AKCE: Předplatné 89 Kč/měsíc. Čtěte. Sdílejte. Měňte svět.

Posbírat jisté body na začátku a zkusit „upgradovaný tip". Učitelé radí, jak zvládnout přijímačky

25. únor 2025
10 787

Do přijímacích zkoušek na střední školy zbývají necelé dva měsíce. A v těch je ještě možné se leccos naučit. Na co se soustředit a na co si naopak dát pozor, radí dva odborníci na slovo vzatí – matikář Tomáš Chrobák a Jarmil Vepřek alias Běžící češtinář.

Děti často nejsou zvyklé přemýšlet do detailů a tím, že jsou nervózní, nepostřehnou informaci, nevšimnou si slovíčka. A přitom stačí přehlédnout maličkost a úloha je vyřešená špatně,“ říká Jarmil Vepřek alias Běžící češtinář.Foto: Shutterstock

I když to tak možná po přijímačkách nanečisto nevypadá, mnozí uchazeči o místa na středních školách se skutečně poctivě připravují a hodně už toho umí. Je ale škoda, když se pak sami různými chybami a nevhodnou strategií připraví o důležité body.

Velmi důležitou dovedností je zvládnutí stresu a paniky, kterou děti často začnou pociťovat ve chvíli, kdy dostanou do ruky zadání testu a záznamové archy. „Určitá míra stresu je normální, ale v prvních okamžicích zkoušek je možné se s tím částečně vypořádat. Je důležité mít naučenou strategii, která dítě zklidní. Obvykle doporučuji se rychle podívat na to, co všechno v testu je, a poté vyřešit nejdřív ty úlohy, které dítěti vyhovují,“ říká Jarmil Vepřek, který je známý pod přezdívkou Běžící češtinář. „Úlohy se skutečně nemusí řešit v pořadí, ve kterém jsou v testu uvedeny. Když dítě začne úlohami, ve kterých se cítí silné, ví, že už posbíralo nějaké body, uklidní ho to a poté se mu lépe řeší i ty úkoly, ve kterých nemá takovou sebejistotu.“

Další častou pastí je zbrklost a nepozornost, které také uchazeče mohou připravit o cenné body. Málokdo například ví, že do zadání je možné si dělat poznámky, a to klidně i barevnými tužkami. To může pomoci v situacích, kdy je potřeba si například v delším textovém zadání udělat pořádek nebo vyloučit chybné možnosti a udělat takzvaný upgradovaný tip, kdy už děti mají větší šanci se trefit.

 „Hodně se mi osvědčilo zeptat se dětí, jaký krok byl v té které úloze nejtěžší. První odpověď bývá často, že prostě všechny. S tím je třeba pracovat. Například když řeším úhly, musím udělat sedm mentálních kroků. Dítě ale často selže jen v jednom z nich. Pokud dokáže rozfázovat své přemýšlení a pojmenovat konkrétní věc, ve které chybovalo, výrazně se se zvyšuje šance, že příště už onu chybu neudělá,“ radí v oblasti matematiky Tomáš Chrobák.

Další tipy a triky k přípravě na přijímací zkoušky najdete v textu Barbory Vajsejtlové na webu Heroine.cz.

Popup se zavře za 8s