Ilustrátorku a grafičku Barboru Balgovou máme v hledáčku už dlouho. Ilustrovala hned první číslo tištěného časopisu Heroine a její kresby znáte jak z dalších magazínů, tak z knižních obálek. Bára má kromě talentu nadělenou i krásnou tvář a husté hnědé vlasy. Když nám značka L'Oréal Professionnel nabídla možnost testovat novou kadeřnickou službu French Glossing určenou pro oživení a lesk barvených vlasů, věděli jsme, kam se obrátit.
Při té příležitosti jsme si s Bárou popovídali o tom, kam chodí pro inspiraci, proč jsou jejím námětem tak často ženy a jak se stalo, že se jejím trademarkem staly knižní obálky. Věřte, že její kresby rozeznáte na první pohled – výrazně krásné ženy na nich žijí ve všednodenním světě 21. století. Je uspěchaný, technologický, materialistický, vizuálně přesycený. Barbořiny múzy jím proplouvají nevzrušeně, jsou sami sebou, bez studu a bez omlouvání.
Báro, námětem tvým kreseb a ilustrací jsou především ženy. Proč je to pro tebe tak nevyčerpatelné téma?
Fascinuje mě ženské tělo. V dospívání jsem se dostala k časopisu Playboy, tehdy v osmdesátkách se v něm daly najít skvělé fotky. Ženy v nich i přes erotiku a vyzývavost vypadaly noblesně, nikoliv vulgárně a lascivně jako v pozdějších letech okolo milénia. Ta estetika mě ovlivnila. Později na škole mě bavila lékařská anatomie, kterou jsme studovali před hodinami kresby, abychom věděli, jak tělo funguje, jak se chová v pohybu, proč má své křivky...
Ale nejde přece jen o vzhled. Ženy na tvých ilustracích jsou sice krásné, ale vždycky je na nich i něco nečekaného, skoro bych řekla podvratného.
Já kreslím ženy přesně tak, jak jsou. Nechci nikoho šokovat nebo urazit, jen je zachycuju v jejich absolutní přirozenosti. To, co si myslíme, ale ne vždy říkáme nahlas. Tu „ugly truth“, kterou si připustíme, když jsme samy v koupelně. Tu, kterou někdy řekneme jen kamarádce, nebo tu, co chceme napsat do sms, a pak ji smažeme.
Druhé téma, které jde dobře vypozorovat, je otevřeně zobrazená smyslnost. Skoro bych řekla až vyzývavost.
Někdy mě překvapuje, jaký „wow efekt“ se okolo lidské sexuality, nahoty nebo smyslnosti v dnešní době strhává. Sexualitu a smyslnost znázorňovali umělci od nepaměti. A že si taky někdy nebrali servítky…. Nahota v mých ilustracích není vzkaz ani rebelie, ale jen lidská přirozenost.
Malovala jsi významné české osobnosti, Olgu Havlovou, Martu Kubišovou. Kdyby ses s nějakou významnou ženou mohla setkat, která by to byla? Na co by ses jí zeptala?
Těch žen je spousta. Ptala bych se jich všech na to samé – kde vzaly odvahu vyjít ze zajetých kolejí nebo vyjít mimo mantinely, uhájit si navzdory všem možnost jít po své, nikým nenalinkované cestě…
Etablovala ses jako nepřehlédnutelná ilustrátorka knih. V čem je ta práce specifická?
Ve svých kresbách kombinuju ženský pop/fashion styl s drzostí a ostrovtipem a někdy je těžké to vybalancovat. Aby kresba nebyla jen hezký obrázek bez myšlenky, ale zároveň seděla ke knize a jejímu stylu. Nejhorší zkušeností pro mě bylo, když si mě v jednom nakladatelství vybrala na základě toho, že „dělám knihy“, ale nikoliv na základě stylu. Bylo to částečně i mou chybou, že jsem neuměla říct: „Promiňte, tohle já nedělám.“
Jak se jako ilustrátorka cítíš v českém uměleckém prostředí? Je spíše přátelské, nebo soupeřivé?
