přečtěte si novou knihu Chci se ti podívat do očí

Spočítat úrok umějí, ale nevědí, co to pro ně znamená. Jak se mění výuka finanční gramotnosti

Která půjčka je pro mě nejvýhodnější, kdy mám začít spořit na důchod a do čeho a jak investovat? Bez porozumění světu peněz se lidé v současném světě neobejdou a začít je potřeba už na základní škole – což si čím dál víc uvědomují jak školy, tak i vývojáři a finanční instituce. Finanční vzdělávání proto získává novou podobu, a zejména v posledních měsících vzniklo i několik zajímavých aplikací, které může využít každý - i generace Z a její rodiče.

Finanční témata se ve škole nejčastěji objevují v předmětech matematiky, informatiky a společenských věd či občanské výchovy.Foto: Shutterstock

Finanční gramotnost je povinnou součástí výuky od roku 2007 na středních školách a od 2013 na základních. Rámcový vzdělávací program obsahuje standardy, co by studenti měli znát ze světa financí po dokončení studia, a v současnosti probíhají další revize, které školy budou moci uplatnit už od příštího školního roku. Finanční vzdělávání ale bylo pro mnohé školy opravdu náročnou výzvou. Byly si vědomé, že jej musí do výuky zařadit, nevěděly si ale příliš rady, jak to udělat. Každá škola si totiž musí sama určit, jak se úkolu zhostí. Nejčastěji se finanční témata objevují v předmětech matematiky, informatiky a společenských věd či občanské výchovy.

„Standardy jsou nastavené dobře, učitelé ale mívají z výuky finanční gramotnosti obavy, protože můžou narazit na témata, se kterými sami nemají zkušenosti, anebo nevědí, jak je správně učit,“ poukazuje na překážky Jakub Rychlý ze vzdělávací organizace Nekrachni, která „pomáhá Česku finančně dospět“ a už od svého založení míří především na teenagery a mladé dospělé.

Zeptej se appky a AI

Letos zveřejněná zpráva České školní inspekce (ČŠI), která zkoumala míru finanční gramotnosti studentů prvního ročníku středních škol, uvedla, že „početná skupina“ dosáhla „výborných výsledků“ v nejvyšší kategorii, kolem pětiny má ale nedostačující úroveň. Horší výsledky se podle zprávy objevily u žáků s nižším socioekonomickým statusem, který je spojený i s konkrétními českými regiony jako je Ústecko nebo Karlovarsko. Organizace Nekrachni si ale všímá pozitivního trendu, že o jejich kurzy a workshopy mají školy zájem napříč republikou a často i více mimo Prahu.

„Zpočátku podpora zcela chyběla, nyní už jsou ale k dispozici materiály, zvyšuje se i zájem a aktivita škol a učitelů a vzájemně spolupracují, a to i s bankami a jinými institucemi,“ všímá si změn k lepšímu i Pavla Sýkorová, která finanční gramotnost vyučuje v hodinách informatiky a matematiky na základní škole již od počátků a také na toto téma školí v rámci Národního pedagogického institutu ČR.

Popup se zavře za 8s
Prémiový článek

Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!

Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!