Začíná Mistrovství světa ve fotbale žen. Fotbal je sport, ale také politika a společensko-kulturní symbol. Pro některé lidi je to cesta k emancipaci. I tak o něm píší kolegové z Football Clubu, také proto zajímá i nás. Ženský fotbal loni z globálního pohledu zažil velký boom. Jak je na tom český ženský fotbal? Jak zájem o ženský fotbal v Česku zvednout, aby měly hráčky i všichni kolem lepší podmínky pro práci a aby se zatraktivnila liga, což by následně pomohlo i reprezentaci?
Ženský fotbal loni z globálního pohledu zažil velký boom. Anglii se povedlo Euro se vším všudy - bylo navštěvované, nabídlo skvělé zápasy a domácí tým ho vyhrál před 87 tisíci diváky ve Wembley. Byl to ideální scénář vlastně ve všem včetně toho, že Angličanky svůj první velký titul získaly ve finále proti Němkám. Finále s tradičními fotbalovými rivaly tak bylo atraktivní pro celý svět.
Už před Eurem ženský fotbal dostal
zvýšenou pozornost, když Barcelona dvakrát v krátké době
dostala na Camp Nou, nejdřív na El Cláscio a pak na semifinále
Ligy mistryň s Wolfsburgem, téměř 92 tisíc lidí. A rekordy
hlásily po Euru i anglická Super League, kde na zápas Arsenalu s
Tottenhamem přišlo 47 tisíc lidí nebo německá Bundesliga, kde
na Bayern s Frankfurtem bylo 23 tisíc diváků.
Skvělé návštěvy se dají čekat i na právě zahájeném mistrovství světa v Austrálii a Novém Zélandu. Potvrdil to už úvodní mač mezi domácími Novozélanďankami a Norkami, na který přišlo na stadion v Aucklandu přes 42 tisíc diváků.
Všechno to jsou skvělá čísla,
která ukazují, že ženský fotbal má velký potenciál. Ale jsou
to extrémy. Díváme se na úplnou špičku celého odvětví, na
vrcholnou reprezentační akci a na nejlepší zápasy top klubových
soutěží. A na zápasy, které jsou buď extrémně lákavé samy o
sobě (finále Eura) nebo na zápasy, které provázel velmi povedený
marketing. Zmíněné rekordy z anglické a německé ligy padly ve
chvíli, kdy ženským zápasům nekonkuroval mužský klubový
fotbal.
Na anglickou ligu v této sezoně chodí
průměrně nějakých 6000 lidí a třeba na týmy s nejhorší
návštěvností, na Everton a West Ham, je to 1000 až 1500 diváků.
V Bundeslize je průměr aktuálně těsně pod 3000 lidí, nejlépe
je na tom Wolfsburg s téměř 9000 a nejhůře Leverkusen se 742
diváky.
Je vidět, že se ostatní týmy dokážou koncentrovat na to, aby důstojně vyzvaly adepty na titul. Stále ale platí, že tady máme především ty dva až tři týmy, které jsou trochu odskočené a které mohou hrát například evropské poháry.
MS v televizi
Mistrovství světa fotbalu žen můžete sledovat na Nova Sport.
Když to porovnáme s Českem, jsou to
vlastně stále ohromující čísla. Na 1. ligu žen tu nejčastěji
chodí desítky až nižší stovky lidí. Na Slavii v Lize mistryň pak chodilo zhruba 700 lidí, když
nehrála v Edenu, a na dva zápasy na hlavním slávistickém
stadionu přišlo dvakrát přes tisíc lidí.
Když reprezentace hrála loni v dubnu
kvalifikaci na mistrovství světa s Islandem v Teplicích dorazily
zhruba 3000 lidí a hráčky byly nadšené. Šlo o důležitý
zápas, kdy ještě Češky hrály s nadějí na postup na letošní
šampionát do Austrálie a Nového Zélandu, takže se mu věnovala
aspoň základním zpravodajským pokrytím i velká média a zápas
také vysílala Česká televize. Rekord pak drží slávistky, které
v Edenu v roce 2019 při čtvrtfinále Ligy mistryň s Bayernem
podporovalo 6882 diváků.
Že se dá však docílit velkého zájmu i o zápas v české lize, ukázala v uplynulé sezoně Sparta, která v březnu přivedla na derby se Slavií díky skvělému marketingu a velké aktivitě na sociálních sítích 5734 diváků. Otázkou zůstává, jak často jde tuzemské fotbalové publikum k podobné návštěvě aktivizovat. Reportáž ze zápasu si můžete přečíst zde.
