Peníze na běžných účtech požírá inflace a v současné době má značný apetit. Do obranné strategie v podobě investic se ale stále pustí spíše muž než žena. „Vidíme v tom nevyužitý potenciál,“ říká Vít Endler, šéf a spolumajitel společnosti Fingood.
Platforma Fingood se zaměřuje na investování do prověřených českých firem pomocí crowdfundingu. Ženy tvoří ani ne pětinu jejích investorů. A ne jinak je tomu u jiných investičních společností. Podle Víta Endlera je nižší zájem o investice ze strany žen způsoben mimo jiné horší dostupností k informacím. Ty totiž ze zvyku „nadbíhají“ spíše mužskému publiku.
Máte nějakou oblíbenou odobnost mezi ženami-investorkami?
Sleduji například Cathie Wood a její Ark Invest. Zaměřují se hlavně na akcie technologických firem, mají vhled do kryptoměn, líbí se mi jejich pohled na budoucnost. V posledním roce se jim sice moc nedařilo, ale jinak je to firma, která má pod správou přes 20 miliard dolarů. Ženských investorek, které se takto profilují, moc není. Pro inspiraci a určité rady bych hledal třeba mezi ženami, které investují do firem nebo do nemovitostí. V Česku to může být třeba Nela Kubasová a její Realitní shaker.
Obecně ženy stále investují výrazně méně než muži. Dá se jejich menší zájem něčím vysvětlit?
Myslím, že je to v naší společnosti nějak zakořeněné. Je to možná paradox, ale ve spoustě domácnosti drží kasu žena. Rozhoduje, co se nakoupí. Jsou to však většinou provozní věci. Muž ale pak častěji řeší záležitosti investičního charakteru, ty “velké věci”. Podíl žen na naší platformě Fingood je necelých 20 procent. Rádi bychom to číslo zvýšili, připravujeme proto sérií akcí, jakousi osvětu. Je důležité, aby si ženy uvědomily, že by měly řešit také investiční finance, nejen ty provozní.
Jak se podíl žen investorek mění?
V posledních měsících se jejich podíl lehce zvyšuje. Souvisí to možná s dozvuky pandemie, která celkově zvedla zájem o investice, a s aktuální vysokou inflací. Ale podíl žen neroste takovým tempem, jak bychom chtěli. Bylo by fajn, kdyby ženy začaly víc investovat, nejen na naší platformě, ale i do akcií či do nemovitostí, kamkoliv. Není třeba, aby se toho obávaly, ženy jsou ve světě investic paradoxně velmi úspěšně, pokud už se k tomu odhodlají.
Generální ředitel a podílník firmy Fingood. Dřív působil jako generální ředitel NetRetail Holding, mateřské společnosti Mall.cz. Po jejím prodeji se věnoval konzultační činnosti, startupu Virtooal.com, kde byl hands-on investorem, a svému investičními portfoliu složenému z nemovitostí, kryptoměn a akcií.
Investují ženy jinak než muži?
Muži jsou podle všeho mnohem impulzivnější, ovlivní je rychlé zprávy, zpravidla častěji reagují na výkyvy trhu. Jinými slovy, mnohem více sledují, co trh dělá, a podle toho se řídí. Naopak ženy se spíš drží zpátky, jsou trpělivější a na výnosy si počkají. Dívají se na delší horizont, nebudou hledat drobné výkyvy. Je to pochopitelně určité zobecnění a jsou to čistě moje pocity, nemáme to podložené výzkumem či dotazníkem.
Co ženám chybí, aby se pustily do investování?
Na prvním místě jim chybí diskuse. Ženy by mohly více diskutovat, i samy mezi sebou, proč se vůbec do investic pustit, co jim to může přinést a jaké jsou základní principy investování. Je možné, že spousta žen do toho nejde, protože vnímají investice jako doménu mužů. Nemá to ale žádný logický důvod. Peníze jsou nástrojem, který je třeba umět správně používat, aby přinášel i užitek. To platí pro ženy i pro muže stejně.
Nemohou ženám v investování bránit obavy, že by podstoupily přílišné riziko a mohly o část peněz i přijít?
