Svatý Martin před pár dny odstartoval sezónu mladých vín. Milovníci tekuté révy se na ně každý rok těší. Mladá vína jsou prvními posly daného ročníku a lze z nich vytušit, jak se celkově vydařil. K tradici se přidávají trendy typické pro covidovou dobu a i pro mladá vína lidé stále častěji míří na internet.
Označení „mladá vína“ náleží těm, která se prodávají během toho samého roku, kdy proběhla sklizeň hroznů použitých pro jejich výrobu. Obecně se doporučuje je otevírat nejpozději o Velikonocích, k archivaci nejsou vhodná. Vyznačují se lehkostí, svěžestí a díky nižšímu obsahu alkoholu jsou dobře pitelná. Ročně se jich v česku prodají miliony lahví. Prodej tekuté révy se stále více přesouvá na internet. A důvodem není jen pandemie, kvůli které už vinaři nemůžou spoléhat pouze na odbyt v restauracích. Lidé v posledních letech ve velkém objevují nákup potravin v internetových obchodech. Například on-line supermarket Rohlik.cz loni prodal 11,5 tisíce lahví Svatomartinských a jiných mladých vín, nejvíce v průběhu listopadu. A pro letošek počítá s nárůstem prodejů o 50 procent.
Chuť mladého vína bývá ovocitá a aromatická a během konzumace lze zaznamenat jemné perlení pocházející z nedávno ukončené fermentace. Každý rok se pak tato vína vyznačují určitými dalšími specifiky. „Například bílá vína budou letos vynikat výraznou aromatikou a svěžestí. Müller Thurgau bude cítit převážně po tropickém ovoci jako je kiwi a grapefruit, po bělomasé broskvi a angreštu. Veltlínské červené rané bude cítit po medu, banánu a zahradním ovoci. Muškát moravský bude mít vůni a chuť po mandarinkách, pomerančích a kandovaném ovoci,“ popisuje letošní úrodu mladých vín ředitel Vinařského fondu ČR Jaroslav Machovec. Růžová vína podle něho budou mít podobný charakter jako bílá. Vůně a chutě budou připomínat zralé třešně a višně, maliny, jahody a granátové jablko.
Z nabídky tuzemských mladých vín se vyčleňují ta s označením „Svatomartinská“, která se podle tradice otevírají 11.listopadu 11 hodin. Značka Svatomartinské víno byla zaregistrována v roce 1995 a od roku 2005 je majetkem Vinařského fondu. Tato vína jsou před uvedením na trh ochutnána certifikovanými degustátory a musí splnit několik kritérií. „Jedním z omezení je vybraná skladba odrůd. U Svatomartinských vín jsou povoleny jen některé rané odrůdy, které stihnou včas vyzrát, aby z nich bylo možné do 11. listopadu vyrobit kvalitní víno. Dále musí vína projít hodnocením kvality a senzorických vlastností, jako je barva, vůně a chuť. Poslední povinností vinařů je zdržet se prodeje Svatomartinských vín před 11. listopadem,” vysvětluje Jaroslav Machovec. Svatomartinské víno podle něho dokáže díky hodnocení profesionálů nabídnout zákazníkům určitou záruku kvality. Zároveň však dodává, že kvalita každého vína závisí hlavně na jejím výrobci. Na trhu se tak objevují mladá vína od různých vinařů, která mohou být méně kvalitní, ale i kvalitnější než Svatomartinská.
To potvrzuje Alena Herajnová, manažerka kategorie vína a destilátů v on-line supermarketu Rohlik.cz. „U Svatomartinských vín má zákazník garanci kvality. Což ale neznamená, že jiná mladá vína musí být špatná. Je jen na rozhodnutí vinaře, zda víno pošle do komise na zatřídění, nebo ne,“ vysvětluje Herajnová, jejímž úkolem tak byl i výběr prvních letošních vín, která tento e-shop nabízí. Nabídka se skládá ze 39 mladých a Svatomartinských vín a Beaujolais nouveau (označení pro mladá červená vína z Francie).
Jen Svatomartinských vín se v Česku ročně prodá více než dva miliony lahví. Jeho síla podle Jaroslava Machovce spočívá především v tradici. „Svatomartinská tradice se dá přirovnat ke Štědrému večeru. Dárek si také můžete otevřít už 20. prosince, ani ho nemusíte hezky zabalit a dát pod stromeček, stále je to dárek a udělá vám radost. Ale ztratí velkou část vánočního kouzla. S otevíráním Svatomartinského vína je to podobné,” říká.
Mladá vína ale za Svatomartinským v prodejích prý příliš nezaostávají. Přesné porovnání počtu prodaných lahví sice Vinařský fond nemá k dispozici, ale mladá vína si podle Machovce v posledních letech rozhodně našla své místo na trhu. Někteří vinaři na ně sází jednoduše proto, aby si ušetřili administrativu a komplikace spojené s posuzováním vína odbornou komisí.
Jedním z nich je Vilém Kraus, který vede rodinné vinařství u Mělníka. „Mladé víno tradičně vyrábíme z odrůd Müller Thurgau, Modrý Portugal a Solaris,“ popisuje a jedním dechem ale dodává, že letos se kvůli pozdějšímu dozrávání podařilo udělat mladé víno pouze z odrůdy Solaris.