V české ženské lize je osm týmů.
Ligu zatím nevyhrál nikdo jiný než Sparta a Slavia. Mezi
nejlepšími týmy a zbytkem soutěže je velký rozdíl, takže
vysoké debakly jako 6:0 nebo 8:0 nejsou výjimkou. Právě i
nevyrovnanost ligy patří k důležitým důvodům malého zájmu
veřejnosti o ženský fotbal, který v Česku stále je.
Ženský fotbal dokonale symbolizuje sílu nejpopulárnějšího sportu planety. Má zásadní společenský přesah – dokáže spojovat, bořit bariéry a vyvracet mýty, které v dnešním světě nemají žádné místo. Radost ze hry i touha po nezávislosti je stejná, ať se do míče kope v Americe, Afghánistánu nebo v Česku. Cílem projektu Girl Power je vyprávět příběhy, které ukazují, proč by se měla ženskému fotbalu věnovat větší pozornost.
Zároveň platí, že poslední sezona byla bohatá i na překvapivé výsledky, kdy favoritky ze Slavie a Sparty několikrát nečekaně zaškobrtly. Co zmíněná překvapení značí? Vyrovnává se česká liga, nebo šlo spíš o výjimečné výpadky obou favoritů? „Šlo opravdu o velká překvapení a myslím, že Slavia i Sparta moc dobře ví, proč k těmto výsledkům došlo. Pro ligu je to však dobře, přece jen drtivou převahou Sparty a Slavie po několik let se liga stala nudnou a každý překvapivý výsledek je oživením,“ odpovídá Petr Vlachovský, trenér Slovácka.
„Obecně lze říci, že oceňuji práci všech lidí v ženském fotbale, protože vidím tu píli a nasazení. Nicméně pořád z pohledu možností, které jednotlivé kluby mají (peníze, personální zdroje, infrastruktura), máme enormně rozevřené nůžky. Z tohoto pohledu je pro mne například naše remíza na Dukle nepochopitelná. A znovu říkám, že mám velkou úctu k práci všech kolegů v ženském fotbale na jakékoli úrovni. Tudíž bych tento náš výsledek hodnotila jako selhání, které by se nemělo opakovat,“ říká Hana Výmolová, členka komise ženského fotbalu FAČR a zástupkyně týmu Sparty.
Její kolega z libereckého Slovanu Jiří Liška nebo Jakub Tomek, dnes už bývalý vedoucí úseku ženského fotbalu Fotbalové asociace ČR, jsou přesvědčeni, že liga se za poslední roky pomalu vyrovnává, stále si však jsou vědomi značných rozdílů. „Pro celou ligu i pro top trojku, tedy Slavii, Spartu a Slovácko, je jen dobře, že se hraje víc kvalitnějších utkání. Pomůže jim to v kvalifikaci do Ligy mistryň. Tahle trojka je pořád hodně odskočená a ostatní týmy musí tvrdě a efektivně pracovat, aby se jim kvalitou přiblížily,“ říká Liška.
„Je vidět, že se ostatní týmy
dokážou koncentrovat na to, aby důstojně vyzvaly adepty na titul.
Stále ale platí, že tady máme především ty dva až tři týmy,
které jsou trochu odskočené a které mohou hrát například
evropské poháry. Určitě je ale dobře, když se v ligových
zápasech objeví podobné výsledky. Pro celou soutěž je to mnohem
lepší, než když zápasy končí tak, že jeden z týmů nastřílí
dvouciferný počet gólů,“ shrnuje pohled na ligu Tomek.
Kvalita je rozdílná, protože jak už
uvedla Hana Výmolová, se výrazně liší podmínky, které hráčky
v klubech mají. Profesionálky nebo aspoň poloviční profesionálky
jsou jen v nejlepších týmech, zbytek ligy hraje maximálně za
příspěvky na dopravu nebo ubytování. A pod pojmem profesionálka
si rozhodně nepředstavujte luxus, Měsíční příjmy nejlepších
hráček jsou kolem 35 tisíc korun (hrubého a stejně jako v mužské
lize platí, že se jede v režimu OSVČ, tedy nikoli v
zaměstnaneckém poměru).
I to je ale posun. Když se totiž s
lidmi z ženského fotbalu bavíte, tak se shodují, že i v Česku
jde tento sport v posledních letech dopředu.
