přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Zvířata cítí bolest a strach podobně jako lidé. Trvejme na kosmetice bez krutosti

Prodej kosmetiky testované na zvířatech je v EU zakázán. Člověk by si naivně myslel, že kvůli šamponu, krému proti vráskám nebo rtěnce, které kupuje, netrpělo žádné zvíře v laboratoři. Skutečnost je bohužel jiná. Co bychom měli všichni vědět o testování na zvířatech, vysvětluje Hilary Jones, etická ředitelka značky Lush.

Foto: Hilary Jones, etická ředitelka značky Lush, Lush

Kosmetický průmysl nesmí testovat hotové produkty na zvířatech, ale používá do nich složky, které se na zvířatech testují běžně. Proč to tak je a jak to změnit, vysvětluje Hilary Jones, která dlouhodobě bojuje za cruelty-free kosmetický byznys na pozici etické ředitelky společnosti Lush Cosmetics. Ručně vyráběné produkty Lush, které vznikají bez utrpení zvířat, si můžete objednat přes Wolt.

Kolik zvířat ročně trpí v laboratořích po celém světě?

Je to dechberoucí množství, ale není snadné se k těm číslům dobrat. Každý stát má jiný způsob evidence, mnoho z nich se zveřejňování dat brání. Je to jako hledat v mlze. Vědí, že když pravda o množství testovaných zvířat vyjde na světlo, veřejnost bude zděšena. Prokázat můžeme skoro dva miliony zvířat ročně, ale reálné číslo bude bohužel vyšší.

Testuje se na všem živém, na jakémkoliv druhu vás napadne. Používají se krávy, koně, ovce, nemluvě o množství psů, koček nebo opic.

O jaká zvířata nejčastěji jde?

Testuje se na všem živém, na jakémkoliv druhu vás napadne. Používají se krávy, koně, ovce, nemluvě o množství psů, koček nebo opic. Samozřejmě že lidé si nejčastěji představí myši, potkany a králíky. Tahle zvířata jsou brána jako snadno dostupné věci, laboratorní potřeby, ne jako živé bytosti. Množství trpících a zabitých tvorů je šokující.

Foto: Lush

Kdo je Hilary Jones?

Byla vždy především aktivistkou bojující za práva zvířat. Provozovala také záchrannou službu pro zvířata. V Lush začínala před více než dvaceti lety v továrně na mýdlo, a prošla v ní mnoha pozicemi, od řízení vysokozdvižného vozíku přes expedici až k postu etické ředitelky. Vytváří a vede kampaně za lidská práva, za ochranu zvířat a životního prostředí, ve kterých se Lush angažuje. Je členkou organizačního výboru Lush Prize.

Co se s nimi v laboratořích děje?

Jsou to horší věci, než si lidé vůbec umějí představit, a jejich seznam je dlouhý. Chemikálie jsou jim aplikovány pod kůži, do žaludku, do očí, na rozedřenou kůži… Nezáleží na tom, o jaký test se jedná. Ať jde o kosmetické testy, vývoj léků, testy chemikálií, nebo se zkouší dopad na životní prostředí, jisté je, že zvířata trpí, cítí bolest a strach.

Jaká část laboratorně testovaných zvířat připadá na kosmetický průmysl?

To je složité. Když v EU vstoupil v platnost zákaz testování kosmetiky na zvířatech, zdálo by se, že se problém vyřešil, ale tak to není. Testuje se méně než dřív, ale stále se to děje. Evropská směrnice sice zakazuje testování kosmetických produktů a jejich složek na zvířatech, ale jiný zákon, známý jako REACH (nařízení EU s cílem zlepšit ochranu lidského zdraví a životního prostředí), testování na zvířatech povoluje. Stejné látky, které jsou v laboratořích testovány z nařízení REACH, jsou potom používány i při výrobě kosmetiky. Je to věčný boj. Uděláme dva kroky vpřed a jeden zpátky.

Nějaký pokrok na cestě k netestování na zvířatech vidíte?

To ano a jsme za to rádi, ale důležitá je celková změna. Je potřeba přestat používat zvířata k testům ve všech oblastech. Představte si ten paradox. Lidstvo se poučilo a chce produkty šetrné k životnímu prostředí. Třeba obaly, které jsou rozložitelné a nezatíží přírodu. Aby toho vědci dosáhli, testují ty materiály na zvířatech. Je to tak odjakživa, když lidé mají nějakou otázku, k získání odpovědi použijí zvíře. Tak by to být nemělo. Když se zamyslíte, testy na zvířatech nemohou podávat relevantní odpovědi a data vztahující se k lidskému zdraví. Zvířecí organismus je jiný, reaguje odlišně. Sami lidé by měli chtít, aby se prostředky určené jim testovaly lépe než na zvířatech.

Foto: Lush

Je tedy třeba změnit zaběhlé způsoby uvažování?

Přesně tak. Lidé to dělají, protože se to tak děje od nepaměti. Nejvíc nás brzdí neschopnost změnit způsob uvažování. Nejde ani o peníze nebo politiku. Je potřeba hledat lepší cesty k bezpečným produktům. Nemám ráda výraz „alternativní testy“, protože to zní tak, že testy na zvířatech jsou ty správné a alternativa je nějaká nedokonalá náhrada. Musejí se vyvíjet lepší metody, které nejen že ušetří životy zvířat, ale budou také bezpečnější pro člověka. Jenže právě tohle jde zoufale pomalu.

Proto vznikla Lush Prize?