Pražský výtvarný a marketingový svět je tak malý, že v něm na nějakou soupeřivost není prostor. Brunhilda, Eugen Finkei, Tomski & Polanski, Maria Maakeva, Myokard, Eliška Podzimková, Marek Ehrenberger, Barbora Kmecová, Lena Brauner… To je pár jmen, která jsou v posledních letech hodně vidět. Každý z nich má unikátní rukopis, a tím i své kupce. Vnímám to tak, že každý chvilku tahá pilku. Každý má období, kdy tvoří v ústraní a chvilky, kdy je více vidět na prestižních projektech. Je to proměnlivé.
Zakázky vám ale samy od sebe na stůl nespadnou.
Nesmíte usnout na vavřínech. Stalo se mi, že jsem uspěla v soutěžích, ale o několik měsíců později jsem viděla jiné výtvarníky dělat skvělé realizace, které je vynesly mnohem výš. Myslím, že spousta tvůrců si to uvědomuje, a proto si spíš pomáhají. Jeden den jste něčí konkurent, a druhý kolega. Já sama jsem při práci v reklamce dávala do klientských prezentací obrázky jiných ilustrátorů. Ilustrátorce s podobným stylem jsem posunula zakázku na knihu, s kterou jsem se sama trápila. A jiná kamarádka, která je teď na mateřské, teď zase přihrává práci ně. Nesmíte být sobec.
O tvorbě a inspiraci jsme si s Barborou povídali během testovaní nové kadeřnické služby French Glossing. Její dlouhé hnědé vlasy dostal na starost kadeřník Pavel Krupník. Třebaže Bára se svým účesem deset let neexperimentovala, chopila se příležitosti a dokonce změnila i střih. Co na výsledek říkala?
„Experimenty se svými vlasy moc nedělám. Jsem moc ráda, že jsem se dostala do rukou právě Pavlovi Krupníkovi, sama si totiž kadeřníka neumím vybrat. Pavel mi vlasy pomocí péče a barvy krásně ozdravil. Zvolil odstíny blízké mé přírodní barvě, posunul je však do studených tónů, což se mi na brunetkách vždycky líbilo. Zároveň nechal prosvětlené konce, takže účes nepůsobí hutně a jednotvárně. Na světlých pramenech se hezky odráží světlo, takže pokud vlasy navlním, vynikne tvar účesu a lesk je vidět ještě o něco víc. Mám radost, že vlasy působí upraveným a zdravým dojmem.“
French Glossing od L’Oréal Professionnel je profesionální dvoufázová technika barvení vlasů inspirovaná francouzským know how. Její výhodou je kombinace dvou technologií: permanentní barvy pro dokonalé krytí odrostů a tónování s Dia Light v délkách pro oživení barvy, lepší kvalitu a výživu vlasů a pro vysoký lesk. Barvy jsou k vlasům velice šetrné, neobsahují amoniak a kyselé pH dodává vlasům 2× lesklejší vzhled, který vydrží až po dobu šesti týdnů.
„Báře jsem nanesl barvu iNOA k hlavě, a protože má moc hezký přirozený odstín, neměnil jsem ho, jenom jsem chtěl překrýt první bílé vlasy. Do délek jsem dodal lesk pomocí přelivu Dia Light,“ popisuje. Před barvením použil přípravek z řady Metal Detox: „Vlasy se pomocí protokolu Metal Detox dají skvěle připravit na aplikaci barvy, protože z vlasů vymývají kovové částice. Ty vlas oslabují a negativně ovlivňují výsledek barvení. Ihned po aplikaci jsou vlasy hladší, hebčí a lépe vyživené. Barva je zářivá a krásně se leskne.“ Řada Metal Detox vlasy chrání i před lámáním a klientky si mohou pořídit přípravky pro domácí péči. „Kolem obličeje jsem sestříhal takovou delší ofinu, vzadu jsem krátil jen lehce, asi o 5 centimetrů,“ uzavírá Pavel Krupník.
Službu French Glossing spojenou s ošetřením Metal Detox lze žádat v profesionálních kadeřnických salonech. Jaký je k vám nejblíž, můžete zjistit na www.salon-expert.cz.