Kde čerpáte informace o světě kolem sebe? Tohle se během jedné generace zásadně změnilo. Co se konzumace informací týče, dnešní dospělí střední generace vyrůstali v úplně jiném prostředí než jejich děti. Ještě před dvaceti lety děti viděly rodiče pravidelně večer usedat k televizním zprávam, přes den poslouchat rozhlas a do vlaku nebo tramvaje si kupovat noviny. Postupem času a velmi rychle začalo víc a víc lidí čerpat informace z internetových serverů. Dnes se ale o tom, co se děje, dozvídají hlavně ze sociálních sítí, chatů a diskuzních fór. A mladí úplně nejvíc ze všech. Co z toho vyplývá pro výchovu?
„Poslední dobou už vlastně zpravodajské weby ani neotvírám a noviny jsem si nekoupila, ani nepamatuju,“ říká čerstvá penzistka Alena. „Ráno vstanu, uvařím si kafe a zapnu si Facebook. Kouknu se, co je nového u dětí, vnoučat, kamarádek. Navíc tam vidím i odkazy na různé články, takže mám přehled o tom, co se děje. Někdy jsou to na první pohled hlouposti, jindy seriózní čtení. Jestli to vždycky dokážu rozlišit? Snad ano. Spoléhám se na selský rozum,“ dodává.
Síťová média jako hlavní zdroj informací
Takzvaná síťová média (Facebook, Twitter, Snapchat a další) dnes pro mnohé lidi přebírají funkci zpravodajských médií. Což mění situaci. Klasická zpravodajská média mívají k dispozici redakci lidí, kteří ověřují informace a dohledávají fakta, informace na sítích jsou od kohokoli - v široké škále zahrnující média i soukromé osoby - a přicházejí v nevyzpytatelném mixu, ve kterém se musíte vyznat vy sami. A co je důležité: na sociálních sítích k vám články často doputují již s hodnotícím komentářem. V něm vám autor příspěvku podá emotivně zabarvený návod k interpretaci a připraví vaši mysl na to, co si o tom myslet. Někteří lidé si dokonce vystačí jen s těmito komentáři, s mětasvětem názorů, aniž by původní článek vůbec četli. Nakonec, sociální sítě jsou hlavně o socializaci, že.
U dětí a dospívajících je dopad komentářů jejich vrstevníků, se kterými se ztotožňují, na jejich přemýšlení, obrovský. Sociální sítě vytvářejí velmi silnou konkurenci rodičovskému vlivu.
Je dobré to vědět a počítat s tím. Naléhavým úkolem školy a rodiny je vybavit děti kritickým odstupem od servírovaných faktů a domněnek a schopností se v informační džungli vyznat. Je to stejně důležité, jako byla dřív orientace v terénu.
Články na míru a podle vašeho vkusu
Pro tříbení názorů je třeba vyvinout určité úsilí. Sociální sítě totiž zapojují algoritmy, které dokážou odhalit, jaká témata vás zajímají, a nabízejí uživateli články na míru. Tím ho ale ochuzují o alternativní pohledy nebo názory. Svět, který sociální sítě ukazují, se může zdát pestrý – ale fakticky se tam spíše potkávají lidé ze stejné sociální bubliny a posilují se ve svých názorech, místo aby se třeba pod vlivem jiného pohledu na věc zamysleli. Na sociálních sítích ale zároveň figurují i skutečně kriticky myslící lidé, píší sem mnozí zdatní novináři a komentátoři. Teď ještě aby je uživatelé dokázali poznat a poučit se od nich.
Všudypřítomná reklama
Prostředí internetu nabízí hodně možností pro inzerenty, reklama hraje obrovskou roli i na sociálních sítích. Inzerenti neúnavně zkoumají zvyky a preference uživatelů, aby jim mohli nabídnout něco k zakoupení. Mediální prostředí samozřejmě ovlivňuje i to, že mnohá internetová média jsou závislá na proklicích. To určuje výběr obsahu. Musejí upoutat, nabídnout silné emoce, a to posiluje míru negativních a špatných zpráv nebo skandálů. To ale není v médiích nic nového, špatné zprávy vždy táhly více. V důsledku toho může ale jejich konzument vnímat svět zkresleně. V mnoha článcích také nedostane odpovědi na otázky, které nastolují.
Zkuste se občas vrátit ke klasice
Pokud na sociálních sítích sami aktivně diskutujete, dejte si pozor na svůj profil. Nastavte si ho tak, aby byl viditelný pouze pro vaše přátelé. Takto budou i vaše komentáře viditelné pouze jim. Upozorněte na to i své děti. Pokud tedy nejste ´influencer´, kterému naopak záleží na tom, aby si jeho příspěvky přečetli i lidé mimo jeho přátelský okruh, protože si myslí, že má co sdělit. Je fakt, že i na FB se najdou fundované analýzy a komentáře. Jen je třeba si umět vybrat, koho číst, a umět poznat kvalitu argumentace, a zde jsme zpět u kritického myšlení.
A nezapomeňte, že stále existují i klasická zpravodajská média. Kupte si aspoň občas noviny a časopis, třeba i v online verzi, pusťte si zprávy v televizi nebo v rozhlase.
Nebo si na několik dní dopřejte digitální detox a vzpomeňte si na staré dobré časy, kdy jste usedali do křesla s knihou a hodiny jste se od ní nemohli odtrhnout.
Nebylo to zas tak dávno.
Informace souhrnně na této kartě:
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.