přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Dožili jsme se naprostého kolapsu půdy. Bio pro nás není módní trend, ale logická nutnost, říká Šťastná

17. srpen 2022
18 061

Vztah k bylinkám Češi už v minulosti dávno měli, ocenit bio kvalitu se ovšem učili postupně. Jihomoravský výrobce bylinných čajů a koření Sonnentor na ní trvá už třicet let. Podle Kamily Šťastné, vedoucí marketingu, si firma pečlivě vybírá pěstitele, používá jen obaly vzniklé ekologickou cestou, snahu o co možná největší udržitelnost promítá i do všech výrobních a logistických procesů. "Je to jediná možná a racionální cesta, jak zachovat zemi budoucím generacím," tvrdí.

Foto: Wolt

V regálech supermarketů produkty Sonnentor nenajdeme. Chcete být exkluzivní značkou?

Nejde o exkluzivitu, ale o to, abychom dokázali udržet kvalitu našich výrobků. Přístup supermarketů je v tomto ohledu komplikovaný. Zpočátku může pomoci nastartovat byznys, mají velké objednávky, tlačí na velké dodávané množství a také na nižší cenu. My si za cenou produktů stojíme, protože tím vyjadřujeme respekt našim pěstitelům a zaměstnancům. Nejsme slevové zboží. Také se stává, že když se nějaká značka v řetězcích dobře prodává, okopírují složení a prodávají výrobek pod svou privátní značkou za nižší cenu. Tomu se chceme vyhnout.

Dodáváme do prodejen zdravé výživy, bio obchodů a do prodejen s dárkovým sortimentem. Máme také své vlastní prodejny, dvě v Praze, jednu v Brně a v Čejkovicích. Zákaznice a zákazníci si do nich cestu našli a v Karlíně a okolí máme skoro rok pilotní projekt s Woltem. Zboží je zde možné si objednat také přes ně. A samozřejmě nás též drží e-shop. Nejraději jsme, když se lidé přijedou podívat přímo k nám do areálu v Čejkovicích. Nemáme před zákazníky co skrývat a ukazujeme jim výrobní prostory, máme krásnou slunnou terasu, příjemnou čajovnu. Návštěva Sonnentoru se stává oblíbeným zážitkovým turistickým cílem pro rodiny, ročně k nám zavítá přes 40 000 návštěvníků.

Foto: Wolt

Čaje a koření se používají v každé domácnosti a konkurence v tomto sektoru musí být veliká. Vy jste si vybrali těžší cestu ekologického zemědělství. Jak se může ekonomicky vyplatit?

Musíme stále hledat nové cesty, přesvědčit zákazníky, že naše produkty mají vysokou přidanou hodnotu. Nejde jen o kvalitativní rozměr, o lepší chuťový zážitek. Jde nám o princip. O podporu udržitelného rozvoje, který je podle nás do budoucna jedinou cestou, jak zachovat zdravou přírodu našim dětem a vnukům. Zákazník, který to pochopí a přijme, je ochoten za naše výrobky zaplatit vyšší cenu, protože ví, že tu hodnotu mají.

Co musí pěstitel splňovat, aby byl bio?

Základním předpokladem pro bio produkci je tříleté přechodové období, během kterého dochází k očistě půdy. Pojí se s tím také mnoho testování a administrativy. Teprve potom získá pěstitel BIO certifikát a my od něj můžeme začít odebírat suroviny. 

Není to jednoduché a je potřeba trpělivost. Spolupracujeme přibližně se třiceti pěstiteli v rámci České republiky a byli bychom rádi za každého dalšího. Pravidelně se setkáváme s novými potenciálními zájemci, ale jejich počáteční nadšení často ochladne, když zjistí, jak náročná je to cesta. Mladým lidem se do zemědělství obecně moc nechce, avšak každoročně máme zájemce, kterým dává ekologické zemědělství smysl, a počet biopěstitelů nám roste.  