„Jsem u ženského fotbalu poslední
tři roky a za tu dobu se toho událo opravdu hodně. Zvyšuje se
členská základna, popularita ženského fotbalu roste každým
rokem. Přispělo k tomu i loňské Euro v Anglii, kde zájem o tento
sport byl markantní a byla z toho výborná reklama na ženský
fotbal. Když budu hodnotit 1. ligu žen, tak zde vidíme
vyrovnanější utkání, klade se větší důraz na PR ligy i PR v
klubech. Osobně si myslím, že ženský fotbal v ČR čeká v
následujících pěti letech velký boom a jsem za to rád,“ je
výrazně optimistický Jiří Liška.
„Je to přibližně pět let, co jsem
z ženského fotbalu po 11 letech odcházel, abych se tuto sezonu
vrátil. Ženský fotbal v Česku udělal v některých oblastech
výrazný pokrok. Myslím si, že pohled široké veřejnosti se
postupně mění a fotbal dívek je vnímán u spousty lidí
pozitivněji než v minulosti,“ říká Petr Vlachovský.
„Nejvíc to logicky vnímám v klubu,
kde působím a zde je změna obrovská. Téměř všechny hráčky
žen si fotbalem přivydělávají, mají veškeré materiální
vybavení, klub nyní zainvestoval do dalších moderních
technologií a mohl bych pokračovat. Je velmi těžké říct, zda
sportovní úroveň soutěže šla nahoru. Každopádně vnímám, že
týmy už trénují kvalifikování trenéři, zvýšil se počet
tréninků a to je velmi dobrý předpoklad pro kvalitní výkony
jednotlivých týmů,“ dodává kouč Slovácka.
Petra Houdková, trenérka Lokomotivy
Brno, jediného prvoligového týmu, který není součástí klubu,
který má i profesionální mužský tým, je o něco opatrnější.
„Určitý progres se za posledních pět let určitě vnímat dá.
Ale ve srovnání s ostatními státy Evropy jsou naše kroky velice
malé. V první řadě to chce změnit mentalitu lidí a to, jak
vnímají ženský fotbal. Český fanoušek je náročný a pokud se
bude neustále srovnávat ženský fotbal s muži, cesta k respektu a
větší popularitě je daleká. Samozřejmě by tomu prospěl
výrazný úspěch na mezinárodní scéně,“ říká. Podle ní je
důležité také to, aby v ženském fotbale byli kvalitní trenéři
a trenérky už u dívčích kategorií.
Hana Výmolová souhlasí, že tak
velký boom ženského fotbalu, který je možné sledovat jinde,
Česko úplně nezasáhl, ale i tady se podle ní dělá pro rozvoj
hodně. „Objektivně se podmínky pro hráčky v klubech zlepšují
den ode dne,“ říká. Pomáhá tomu podle ní i boom v zahraničí,
který vnímají například i marketingová a obchodní oddělení
klubů a roste tak obchodní potenciál ženského fotbalu.
Jsem u ženského fotbalu poslední tři roky a za tu dobu se toho událo opravdu hodně. Zvyšuje se členská základna, popularita ženského fotbalu roste každým rokem. Přispělo k tomu i loňské Euro v Anglii.
A zlepšení vidí i na hřištích.
„Zejména taktické pojetí utkání se z mého pohledu velmi
posunulo a dnes je ženský fotbal velmi atraktivní akcemi,
vstřelenými brankami, zákroky brankářek. K totálnímu
nastartování boomu nám chybí jednoznačně úspěch na
mezinárodní úrovni – postup na závěrečný turnaj mistrovství
Evropy nebo světa,“ říká Výmolová. Česko zatím bylo nejblíž
právě loňskému anglickému Euru, od kterého nás dělil pouze
penaltový rozstřel v barážovém zápase ve Švýcarsku.
Podle Výmolové je však otázkou, zda
se můžeme ve zvyšující se mezinárodní konkurenci na velký
turnaj dostat bez zkvalitnění domácích soutěží. „Za mě ne,
reprezentace je výsledným produktem kvalitní práce v klubech a
tam bychom potřebovali účelově napumpovat finanční prostředky
a tu kvalitu den ode dne zvyšovat plošně. Pak se podaří zcela
jistě i jednodušeji zvýšit členskou základnu a zájem,“ říká.
„Věřím, že i samotná organizace
ženského fotbalu se za poslední dobu posunula opět o kus dál.