Podobně to vnímá i spousta mužů. Je však potřeba uvědomit si současnou inflaci. Když mi před dvěma lety kvůli inflaci “zmizely” z účtu dvě procenta ročně, dají se nad tím zavřít oči. Ale když je to přes deset procent, už moc ne. Peníze na účtech jsou sice do 2,5 milionu korun pojištěné, ale nedá se říct, že by tam byly v “bezpečí”. Naopak, jsou tam ve větším nebezpečí, než byly před rokem nebo dvěma. Před inflací tam rozhodně chráněné nejsou. Jak říká americký podnikatel a spisovatel Robert Kiyosaki „savers are losers“, neboli „střadatelé prohrávají“. Platí to dlouhodobě, ale dnes násobně víc. Pokud nechám ležet na účtu milion, budu tam mít sice za deset let stále milion, ale jeho hodnota bude mnohem menší. A když zainvestuju, pravděpodobně se mi za stejnou dobu zhodnotí.
Podle průzkumu investiční společnosti Fidelity vnímá 70 procent žen nedostatek informací k investování. Je jich skutečně málo?
Obecně je informací dost, ale jsou zacílené spíše na mužské publikum. Firmy je publikují na místech, kde se vyskytují spíše muži. Je potřeba ty stejné informace naservírovat ženám, aby pochopily, že investování je pro všechny.
Ze stejného průzkumu také plyne, že takřka dvě třetiny žen by začaly investovat, pokud by k tomu dostaly přesný návod. Dá se něco takého udělat?
Investování je poměrně košaté, existuje spousta různých aktiv, spousta příležitostí. A bohužel také hodně podvodů. Stručný návod proto není. Pokud někdo neví, jak začít, může si v začátku najít profesionálního finančního poradce, aby se zorientoval. A pak se informovat, vzdělávat. Je to obor jako každý jiný. A pokud v něm chci působit, měl bych o něm vědět co nejvíc. Pokud někdo vezme svoje úspory a všechny je dá do první investiční příležitosti, na kterou narazí, může mít úspěch, ale pravděpodobně to nevyjde. Poradce může pomoci s výběrem investiční strategie i s rozložením investic mezi jednotlivá aktiva.
Lidé si často nechávají o investicích poradit od rodinných příslušníků nebo od známých. Je to správná cesta?
To si úplně nemyslím. Když před nějakými dvaceti lety začaly vznikat finanční poradenské skupiny, často k nim nastupovali lidé, kteří nenašli práci jinde. Dostali složku se třemi čtyřmi produkty a na prvním místě obešli rodinu, protože to pro ně bylo nejjednodušší. Své příbuzné mnohdy uvrtali do nevýhodných produktů. Dnes už je to o něco lepší. Pokud tedy v rodině není nikdo, kdy by skutečně dlouhodobě investoval a měl prokazatelné výsledky, nedostaneme správné informace. A bude lepší jít za profesionálem.
Existuje nějaká obecná rada, jak ho poznat?
Považuju za důležité, aby si během své kariéry prošel nějakými krizemi, turbulencemi na trhu. Ptát se ho, co dělal po finanční krizi v roce 2008 nebo v roce 2020 během pandemie. Může odpovědět, že pokračovat ve své strategii, nebo že udělal nějaké změny, a ztráty dokázal nějak vyvážit. To může být správný signál. Ale asi bych si pak nenechal poradit od člověka, který by řekl, že mu všechny investice během té doby spadly.
Sociální sítě jsou dnes plné různých rad o investování. Má smysl naslouchat těmto twitterovým celebritám?
Rozhodně je potřeba mezi nimi vybírat. Píší tam lidé, kteří tomu rozumějí, ale i ti, kteří tomu moc ne. Stačí se podívat do minulosti, co ten člověk dokázal, jak moc byl ve svých investicích úspěšný. A asi by mi měly být jeho názory blízké. Je tu hodně úspěšných investorů, ale se specializují jen na jeden segment - například na nemovitosti, na akcie, na investice do firem nebo do kryptoměn. Je potřeba si udělat vlastní průzkum, obzvlášť v kryptoměnách existuje hodně podvodníků. Loví sledující a lajky, ale rady ohledně investic nemají žádnou reálnou hodnotu.
Chystáte nějaký produkt nebo akce, které budou zaměřené přímo na ženy?
Připravujeme a brzy s takovými akcemi přijdeme. Nechystáme přímo nějaká speciální produkt, který by byl zaměřený pouze na ženy. Nevím, jak bychom ho uchopili. Ani by nedávalo smysl vzít něco, co nabízíme mužům, a provést nějaké kosmetické úpravy. Chceme se představit na platformách, kde ženy jsou, přiblížit jim investiční svět, lépe s nimi komunikovat. Věříme, že podíl žen-investorek v naší databázi díky tomu poroste.
Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem – společností Fingood.