přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Mnoho katastrof si neumíme představit, dokud nenastanou, říká Dirk Rossmann

02. říjen 2022

Pro globální krize, které v posledních letech střídají jedna druhou, používá podnikatel, filantrop a spisovatel Dirk Rossmann metaforické označení Černé labutě. S jednou z nich se rozhodl pustit do křížku dříve, než připraví lidstvo o vše.

Foto: Heroine/archiv Rossmann

V Česku jeho příjmení známe především proto, že jej propůjčil řetězci samoobslužných drogerií, který před 50 lety založil. V jeho rodném Německu ale lidé vědí, že Dirk Rossmann je také filantrop a spisovatel. Nejprve zaujal svou biografií, posléze románovou prvotinou Deváté chapadlo chobotnice. Tato kniha se letos v únoru dočkala i českého vydání.

Světové velmoci Čína, Rusko a USA jsou v románovém příběhu nuceny se spojit, aby se pokusily odvrátit přírodní katastrofu nevídaných rozměrů. Je těžké si takovou alianci v kulisách současného světa představit. Podle Dirka Rossmanna je ale načase přemýšlet právě i o tom, co nám dosud přišlo nepředstavitelné… 

V thrilleru Deváté chapadlo chobotnice čelí lidstvo rozsáhlé ekologické katastrofě. Knihu jste psal v době, kdy propukla pandemie covidu. Byla to souhra okolností, nebo vás pandemie inspirovala?

Příběh jsem psal na začátku roku 2020. A moji přátelé by dosvědčili, že jsem tehdy předpovídal pro právě započatou dekádu přílet hned několika černých labutí – tedy událostí, které by nám až dosud nepřipadaly vůbec možné. A to jsem ještě netušil, že se vzápětí začne světem šířit covid-19, a už vůbec by mne nenapadlo, že by v Evropě mohl znovu vypuknout válečný konflikt. Narodil jsem se krátce po druhé světové válce a bylo pro mě zkrátka nepředstavitelné, aby se taková katastrofa na ­evropském území opakovala. Že si nějakou událost neumíme představit, ale bohužel neznamená, že se nestane.

Věříte, že by se světové velmoci dokázaly spojit, kdyby bylo třeba zachránit Zemi?

Otázka zní, jak vysoká míra utrpení musí nastat, abychom byli donuceni konečně jednat společně jako globální společenství. Všichni musíme sledovat jeden stěžejní cíl: zachování planety.

Foto: Rossmann

Thriller Deváté chapadlo chobotnice vyzývá k záchraně planety. Česky vyšel začátkem letošního roku, v Německu už se dočkal pokračování. 

Zrovna teď, v souvislosti s válkou na Ukrajině, se ale zdá, že ekologická témata spíše ustupují do pozadí. A spolupráce mocností? To působí ještě utopičtěji.

Klimatické změny byly vždy pro mnoho lidí velmi abstraktním tématem. Strach z války a jejích důsledků je oproti tomu konkrétnější, doslova hmatatelnější. Některé otázky týkající se klimatické politiky ale válka činí ještě naléhavějšími. Třeba to, jak moc jsme závislí na ropě, plynu a uhlí. A jak rychle tedy musíme prosadit obnovitelné zdroje energie.

Klimatickou změnu pociťujeme už delší dobu a stále zřetelněji: sucho, lesní požáry, záplavy, bouře, tání ledovců. Už se to nedá popírat. Naštěstí je na světě už také mnoho lidí, kteří boj proti klimatickým změnám nevzdávají. Současná situace dává pramálo důvodů k naději, to je pravda. Nicméně doufám, že lidstvo nebude tak hloupé, aby všechno prohrálo.

Na to se snažíte apelovat i ve své beletrii?

Německé noviny mě kdysi označily za literárního aktivistu a myslím, že to vystihly přesně. Jde mi o to, aby bylo téma změny klimatu srozumitelné a lidé jej pochopili. Můj vzkaz je jednoduchý: Takhle to dál nejde! Musíme jednat jako globální společenství. Proto je pro mě důležité oslovit co nejvíce lidí. V Německu už vyšlo pokračování románu a také knížka pro děti. Ta je samozřejmě hravá, s notnou dávkou humoru. 

Drogerie Rossmann fungují v souladu s vašimi ideály?

Udržitelné řízení je nedílnou součástí naší firemní kultury. Vše detailně shrnujeme v naší zprávě o udržitelnosti, rád uvedu pár příkladů.

