak došlo k nástupu kvalitnějších a komplexnějších seriálů. Podle ní to byla nevyhnutelná reakce na dobu devadesátek, kdy naopak televizní seriály byly symbolem spíše nenáročné zábavy. „Termín Complex TV popisuje zlepšení kvality televize, které sledujeme od přelomu tisíciletí. Diváci se víc dívají na ty seriály, které mají komplikovanější způsob vyprávění, mají komplexnější charaktery a jsou celkově odvážnější,“ vysvětluje dramaturgyně festivalu Serial Killer. 

Konec ‚idiot boxu‘

„V 90. letech byla televize ‚idiot box‘. Kdo byl v 90. letech v pubertě, tak si pamatuje, že televize byla nepřítel. Byl to symbol debility. Jelo Beverly Hills, koukali jsme se na Krok za krokem... Všechny ty seriály byly trochu nablbé a na konci bylo ponaučení nebo laskavý vtip,“ popisuje. „Logicky pak přišel obrat. Od konce devadesátek a nultých let vystřelily kvalitnější seriály a pak se k tomu přidal boom streamovacích služeb,“ říká Táňa Zabloudilová.

V podcastu Hlas Heroine dramaturgyně festivalu prozradí, kolik dílů seriálu potřebuje vidět, aby poznala, jestli seriál stojí za to. Vysvětlí, proč do programu Serial Killer cíleně nevybírá detektivky. A dozvíte se také, jakých šest titulů považuje za nejlepší seriály všech dob. Bude mezi nimi ten váš?

Poslechněte si nový díl podcastu Hlas Heroine s Táňou Zabloudilovou.

Hlas Heroine je dostupný i na všech obvyklých platformách.

Popup se zavře za 8s