Má vaše ratolest chytrý telefon? Tráví až příliš času na notebooku či tabletu? Máte představu o tom, co tam dělá, koho sleduje, s kým si píše? Jestli už třeba vidělo nějaké erotické video?
S obavami, zda necháváte dětem ve výběru obsahu dostatečnou volnost nebo jste naopak příliš striktní, určitě nebojujete sami, je to strach každého rodiče. A nutno podotknout, že strach oprávněný. Nejenže se bojíme neznámého – vždyť například mnohé sociální sítě ještě před pár lety ani neexistovaly, neznáme jejich přesný obchodní model ani kam ukládají naše osobní data. Strach ale pramení i z toho, co se na sociálních sítích a obecně v online prostoru běžně děje – kyberšikana ve školním prostředí a mezi kamarády, bodyshaming (zesměšňování na základě vzhledu), útoky sexuálních predátorů pod falešnými účty nebo sdílení citlivých osobních údajů jsou jen krátkým výčtem toho, co může vaše děti (ale i vás) v online prostředí potkat.
Právě pěstování mediální gramotnosti dnešních dětí a mladých lidí je podle odborníků možnou prevencí před nástrahami dnešního online světa a způsobem, jak bojovat s výše zmíněnými nebezpečími.
“Pro mě byl třeba zarážející fakt, že první porno viděla až čtvrtina českých dětí ve věku mezi osmi a jedenácti lety, prakticky prostě v momentě, kdy dostanou první telefon,” svěřuje se se svou zkušeností Lucie Tetivová, maminka dvou dětí. “Druhým takovým “aha” momentem pro mě bylo, když jsem si uvědomila, co všechno mohou děti sdílet ve videích a fotkách na Instagramu, TikToku nebo třeba síti BeReal – v záběrech se často objevují diplomy na zdech, adresa, kam zrovna jdu, nebo kde bydlím, vybavení bytu, informace na lednici, odjezdy na dovolenou, údaje na telefonu... To jsou podle mě věci, které si běžně jako rizikové neuvědomujeme. Do momentu, než tyto údaje někdo zneužije proti nám,” říká Tetivová.
Ta se kromě výchovy svých dětí věnuje také výuce mediální gramotnosti na Základní škole Botičská, v mediálním vzdělávání školí také pedagogy a pedagožky na českých školách s pomocí materiálů vzdělávacího programu JSNS (Jeden svět na školách) společnosti Člověk v tísni. Ty pomáhají vyučujícím po celém Česku zařadit témata spojená s rozvojem mediální gramotnosti i do hodin na základních i středních školách, a to skrze krátké dokumentární filmy a spoty na portálu JSNS.CZ.
Právě pěstování mediální gramotnosti dnešních dětí a mladých lidí je podle odborníků možnou prevencí před nástrahami dnešního online světa a způsobem, jak bojovat s výše zmíněnými nebezpečími. Mediální výchově se dá věnovat už od útlého věku – stejně jako se s dětmi bavíme o obezřetnosti v dopravním provozu, mluvíme s nimi o penězích a o tom, že je potřeba s penězi šetrně zacházet, nebo jim vysvětlujeme, jak se bezpečně vracet v podvečer domů, je potřeba s nimi mluvit i o tom, jak se bezpečně pohybovat i v kyberprostoru.
“Věnovat se mediální výchově není tak složité, základy zvládne každý dospělý sám doma,” říká Lucie Tetivová. “Stačí se zajímat o to, co vaše dítě na sítích dělá, ptát se ho na význam některých pojmů, které jsou nám – logicky – vzdálené, protože jimi nežijeme tak, jako naše děti. Teprve pokud dítě ucítí náš zájem, tak za námi samo přijde v momentě, když na internetu narazí na něco nekalého, neznámého,” doplňuje Tetivová. “A rozhodně doporučuju mladé lidi neshazovat za to, co na sítích dělají – vždyť i my jsme jako mladí měli svoje způsoby vyjadřování, svoje manýry.”
Otevřít rozhovor o bezpečném chování v online prostředí můžete tedy nejen doma u večeře, děti ale můžete zároveň podpořit v tom, aby se o podobných tématech bavily třeba i se svými vrstevníky nebo vyučujícími. Těm mohou pomoci k zahájení debaty o tématech spojených s online bezpečím právě zmíněné filmy a spoty z portálu JSNS.CZ.