přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

V české kinematografii se dějí opravdu zajímavé věci, říká nová umělecká ředitelka Finále Plzeň

18. září 2023
Spolupráce s Finále Plzeň

Z Karlových Varů do Plzně je to sto kilometrů. Cesta, kterou ale ušla Lenka Tyrpáková, byla o něco delší a asi i plná rozcestí a přemýšlení, kudy dál. Po devatenácti letech totiž skončila jako dramaturgyně Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary a stala se novou uměleckou ředitelkou Finále Plzeň.

Lenka TyrpákováFoto: Se svolením Finále Plzeň

Jaké to je, skončit po tak dlouhé době?
Na jednu stranu má člověk pocit, že mu to láme srdce, na druhou si říkám, že mám ještě před sebou roky aktivního profesního života a je fajn zkusit zase nové věci. Kromě Finále Plzeň budu dál dělat dramaturgyni festivalu Pragueshorts a celkově mi to dává svobodu dělat další projekty i jako festivalový konzultant na volné noze.

Dobové drama Úsvit v hlavní roli s Eliškou Křenkovou režiséra Matěje Chlupáčka je zahajovacím snímkem Finále.
Foto: Se svolením Finále Plzeň

Bod obnovy, Úsvit i Citlivý člověk. Užijte si nové české filmy i skvělou atmosféru na festivalu Finále Plzeň

Český film

Máte už nějaké konkrétnější plány?
Spolupracuji teď aktuálně třeba s festivalem v Soluni na výběru projektů a budu dál sondovat. Už se v tomto prostředí pohybuji dlouho, mám hodně kontaktů, tak věřím, že se vyskytnou i další zajímavé možnosti.

Nebude se vám po karlovarském festivalu stýskat?
Jsem s ním stále ve spojení, právě i díky Pragueshorts, který je pořádán menším týmem, jenž se podílí i na karlovarském festivalu. A samozřejmě na něj budu dál velmi ráda jezdit a třeba se budeme bavit i o další externí spolupráci.

Co vás nakonec přesvědčilo vydat se novou cestou?
Šlo o dlouhodobější proces. Souviselo to s určitou potřebou osobního a  profesního růstu. Práce byla pořád různorodá, každý rok nové filmy, poznávala jsem nové talentované lidi, ale měla jsem pocit, že už to bylo takové přešlapování na místě. Takže jsem brala, že tohle je nová výzva.

V jakém slova smyslu?

Mám dojem, že se v české kinematografii dějí opravdu zajímavé věci. Objevují se noví mladí talentovaní lidé, což je konkrétně letos vidět opravdu výrazně. Například v Cannes byly letos v soutěži studentských filmů hned dva české tituly. A není to ojedinělé, v posledních letech se české filmy objevují na světových festivalech, mladí čeští producenti koprodukují či spolupracují se zahraničními filmaři na zajímavých projektech, je tam prostě znát pokrok. Přišlo mi, že je to hezký moment, kdy do Plzně nastoupit. Myslím, že mi to bude přinášet radost.

Lenka Tyrpáková

Je absolventkou FF UK (ukrajinistika a translatologie ruština) a FSV UK (ruská a východoevropská studia). Od roku 2005 pracovala pro MFF Karlovy Vary jako dramaturgyně a členka výběrové komise a také se podílela na výběru projektů pro platformu Eastern Promises. Od roku 2008 pracuje jako dramaturgyně festivalu Pragueshorts.

V letech 2022–23 byla členkou výběrové komise LUX Audience Award při Evropském parlamentu. Spolupracuje s Českým filmovým centrem na výběru krátkých filmů kolekce Czech Shorts a nominací na Cenu Magnesia. Na festivalu Finále se od roku 2021 podílela na výběru krátkých filmů. Zasedala v porotách řady mezinárodních festivalů (mj. Tallinn, Soluň, Chotěbuz, Riga, Gdyně). Je členkou Evropské filmové akademie.

Takže jedním z důvodů je i snaha dále zviditelňovat českou kinematografii.
Přesně tak. Třeba jedna ze skvělých věcí, kterou zavedl Peter (Peter Badač, bývalý programový ředitel, pozn. red.) už před nějakou dobou, je, že složení porot je výhradně mezinárodní. Je to velký bonus pro české filmaře, protože je neposuzují jejich kolegové a lidé ze stejného rybníčku, ale zahraniční odborníci z různých oblastí. Nemají lokální kontext, a i díky tomu jim mohou dát zajímavou zpětnou vazbu.

