Finanční gramotnost se ve školách podle Rámcového vzdělávacího programu být musí a učitelé chápou, že je velmi důležitá. Jenže jen málokde vědí, jak ji učit tak, aby si žáci z výuky skutečně odnesli informace a dovednosti, které jim v životě k něčemu budou. V poslední době ale vznikají výukové programy a aplikace, které mají ambici výuku posunout k lepšímu. Jak vypadají a jak fungují?
Finanční gramotnost se na českých školách vyučuje povinně, od roku 2007 na středních a od roku 2013 na základních školách. Školy sice vědí, co mají děti naučit, ale často netuší, jak na to. A tak se výuka mnohdy omezuje na výpočty úroků v matematice a v lepším případě na tvorbu domácího rozpočtu v rámci občanské nauky. „Standardy jsou nastavené dobře, učitelé ale mívají z výuky finanční gramotnosti obavy, protože můžou narazit na témata, se kterými sami nemají zkušenosti, anebo nevědí, jak je správně učit,“ poukazuje na překážky Jakub Rychlý ze vzdělávací organizace Nekrachni.
Podle letošní tematické zprávy České školní inspekce má sice početná skupina studentů prvních ročníků středních škol výborné znalosti, zhruba pětina studentů je ale má nedostatečné, a většinou se to týká těch, kteří vyrůstají v rodinách s nižším socioekonomickým statusem a v chudších regionech Česka. Učitelé přitom mají už dnes možnost si pozvat do hodin nejrůznější experty, kteří jim s výukou pomohou.
Učitelé, kteří chtějí učit finanční gramotnost lépe, už od ledna budou mít možnost využít novou aplikaci Skoala, kterou vyvinuli experti na finance i vzdělávání v Nadaci České spořitelny. Obsahuje návrhy konkrétních vyučovacích hodin i studijní materiály, jako jsou pracovní listy, gamebooky nebo zadání různých her a aktivit. Svou mobilní aplikaci zaměřenou na generaci Z a její rodiče rozjíždí i Nekrachni. Jak vyučují finanční gramotnost na školách, které se umisťují na předních příčkách soutěží? A co nejvíc v oblasti financí zajímá dnešní školáky? Dočtete se v textu Marie Vejvodové na webu Heroine.cz.