Ano. Vedli jsme kampaně proti testování na zvířatech desítky let. Byli jsme součástí evropských iniciativ za změnu legislativy. I když byly zákony schváleny, trvalo dlouho, než vešly v platnost kvůli lobby velkých kosmetických firem. Během té doby jsme se snažili ukázat, že umíme vyrábět kvalitní kosmetiku bez jakéhokoli testování na zvířatech. Když konečně začala platit směrnice EU o kosmetice, přišlo nařízení REACH. Bylo to jako dostat pěstí mezi oči. V tu chvíli jsme si řekli, že je třeba obrátit se na vědce. Ptali jsme se, jak bychom je mohli podpořit při hledání nových způsobů testování bez zvířat. Jak je zviditelnit, jak o nových objevech informovat, jak je rychleji uvádět do praxe? A tak se zrodila Lush Prize. Chtěli jsme finančně podpořit vědce, učitele, občanské iniciativy, prostě široký okruh lidí, bez kterých k pokroku nedojde.

Foto: Lush

O Lush a Lush Prize

Pod značkou Lush se skrývá čerstvá, ručně vyráběná kosmetika, 100% vegetariánská a z 95 % veganská. Lush nepoužívá suroviny ze zvířat, na zvířatech netestuje a ani neodkupuje suroviny na zvířatech testované.

Ocenění Lush Prize vzniklo v roce 2012 ze spolupráce Lush Cosmetics a Consumer Research Association a je největším finančním oceněním v oblasti podpory iniciativ usilujících o ukončení testování na zvířatech. V současné době se uděluje v šesti kategoriích jednou za dva roky s celkovou finanční odměnou 330 000 £ (asi 9,6 mil Kč). Nominace na letošní udílení Lush Prize se budou uzavírat 17. června.

Nominace na letošní udílení Lush Prize se budou teprve uzavírat. Vyzdvihla byste některého z oceněných v minulých letech?

Letošní udílení je jubilejní, slavíme desáté výročí. Nebylo by ode mě fér vyzdvihovat některé oceněné nad ostatní. Nominovaní ve všech kategoriích jsou úžasní a jejich práce je důležitá. Mám-li říct, která kategorie je mému srdci nejblíže, které nejvíce rozumím, tak je to kategorie Veřejné povědomí. Jsem celou duší aktivistka, kampaně za práva zvířat mě provázejí celý život.

Jak testujete v Lush?

V laboratořích, se kterými spolupracujeme, platí striktní zákaz testování na zvířatech. Dá se testovat in vitro na buněčných kulturách, existují trojrozměrné modely lidské kůže. Tím největším pokrokem jsou bezpochyby počítačové modely, které umějí na základě struktury látky určit její účinky na lidský organismus. Právě tyto metody slibují urychlení vývoje v oblasti netestování na zvířatech.

Naše produkty ale testují primárně lidé. V první fázi my sami na sobě. Následuje panel lidí, kteří je používají a pečlivě zaznamenávají jakékoli reakce, a to vše potom putuje do laboratoře. Důležité je, že používáme tradiční a ověřené ingredience. Nesnažíme se vymyslet zázračný přípravek proti stárnutí. Říkáme: „Používejte kvalitní přírodní prostředky, aby vaše pleť a vlasy byly dobře hydratované a v kondici, starejte se o sebe, chraňte kůži před sluncem, ale nechtějte zastavit čas.“

Jak kontrolujete své dodavatele?

Jsme opravdu přísní. Firma, od které kupujeme některou ze složek, musí splňovat absolutní dodržování testů bez zvířat. Nejde nám jen o složku, kterou kupujeme, nic v dané firmě se nesmí testovat na zvířatech. Kontrolovat to je náročné. Mnoho menších firem bylo spolknuto kosmetickými giganty, které chtějí stále větší podíl na trhu. Může se tedy stát, že společnost, která sama na zvířatech netestuje, se stane součástí korporátu, který to dělá. S takovou firmou ukončíme spolupráci.

Je pro vás důležité, jestli se vaše kosmetika netestovala na zvířatech?

Může spotřebitel poznat, jaká kosmetika je skutečně „cruelty free“? Jak můžeme pomoci zastavit testování kosmetiky na zvířatech?

Pro spotřebitele existuje logo na výrobku, které zaručuje, že produkt sám ani jeho složky nebyly testovány na zvířatech. Jsou seznamy cruelty-free výrobců. Pokud vaše oblíbená kosmetika označení nemá, ptejte se proč. Chtějte vědět, jak a proč testují své produkty. Dejte jim vědět, jakou kosmetiku chcete. Mluvte se svými zastupiteli a zákonodárci. Podpořte Evropskou občanskou iniciativu proti testování na zvířatech, která právě nyní sbírá podpisy občanů EU. Nikdy si nemyslete, že jeden člověk nemůže nic změnit, že na jedinci nezáleží. I změny k lepšímu, které se podařily dodnes, vznikly jako iniciativy jednotlivců, kteří se dali dohromady.

Foto: Lush

Partnerem článku je společnost Wolt

Finská online doručovací služba pro rozvoz jídla a maloobchodního zboží Wolt působí na českém trhu od roku 2018. Její služby je možné využít už ve 14 městech po celé republice, přičemž lokalit bude i nadále přibývat. Platforma rozváží pokrmy, potraviny a maloobchodní zboží z celkem 3000 restaurací a obchodů v Česku. Mezi jejími obchodními partnery je i společnost Lush.

Popup se zavře za 8s