přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Pavla Koucká: Přijde mi nefér, že stát chce plnou platbu za ZUŠ, které běží jen na půl plynu. Napsala jsem ministrovi 

01. únor 2021

Rodiny se školou povinnými dětmi to dnes věru nemají jednoduché. Ta naše má dvě děti na distanční výuce, druhačka chodí do školy. Když větším dětem skončí on-line hodiny, přivedu nejmladší, dáme si oběd a vyženu všechny ven. On-line judo, sbor, tanečky a výtvarku nepovažujeme za důvod, proč trávit další hodiny před obrazovkou. To radši ať jsou děti chvíli venku, dokud je světlo.

ZUŠ, jež na platbách za žáky přímo závislé nejsou, požadují úplatu v plné výši s odkazem na ministerstvo, instituci, jež je navíc za jejich uzavření spoluzodpovědná.Foto: Archiv Pavly Koucké

První pololetí se v tomto módu překulilo ve druhé. Organizátoři volnočasových aktivit našich dětí vracejí část peněz za minulý půlrok a ptají se jak v příštím. Navrhují slevy, posuny lekcí až do konce června. Stávající situace litují, těší se na děti a jakmile to bude možné, začnou se setkávat ve venkovním prostředí. Chápu a děkuji, také se těšíme. A pak přijde e-mail ze základní umělecké školy: suchá žádost o platbu za vzdělávání v příštím pololetí – v plné výši. Odepisuji s otázkou, zda neplánují slevu či vratku za minulé pololetí, však všichni víme, jak to vypadá: od 5. října, s velmi krátkou předvánoční přestávkou, platí zákaz osobní přítomnosti žáků v základních uměleckých školách a nic nenaznačuje, kdy by se to mohlo změnit. Dostávám další suchou odpověď: nejde to, ZUŠ jsou zařazené do státního vzdělávacího systému a jako takové podléhají vyhláškám a nařízením ministerstva školství, či vlády.

Jde o pár stovek, svým způsobem maličkost, ale principiálně mi to vadí. Distanční výuka (v našem případě výtvarné výchovy a sborového zpěvu) není ani zdaleka adekvátní náhradou osobní přítomnosti žáka ve škole.

Obracím se tedy na kancelář ministerstva. Po pár dnech dostávám odpověď od paní ministerské radové. Odkazuje mě na § 8 odst. 1 vyhlášky č. 71/2005 Sb. o základním uměleckém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Výuka je distanční a úplata za vzdělávání se nevrací, i když žák nabídky nevyužije. Na příští pololetí platit nemusím, pokud písemně oznámím ukončení vzdělávání dítěte v ZUŠ.

Jde o pár stovek, svým způsobem maličkost, ale principiálně mi to vadí. Distanční výuka (v našem případě výtvarné výchovy a sborového zpěvu) není ani zdaleka adekvátní náhradou osobní přítomnosti žáka ve škole. Navíc je paradoxní, že soukromé organizace, které zajišťují volnočasové aktivity dětí, standardně vratky a slevy nabízejí, ač je jejich živobytí přímo závislé na platbách za žáky. Naproti tomu ZUŠ, jež na platbách za žáky přímo závislé nejsou, požadují úplatu v plné výši s odkazem na ministerstvo, instituci, jež je navíc za jejich uzavření spoluzodpovědná.

Většině českých rodin stát omezil finance. Řada rodičů nemůže vydělávat, protože musela zůstat s dětmi doma; řada rodičů nemůže vydělávat, protože musela uzavřít své provozovny. A teď máme platit za vzdělávání dětí, které ani uspokojivým způsobem neproběhlo, neprobíhá a probíhat nebude ještě kdoví jak dlouho. Přijde mi to neadekvátní a neférové.

A tak jsem napsala ministru Robertu Plagovi otevřený dopis, v němž jeho úřad žádám, aby příslušnou vyhlášku změnilo, aby do ní začlenilo vrácení peněz za výuku, jež se rozhodnutím vlády (či ministerstva) neuskutečnila, nebo proběhla v omezené podobě. Těším se na odpověď. Kdy asi tak přijde a jaká bude?

Pavla Koucká je psycholožka a autorka konceptu uvolněného rodičovství. Pracuje v azylovém domě pro matky s dětmi a ve své soukromé praxi. Provozuje stránky www.skupinyprorodice.cz.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s