Dotaz: Dnes mi prišlo oznámení o nepřijetí dcery k základnímu vzdělávání na ZŠ. Základní škola, na kterou se dcera hlásila má spádovost celou městskou část, díky historii, kdy byla školou jazykovou. Každý z městské části má tedy ještě jednu spádovou školu, dle ulic bydliště. Vzhledem ke změně legislativy, doporučení ministerstva školství a přetlaku uchazečů proběhlo mezi uchazeči losování. Bohužel dcera nebyla vylosována.
Problémem je, že školu již navštěvuje starší dcera ( 3. třída) a mě nyní hrozí to, že budu vodit dcery na dvě základní školy. K vedlejšímu kritériu sourozence ve škole nebylo přihlédnuto, jeví se prý jako diskriminační, stejně tak fakt, že na školu hledím z oken svého bydliště.
Chystám se psát odvolání, ale vím že ze správního hlediska bylo přijímací řízení v pořádku. Jsem v byrokratické pasti, mám vůbec při odvolání šanci uspět?
Když nelze přihlédnout k vedlejším kriteriím, neměl by počet přijímaných žáků ze školského obvodu (části obvodu - vybraných ulic) spádové školy být shodný nebo menší, než jsou kapacitní možnosti základní školy, aby se poté měli šanci sourozenci na školu dostat?
Má zřizovatel školy povinnost spádovost takto nastavit?
Věřím, že nemusím vysvětlovat zátěž rodiny a zbytečnost ztraceného času v případě docházení do dvou základních škol. Řešením by bylo přestup starší dcery, bohužel díky vazbám na kamarády a školu to z psychologického hlediska pro mne není přijatelné.
Odpověď:
Bohužel Vás nepotěším. Ve všem máte pravdu, ale školy jsou reálně v úplně stejné pasti. Prostě i spádových dětí je víc, než se do škol vejde. A oni to nějak vyřešit musí. Zřizovatel sice teoreticky má povinnost přizpůsobovat a plánovat kapacitu škol, ale reálně, hlavně ve velkých městech, je to mimořádně obtížné. Školy nejsou stejné, o některé je zájem rodičů velký a rodiče si běžně přehlašují bydliště kvůli škole pro své dítě. A do měst vozí děti rodiče ze širšího okolí. Takže nestačí vědět, kolik dětí se v obci narodilo, chodilo do MŠ a podobně. Před nástupem do první třídy se tohle číslo může běžně třeba o pětinu změnit.
Odvolání bych v tomto případě zkusil, Vaše argumenty jsou jasné a ředitelky a ředitelé se obvykle snaží vyhovět, pokud je to jen trochu možné.
Odpovídal: Tomáš Feřtek
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.