Podařilo se nám nastartovat určité projekty ve smyslu zapojování
nových trenérů, jejich školení nebo spolupráce s jednotlivými
kluby. Stále ale platí, že jsme omezeni financemi a mimo jiné
také lidskými zdroji, protože v ženském fotbale máme stále
málo trenérů a trenérek, kteří by chtěli pomáhat s rozvojem
tohoto odvětví,“ říká Jakub Tomek.
Jednoznačně pozitivní zprávou z poslední doby je nárůst nejmladších fotbalistek. Podle evidence FAČR bylo na konci roku 2022 v přípravkách (tedy dětí ve věku 4 až 11 let) celkem 9158 malých hráček, což meziročně znamenalo nárůst o víc jak 2500 nejmenších fotbalistek. Jedním z důvodů může být i zájem o fotbal po anglickém Euru a také po Euru devatenáctek, které se loni konalo v Moravskoslezském kraji.
„Za pomocí UEFA jsme tam rozjeli několik dílčích projektů, díky kterým se nám podařilo v kategorii přípravek, žákyň a dorostenek rozjet hned tři nové soutěže. V regionu ten turnaj tedy pomohl opravdu hodně. Zvýšený zájem o ženský fotbal jsme ale zaznamenali i na celorepublikové úrovni,“ říká Tomek.
Celkově FAČR evidoval ke konci
minulého roku 17 528 hráček, z toho 4505 v kategorii od 12 do 15
let, 1607 mezi 16 a 19 lety a zbylých 2255 mezi dospělými. U všech
těchto kategorií naopak došlo k mírnému meziročnímu poklesu o
stovky hráček. To může ukazovat, že s postupem věku fotbalistky
vnímají, že nemají dobrou perspektivu, výhled na to, že by se s
fotbalem mohly aspoň slušně uživit.
Může se to změnit, když dál
poroste atraktivita ženského fotbalu a s ní i příjmy. „Velmi
by pomohl výraznější sportovní úspěch. Mám na mysli třeba
úspěch v kvalifikaci na některý z vrcholných mezinárodních
turnajů, který zatím reprezentaci uniká. To by určitě prospělo
popularizaci sportu a přitáhlo nejenom další hráčky, ale i
fanoušky a sponzory,“ dává pohled jednoho z podporovatelů
ženského fotbalu Miloslav Ptáček, manažer značky Puma pro Česko
a Slovensko.
I on ale souhlasí s tím, že český
ženský fotbal jde dopředu. „Jednoznačně. Jako partneři
českého fotbalu jak na klubové, tak i reprezentační úrovni
velmi silně vnímáme zvyšující se profesionalizaci všeho, co
souvisí s ženským fotbalem. A to jak na sportovní, tak i obchodní
a marketingové úrovni. Puma například společně s FAČR
podpořila v rámci projektu #HolkyTaky rozjezd kanálu na sociální
síti TikTok a ten získal za pár měsíců existence desítky tisíc
sledujících,“ ukazuje Ptáček, že základní zájem o ženský
fotbal v Česku je.
„Stejně tak oblast individuálních
smluv s hráčkami nabízí nové příležitosti. Některé z nich
jsou již nyní výrazné osobnosti s širokým přesahem nejenom na
sociálních sítích. Puma spolupracuje například s
reprezentantkou a hráčkou pražské Slavie Gábinou Šlajsovou a s
výsledky této spolupráce jsme velmi spokojeni,“ dodává. A když
jsme u top hráček a předtím jsme se bavili o špatné
perspektivě, tak je třeba dodat i to, že i v Česku už jsou
hvězdy, ke kterým jde vzhlížet. Za Chelsea hraje Kateřina
Svitková, v PSG chytala Barbora Votíková nebo v Seville je Klára
Cahynová.
Stále ale jde o výjimky, o jednotky
nejúspěšnějších fotbalistek. Jak zájem o ženský fotbal v
Česku zvednout, aby měly hráčky i všichni kolem lepší podmínky
pro práci a aby se zatraktivnila liga, což by následně pomohlo i
reprezentaci?
„Je zapotřebí sehnat sponzory,
především generálního partnera 1. ligy žen. Hrát utkání na
hlavních stadionech, což je pro hráčky skvělá motivace. A
každému utkání by měla předcházet nějaká PR akce. Také by
bylo dobré dostat ligu žen do televize,“ odpovídá Jiří Liška
z Liberce.
