Zážitkový den plný relaxace i sdílení. Vstupenky na Feel Good jsou v prodeji!

Psací, nebo tiskací? Školy mají na výběr, na vázaném písmu s kudrlinkami často trvají hlavně rodiče

01. únor 2025

Kličky, obloučky, rovné linky s pevným sklonem 75 stupňů. Vázané písmo se na většině českých škol vyučuje už od 50. let minulého století bez zásadní změny. Za tu dobu už nad písankami ronily slzy miliony prvňáků. S tím, jak ubývá příležitostí k psaní rukou, přibývá hlasů, které zpochybňují důležitost úhledného rukopisu.

Vázané písmo je krásné, ale ne každému sedí. Foto: Facebook

Někomu dělá problémy velké L, někomu F, další bojuje třeba s malým z. Vázané písmo je krásné, když s ním píše na tabuli učitel nebo učitelka, ale jen málokterý prvňáček či prvňačka zvládne boj s jeho tvary bez pláče, případně špatných známek a červených vzkazů typu Piš lépe! na okraji řádku. Ve školách proto sílí diskuse o tom, jakou důležitost bychom měli psaní přisuzovat a jaký typ písma k tomu zvolit.

Už více než deset let totiž mají školy na výběr. Výtvarnice Radana Lencová v roce 2012 vytvořila nespojované písmo Comenia Script, na které navázaly další, lehce modifikované typy písma. „Na jedné straně stojí tábor příznivců vázaného psacího písma, kteří tvrdí, že má nezastupitelné místo a lépe se při něm propojují mozkové hemisféry. Oproti tomu zastánci nespojovaného písma argumentují tím, že je vhodnější pro dysgrafiky, ale třeba i leváky. Děti při psaní dělají méně chyb. Lze tento spor vůbec rozhodnout? A pokud ano, v čí prospěch?“ ptá se na webu Heroine.cz Barbora Vajsejtlová.

Vázané písmo učí děti rytmu, trpělivosti a plynulému pohybu ruky. Nespojované je výhodnější pro leváky a děti s poruchou motoriky či poruchami učení. Často se navíc výuka nespojovaného písma propojuje s genetickou metodou čtení, která spočívá v tom, že děti napřed čtou jednotlivé hlásky a následně je spojují do slov namísto toho, aby se učily slabikovat. Tento způsob výuky psaní a čtení vede k tomu, že dělají rychlejší pokroky a méně často například zapomínají na diakritická znaménka. Na tom, aby se jejich děti učily psát vázaným písmem, nejčastěji trvají rodiče. V některých školách si mohou při zápisu zvolit, zda si přejí pro své dítě výuku klasického písma, nebo nespojovaného. Podle čeho se rozhodují učitelé? Jaké výhody a nevýhody vidí odborníci? Dočtete se na webu Heroine.cz.

Popup se zavře za 8s