Jaký český film vám v poslední době nejvíce utkvěl v hlavě?
Teď mě jich nějakým svým aspektem oslovilo docela dost, což je skvělé. Jsem ráda, že tu vznikají třeba výrazné žánrové filmy, jako je například Bod obnovy. Je to snímek, který obstojí v konkurenci. Pozoruhodná je na něm řada aspektů, třeba způsob, jakým zapojuje aktuální architektonické prvky do budování vize budoucnosti. Pak třeba Úsvit, což je film s  velice zajímavou a silnou ústřední postavou. Je to dobový snímek, otevírá ale téma, které je nesmírně současné. Zároveň je velice sebevědomý a ambiciózní svým zpracováním. To mi připadá skvělé. Anebo Brutální vedro, což je silná generační výpověď velmi mladého týmu nadšených tvůrců.

Program je opravdu nabitý, a to jak artovými snímky, tak těmi více popkulturními. Je těžké to takhle vyladit?
Výběr je hodně demokratický. Máme tu jak filmy, které nejsou komerční tituly a natočili je tvůrci či tvůrkyně s výraznou autorskou vizí, tak i mnohem žánrovější filmy, dokumenty, romantické komedie. Když pošlu do kina nějaké opravdu hodně vyhraněné intelektuály, najdou si svoje, stejně jako když tam půjde moje máma nebo babička. Takhle otevřenost mi přijde super. Je to přehlídka, která pokrývá celé spektrum audiovizuálních děl, která u nás vznikají.

Znělka 36. ročníku Finále Plzeň

Pojďme na chvíli odbočit od české kinematografie, protože vy jste se v rámci karlovarského festivalu věnovala také východoevropským filmům. Ty se ale objeví i na Finále Plzeň, že?
Jojo, to jsem si trochu přihřála polívčičku. Ne, dělám si legraci. Ale v rámci kategorie ZOOM jsme se letos zaměřili na Ukrajinu, což je jedna z mých srdečních záležitostí. Jsem ráda, že můžeme představit ukrajinskou tvorbu alespoň v malém měřítku. Máme v programu tři filmy, Východní fronta, Zem je láva a Lucemburk, Lucemburk. První zmíněný je snímek dvou dokumentaristů a reflektuje situaci na frontě. Zbylé dva vznikly ještě před válkou, tedy Lucemburk, Lucemburk byl dokončen během ní. A vřele ho doporučuji! Je to lehce autobiografická roadmovie o dvojčatech od režiséra Antonia Lukiče.

Toho jste objevili během karlovarského festivalu.
Ano, bylo to s jeho debutem Tiché myšlenky. A v mezinárodním kontextu pak jeho druhý film zarezonoval ještě více, měl premiéru na festivalu v Benátkách. Je to hodně unikátní tvůrce, Lucemburk, Lucemburk má silnou komediální rovinu, ale pod ní se skrývá i specificky melancholická nota. Známe se s Antoniem delší dobu, a tak jsem ráda, že přijede na festival, kde nejen že zasedne v porotě, ale svůj film i představí.

Musí to být hezký pocit, pozorovat tvůrce, ke kterým máte blízko, jak rostou.
Když měl jeho film premiéru v Benátkách, psala jsem mu a gratulovala a on mi odepsal, že si toho moc váží a že to pro něj moc znamená. V tu chvíli jsem pocítila velkou vděčnost. Je hezké, když si to ti lidé pamatují. Stejný vztah jsme měli třeba s polským režisérem Tomaszem Wasilewskim. V roce 2012 přijel do Varů představit svůj debut, nízkorozpočtový film V ložnici, který jsme měli tenkrát ještě v sekci Fórum nezávislých. On pak vystřelil až do soutěže v Berlíně, kde získal cenu Stříbrného medvěda za scénář. Dodnes jsme kamarádi. Tohle jsou lidé, kteří nezapomínají, kde začali, a to je hezké.