„Otázka je to dobrá, ale možná by
si to zasloužilo spíše nějakou celospolečenskou studii, protože
v Česku se na fotbal ve větším počtu fanoušků často nechodí
ani na nejvyšší soutěž mužů. Ženskému fotbalu by určitě
prospělo, kdyby se zápasy hrály na lepších stadionech s
kvalitnějším zázemím. Určitě ale platí, že sportu jako
takovému vždy nejvíc prospějí dobré výsledky a úspěchy,“
přidává svůj pohled Jakub Tomek.
Podle Hany Výmolové ukazují
zahraniční zkušenosti, že průlomem pro vysoké návštěvy
ženské ligy bylo zejména prostředí, ve kterém se utkání
hrají. „To prostředí je pro naši cílovou skupinu příznivců
naprosto zásadní. Jsou to zejména rodiny s dětmi, senioři, dívky
hrající fotbal. Stabilní místo pro utkání je také důležité,
lidé si zvyknou tam chodit pravidelně. A tady narážíme na
dostupnou infrastrukturu,“ říká a uvádí příklad.
„Právě proto, abychom mohli nabídnout větší komfort našim potenciálním divákům, přesunuli jsme utkání ženského A týmu do prostředí areálu na Střížkově. Je tam restaurace se zahrádkou, dětské hřiště, útulná tribuna a bezpečná zóna pro volný pohyb dětí. V situaci, kdy z důvodu špatného počasí nemůžeme na travnatou plochu, musíme tým přestěhovat zpět na Strahov, či využít další partnerská místa,“ vysvětluje dnes už bývalá šéfka ženského fotbalu na Spartě. Na Střížkově sice jsou i hřiště s umělou trávou, ale ve špatném stavu.
Dokumentuje to, že i největší české kluby dělají ženský fotbal stále v jakémsi provizoriu. I Slavia hrála jeden ze zápasů základní skupiny Ligy mistryň až v Mladé Boleslavi, protože v Edenu se měnil trávník, v Horních Počernicích, kde Slavia jinak hraje, je stadion pro evropský pohár nevyhovující a delegátům UEFA se nepozdávala ani původně domluvená Juliska.
„Řešení je nasnadě, mít kvalitní
zápasový stadion, kam si zvyknou diváci chodit a v případě
špatného počasí mít vedle umělou trávu, na kterou lze utkání
přesunout. Nebo druhá, ještě lepší varianta, je mít možnost
hrát utkání na hlavních stadionech svých klubů, čímž by se
ligová soutěž stala daleko atraktivnější nejen z pohledu
diváků, ale také z pohledu médií,“ dodává Výmolová.
Problém je v tom, že na hlavních
stadionech kluby šetří trávník pro první mužské týmy a ženy
se tak na ně dostávají spíš výjimečně, i když teď už
pravidelně. Důležité také je, aby v klubech viděli, že je o
ženský fotbal zájem. Pokud už se hraje na hlavním stadionu, bylo
by fajn, kdyby přišly aspoň vyšší stovky diváků. I pro
manažery ženských týmů je pak situace snazší, když mohou při
vyjednáváních operovat tím, že na zápasy skutečně někdo
přijde.
Velmi mne mrzí, když dosáhneme jakéhokoli úspěchu, ať už na klubové, či reprezentační úrovni a zmínky o těchto akcích hledáte jak jehlu v kupce sena.
Ženská liga má vlastní Youtube
kanál, kde je z každého kola jeden komentovaný přenos. Výmolová
doufá, že koncepčně spolupracovat s ženským fotbalem začnou
nejsledovanější média. „Velmi mne mrzí, když dosáhneme
jakéhokoli úspěchu, ať už na klubové, či reprezentační
úrovni a zmínky o těchto akcích hledáte jak jehlu v kupce sena,“
říká.
Jsou to všechno spojené nádoby. Až
média uvidí, že je o ženský fotbal zájem, začnou tuto nabídku
ve velkém uspokojovat. K tomu ale ještě bude třeba mnoho trpělivé
práce. Vývoj ve světě každopádně ukazuje, že ženský fotbal
si své publikum najít dokáže.
Ukončeme to pozitivně s Miloslavem
Ptáčkem z Pumy: „Ženský fotbal je pro nás zajímavý a možná
dokonce o to víc, že je tady vše v počátcích. Česká republika
následuje trendy ze západní Evropy jen s drobným zpožděním. To
znamená, že i zde dojde k dalšímu rozvoji všeho, co s tímto
sportem souvisí.“
Kéž by to tak bylo.
Článek vyšel poprvé na Footballclub.cz 10. března 2023. Text jsme aktualizovali k 20. červenci 2023.