Foto: Linh My Tran

Veganství není jen trend, říká majitelka vietnamského bistra Linh My Tran

Gastronomie

Jak se s bio produkcí začínalo v devadesátkách? Jakým způsobem se hledali pěstitelé?

Přes inzeráty v novinách. Ve finále to nebylo zas až tak složité, protože v českém národě je vztah k bylinkám a k jejich sběru v přírodě zakořeněný. Děti na základních školách běžně sbíraly třeba květ černého bezu nebo hluchavku. Lidé byli zvyklí nosit bylinky do výkupen. Sonnentor jim tehdy nabídl férovou cenu, bylinky nechával otestovat a postupně navazoval spolupráci. Začínali jsme na jižní Moravě a postupně se přidávali pěstitelé z dalších oblastí. Vždy jsme si zakládali na důvěře a respektu k pěstitelům. Oni jsou první, kteří se o bylinku starají a zajišťují, aby měla vše, co je potřeba. Říkáme, že místo reklamních modelek jsou oni našimi tvářemi. Každý rok pro ně organizujeme setkání, na které se moc těšíme. Předávají si mezi sebou zkušenosti, nové trendy. Podporujeme to, aby se cítili jako součást jednoho týmu, ne jako konkurenti.

Dnes je bio v kurzu, ale v devadesátých letech to tak nebylo. Jak se Sonnentoru dařilo získávat zákazníky?

Zpočátku to nebylo snadné. Stavělo se především na přímém prodeji. Znamenalo to účast na vznikajících farmářských trzích, veletrzích a festivalech, kde jsme od začátku vysvětlovali, co je ekologické zemědělství, v čem je lepší a jaký je jeho etický přesah. Tehdy neměl udržitelný rozvoj žádnou podporu ze strany státu. Dnes už jsme někde jinde. Osvěta je čím dál lepší, lidé si uvědomují, jaký devastační vliv má konvenční zemědělství na přírodu. Sami zákazníci mají dnes v tomto ohledu na výrobky vyšší nároky. Čtou etikety, doptávají se na složení. Jsme vděční za všechny, kteří s námi jsou už třicet let, i za ty nové, kteří zjišťují, že je pro ně ekologické pozadí a etický přesah výrobků důležitý.

Foto: Wolt

Kamila Šťastná

Je vedoucí marketingu Sonnentoru, pro který pracuje šest let. Předtím působila například v zemědělské sekci Ekomické mise při Francouzském velvyslanectví. Volný čas tráví nejraději s manželem a dvěma dětmi při společných aktivitách. Pěstuje bylinky, ráda vaří a s manželem chová včely.    

Zakládáte si na tom, že celá vaše produkce je striktně ekologická. Jakým způsobem minimalizujete dopady na životní prostředí?

Děláme pro to spoustu dílčích kroků. Stále se učíme a snažíme se hledat lepší cesty. Jednou z nich je používání bylinného prachu, který vzniká při zpracování bylin jako odpad. Ten se smíchá s pilinami, peletuje se a používá k vytápění části naší výrobny. Máme také tepelné čerpadlo. Část energie získáváme díky fotovoltaickým panelům, zbylou odebíráme od dodavatele, který ji vyrábí jen z obnovitelných zdrojů. Naše auta jezdí na CNG, takže jejich emisní dopad je nižší než u aut se spalovacími motory na fosilní paliva. Minimalizujeme a důsledně třídíme odpad. Například naše čajové sáčky včetně přebalu, ve kterém jsou uloženy, jsou plně kompostovatelné. Díky Green Dealu se hodně mluví o uhlíkové stopě výrobních procesů. Letos si ji necháváme spočítat, i když si naše firma nepotrpí na reporty a zpracování složitých strategií. Snažíme se jít na všechno s logikou a selským rozumem. Uhlíková neutralita je vlastně od úplného počátku cílem naší výroby.