Co bylo u vás dříve, ukrajinistika, nebo ukrajinské filmy?
Úplně původně jsem studovala lingvistiku, měla jsem obory ukrajinistika a translatologie ruština. Jenže když se blížilo dokončení, měla jsem pocit, že je to moc úzce vyprofilované. Pak jsem zjistila, že na Fakultě sociálních studií jsou mezinárodní teritoriální studia, a tak jsem se v rámci magisterského studia začala zajímat ještě o Polsko, protože jsem psala diplomku o ukrajinsko-polských vztazích. V rámci studií jsem chvíli pobývala v Rusku, chvíli na Ukrajině, chvíli v Polsku, takže se to nějak poskládalo.

Foto: Se svolením Viry Kuryko

Často mi říkají: „Aspoň nemáte děti.“ Příběh ženy, která nemůže být s láskou svého života

Láska

A jak jste se pak dostala k filmům na karlovarském festivalu?
Začala jsem tam jako koordinátorka překladů a měla jsem na starosti sekci Dny kritiků Variety. A protože mě filmy zajímaly, začala jsem čím dál tím více sledovat přihlášené filmy a to mě nadchlo. Jako umělecká ředitelka na festivalu tehdy působila paní doktorka Zaoralová, u které jsem se mohla hodně naučit. Dala mi prostor a nechala mě jezdit na první festivaly, tak se to postupně rozjelo.

Mají východoevropské filmy nějaké specifikum?
Řekla bych, že filmy z každého regionu mají své specifikum, které spočívá v tom, že nějakým způsobem reflektují realitu. Když se podíváte třeba na současnou bulharskou kinematografii, protože právě bulharský snímek Blažiny lekce vyhrál letos karlovarský festival, tak právě režisér Stephan Komandarev opravdu systematicky dokumentuje realitu od devadesátých let do dneška. Jsou to často tíživá, sociálně-realistická dramata, a i když se snaží zapojit do nich i humor, vždycky to bude takové temnější, protože tamní realita taková také je. Ale nechci to stereotypizovat. Protože pak se podíváte na Antonia Lukiče, který natočí dvě skvělé komedie, a je to zase úplně jiné.

Přibližují se třeba našemu humoru?
Mám pocit, že Poláci mají rádi český humor, spousta lidí tam má hodně ráda třeba filmy Petra Zelenky. Velice podobný humor mají i v Pobaltí, třeba Estonci. Je to takový ten opravdu suchý černý humor.

Filmy jsou součástí vašeho zaměstnání, dovedete si u nich i odpočinout?
Jasně, ale pustím si třeba něco lehčího.

Máte oblíbené filmy?
Jéé, to přece nejde říct. Nemám oblíbený film nebo žánr. Jsem emocionální člověk, střídá se mi nálada podle ročního období nebo počasí. A tomu pak přizpůsobuji i to, na co koukám. Navíc mám dva kluky, takže teď sleduji třeba i marvelovky nebo Star Wars.

A co nějaká filmová či seriálová guilty pleasure?
To mám, ale nevím, jestli to chci říct.

Dobře, nebudu vás přemlouvat.
Jsem také jen člověk a nebudu tvrdit, že se večer dívám na Tarkovského a báječně si u toho odpočinu.

Chápu, člověk si občas musí tu hlavu vyčistit.
Mě teď právě baví dívat se na filmy s dětmi, během covidu jsme odkoukali japonské anime, komplet Mijazakiho. Měli jsme to jako rituál, kdy jsme si to pouštěli na plátně.

A na co se vy osobně v Plzni těšíte nejvíc?
Moc se těším, že to zažiji poprvé jako součást týmu. Jezdila jsem tam v posledních letech jako filmový profesionál na specifické akce. Těším se na roli moderátorky, kdy budu zprostředkovávat setkávání tvůrců s diváky. Jsem zvědavá, jak budou diváci a divačky reagovat na filmy, které už znám. Těším se, že v rámci poroty přijedou i nějaké profesionálky, profesionálové, známí, kamarádi a že nám dají zpětnou vazbu na českou kinematografii. Nemáme se za co stydět, spíše naopak. Myslím, že máme být na co pyšní.

Finále Plzeň

Film-iálový inter-kino-vizní festival. Jen Finále nabízí průřez kompletní českou audiovizuální tvorbou – filmy a seriály, které se objevily v kině, v televizi nebo na internetu. 36. ročník festivalu se bude konat od 22. do 27. září v Plzni. Program najdete na www.festivalfinale.cz.

Popup se zavře za 8s