Největší vliv máme na naše značky Ross­mann. Společně s více než 300 výrobními partnery je neustále vyvíjíme, přičemž kvalita a udržitelnost jsou naší nejvyšší prioritou. Dbáme na složení, eliminujeme a vylepšujeme obaly. Zakládáme si na používání recyklátů. Pečlivě zkoumáme ingredience a už více než tisíc položek od značek Rossmann je zcela bez mikroplastů. V potravinářském sektoru průběžně rozšiřujeme vegetariánský i veganský sortiment. A takto bych mohl pokračovat… Ale nejde jen o produkty, které v řetězci prodáváme. Řešíme například ekologické dopady naší logistiky, optimalizujeme zásobovací trasy, zlepšujeme kapacitu našich nákladních vozi­del a tak dále. Udržitelnost je proces, je třeba se neustále učit nové věci a rozvíjet se.

Foto: Rossmann, Dirk Rossmann

Kdo je Dirk Rossmann

Narodil se v roce 1946 v německém Hannoveru. Když mu bylo 12 let, zemřel mu otec. Vyučil se drogistou a následně stanul v čele rodinné firmy. V 25 letech otevřel v rodném městě první samoobslužnou drogerii. V čele řetězce Rossmann, který aktuálně v osmi evropských zemích provozuje více než 4360 prodejen, stál až do loňského podzimu, kdy pomyslné žezlo převzal jeho syn Raoul. V roce 2018 sepsal Dirk Rossmann autobiografii, která se v Německu stala bestsellerem. V další své literární tvorbě se zaměřuje na témata ekologie a udržitelnosti.

Jak se vašeho řetězce dotýká válka na Ukrajině? 

Jako firma jsme zaujali jasný postoj – stojíme na straně Ukrajinců. A začali jsme okamžitě pomáhat a podporovat je, jak jen to šlo. Pro uprchlíky přijíždějící do Polska jsme pronajali hotel, a kromě ubytování jsme nabídli i péči o děti a psychologickou pomoc. Finančně jsme podpořili také naše ukrajinské zaměstnance, jichž se válka přímo dotýká, a zřídili jsme pro ně také horkou telefonní linku, abychom jim mohli individuálně pomoci.

Prostřednictvím našich zahraničních dceřiných společností v Česku, Polsku a Maďarsku jsme byli schopni pomoci i přímo na Ukrajině. Jen pár dní po vypuknutí války jsme poslali prvních devět kamionů s potravinami k ukrajinským hranicím. Později se nám podařilo přesvědčit i další firmy, aby se zapojily do této pomoci. Zboží se do země dostávalo po železnici, ale organizovali jsme i menší zásilky, například jsme poslali mléčnou výživu přímo do porodnice v Kyjevě.

 Způsobuje vám válka nějaké potíže z obchodního hlediska?

Na to je v tuto chvíli ­těžké odpovědět. Nemáme žádné pobočky ani na Ukrajině, ani v Rusku, ale samozřejmě pociťujeme zdražování a rostoucí inflaci, která v dlouhodobém horizontu změní ekonomiku v celé Evropě. A nikdo bohužel v tuto chvíli nedokáže spolehlivě říct, jak moc.

V Německu slaví Rossmann padesát let na trhu. Vypadá vaše firma tak, jak jste si ji před půlstoletím představoval?

Začali jsme jako něco, co by se dnes pravděpodobně nazývalo startupem. Měl jsem nápad, dokázal jsem o něm přesvědčit ostatní a pak se věci pohnuly kupředu. Do té doby byla samoobslužná forma prodeje obvyklá pouze u potravin. Vzpomínám si, že jsem při otevření první samoobsluhy kalkuloval s měsíčními tržbami 40 tisíc západoněmeckých marek. Namísto toho u nás zákazníci utratili 20 tisíc hned za první den.

Tehdy jsem neměl tušení, jaký úspěch nás čeká a v kolika evropských zemích jednou budeme působit. Padesát let je dlouhá doba, ale na druhou stranu je to jen číslo. Mnohem důležitější jsou lidé. Dnes máme v osmi zemích více než 56 500 pracovníků. Vybudovali jsme úspěšnou a silnou komunitu založenou na pevných hodnotách a toho si opravdu moc vážím. Můj syn Raoul v této tradici pokračuje.

Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem – společností Rossmann.

Popup se zavře za 8s