Jak šel čas se značkou Sonnentor

Příběh výrobce bio bylinných čajů a koření Sonnentor se začal psát na konci osmdesátých let v Rakousku. Byla to doba, kdy se neřešily bio potraviny ani udržitelný rozvoj. Za vznikem firmy stál třiadvacetiletý Johannes Gutmann. Už tehdy věřil, že nejlepší cesta pro zdravý život, životní prostředí a budoucnost je cesta ekologického zemědělství. V roce 1992 založil s Tomášem Mitáčkem český Sonnentor na jižní Moravě. Dnes v jeho čele stojí Josef Dvořáček, který spolu s lidmi ve firmě vidí od samého počátku smysl svého podnikání v udržitelnosti a svým přístupem se snaží inspirovat i okolí. Firma sídlí v jihomoravských Čejkovicích a v současné době má zhruba 170 zaměstnanců. 

O vlivu konvenčního zemědělství na životní prostředí bylo řečeno a napsáno mnoho. Jaké jsou jeho nejmarkantnější dopady podle vás?

Je to vidět všude kolem nás, jen před tím zavíráme oči. Je to naprostý kolaps půdy, která je vyčerpaná. Ztrácí živiny, schopnost vázat vodu. Tím se znovu roztáčí kolotoč používání podpůrných chemických látek, které pomáhají rostlinám růst. Znečištění ovzduší, globální oteplování, zhoršení kvality vody, ve které jsou prokazatelně rezidua pesticidů a herbicidů, to vše souvisí s konvenčním zemědělstvím. Na zdraví člověka se to potom podepisuje například v obrovském nárůstu počtu alergií. 

Jak se liší samotné produkty bio zemědělství od těch pěstovaných konvenčně?

Toto téma zpracovává mnoho studií. Je to nesmírně složitá tematika a záleží na typu produktu. Jinak je to u ovoce a zeleniny, masa, jinak u bylinek. Za ty můžeme mluvit s čistým svědomím. Necháváme je testovat na vyloučení nežádoucích reziduí a můžeme garantovat, že jsou naprosto zdravotně nezávadné. V obecné rovině to zákazníci vidí i na pultech obchodů. Při produkci bio plodin se přírodě nechává čas, při jejich pěstování se racionálně obměňují plodiny, aby si půda zachovávala kvalitu. Bioprodukty mají zpravidla vyšší obsah zdraví prospěšných látek.  Tam, kde pěstitelé používají chemické berličky, mají plody mdlejší chuť, jsou vodnatější. Připomíná mi to člověka, který si v posilovně zbytečně vypomáhá syntetickými steroidy. Na pohled to může vypadat dobře, ale je to nezdravé. 

Může podle vás ekologické zemědělství do budoucna uživit lidstvo?

Ano, ale bude to těžké. Znamená to změnit přístup ke spotřebě, vystoupit ze své zaběhlé komfortní zóny a minimalizovat nadbytečné nákupy potravin. Bohužel není žádným tajemstvím, jak se plýtvá potravinami a surovinami. Domnívám se, že je žádoucí omezit také konzumaci masa. Neznamená to, že by měli být všichni vegetariáni, do ekologického zemědělství patří neoddělitelně půda, rostlina i živočich. Nicméně změnit postupně stravovací návyky je nevyhnutelné. Je to ale podle nás jediná možná a racionální cesta, jak zachovat Zemi budoucím generacím. Je to běh na dlouhou trať.

Partnerem článku je společnost Wolt 

Finská online doručovací služba pro rozvoz jídla a maloobchodního zboží Wolt působí na českém trhu od roku 2018. Její služby je možné využít už ve 14 městech po celé republice, přičemž lokalit bude i nadále přibývat. Platforma rozváží pokrmy, potraviny a maloobchodní zboží z celkem 3000 restaurací a obchodů v Česku. Využívá ji mimo jiné i pražská prodejna společnosti Sonnentor.

Popup se zavře za 8s