Online supermarket Rohlík.cz spustil letos v červnu podpůrný program zaměřený na drobné farmáře. Cílem je zlepšovat jejich postavení na trhu a podporovat jejich produkty. Farmáři a lokální producenti, kteří splňují podmínky kvality, výrobní či hygienické normy, si mohou v rámci programu vybrat podporu, jež potřebují. Od jednoduché smlouvy přes zrychlení plateb, marketingovou podporu až po další podpůrné služby. Takto Rohlík spolupracuje už s více než 200 farmáři a lokálními producenty. Nově například s mělnickým vinařstvím Kraus.
Rodinné vinařství Kraus se rozkládá se na ploše třiceti hektarů. Jeho vinice leží na mírných jihozápadních svazích a těží z příznivého mikroklimatu okolí řeky Labe. Vinařství se Krausovi věnují od začátku devadesátých let. Ročně vyprodukují 130 tisíc lahví, a kromě toho prodávají sudové víno ze dvora. Jejich hlavní chloubou jsou bílá vína, která tvoří většinu sortimentu.
„Výrobní postup mladých vín se neliší od jiných, mají však určité vlastnosti, které je nutné při výrobě dodržovat,“ popisuje vinař. Cukernatost kvalitního mladého vína by se měla pohybovat kolem dvaceti stupňů ČNM (český normalizovaný moštoměr), přičemž jeden stupeň znamená jeden kilogram cukru ve sto litrech moštu. Měla by mít kolem 12 procent alkoholu a obsah pikantní kyseliny kolem 7 gramů na litr. „Výsledkem je svěží víno, které se výborně hodí ke Svatomartinské huse, ale i sladkým dezertům, jako jsou lokše nebo buchty,“ pokračuje Kraus.
Covidová doba je pro vinaře zkouškou. Konkrétně Krausovi zaznamenali problémy téměř okamžitě s příchodem koronakrize. Uzavření restaurací a hotelů pro ně znamenalo odříznutí od největší části příjmů. „Vína prodáváme především přes obchodníky. Velkou část odbytu nám zajišťují restaurace a bary v Mělníku, Praze a okolí,“ popisuje Kraus. Stejně jako pro většinu českých vinařů tedy i pro Krausovi představovalo největší problém uzavření gastronomických zařízení.
Situace ale prý není o moc lepší ani teď, když jsou opět otevřená. „Dříve si lidé zaběhli do restaurace na oběd o polední pauze a dali si k jídlu skleničku vína. Toto se úplně vytratilo. Krausovi proto vsadili na přímý prodej koncovým zákazníkům. „Vinařství má vlastní e-shop, kterému se v době pandemie začalo poměrně dobře dařit. Lidé si zvykli na online nákupy a začínají přes internet nakupovat i víno,” konstatuje Kraus. Toho si ostatně všímají i další vinaři, kteří své aktivity rovněž začínají přesouvat do online světa.
Kromě vlastního e-shopu se Krausovi rozhodli navázat spolupráci s Rohlik.cz. Zařadili se tak mezi více než 200 farmářů a lokálních producentů, kteří s online supermarketem spolupracují v rámci podpůrného projektu Rohlík pomáhá farmářům. „Slibujeme si od toho zacílení na zákazníky, kteří nemají čas chodit po nákupech nebo hledat vína na internetu. Toto by pro ně mohl být pohodlný a rychlý způsob, jak si domů kromě potravin objednat i víno. Rohlík nám navíc pomáhá i s marketingovou propagací,” popisuje Kraus a doufá, že přesun k prodeji koncovému zákazníkovi bude efektivní cesta, jak zmírnit následky krize.
Rohlík na druhé straně produkty tohoto vinařství zařazuje do své nabídky mimo jiné na doporučení z Asociace sommeliérů ČR. „Jedná se o jedno z nejlepších vinařství ve vinařské oblasti Čechy. Vinifikují standardně a dlouhodobě kvalitní vína, která jsou poctivá a velmi příjemná na pití,” říká k tomu viceprezident asociace Ivo Dvořák.
Ve změně prodejních zvyklostí vidí cestu z krize i Martin Chlad, ředitel Svazu vinařů. „Okolnosti nás donutili více než kdy jindy přemýšlet nad tím, jaká vína a produkty chceme dělat, pro koho a za jakou cenu. A že je třeba cestu vína domýšlet až do konce, tedy jak o něm světu řekneme a jaké kanály k prodeji jsou nejefektivnější,“ říká. Podle jeho názoru zareagovali vinaři v tomto ohledu na situaci velmi flexibilně.
Nejen prodej, ale už i ochutnávky mladých i jiných vín jsou dnes nabízeny online. Vinaři sestavují na svých e-shopech speciální ochutnávkové balíčky, které si zákazníci mohou objednat domů. Potom vyhlásí konkrétní den a čas, kdy se bude na jejich stránkách konat živé vysílání s řízenou ochutnávkou od sommelierů. Zákazníci sledují vysílání a ochutnávají vína z balíčku podle pokynů. Mohou si tak ochutnávku užít i z pohodlí obýváku.
Článek vznikl ve spolupráci s našimi partnery v Rohlik.cz.