Nejen politické změny, ale také drobné krůčky v pracovní i soukromé komunikaci jsou zásadní pro vytváření rovnoprávného a inkluzivního prostředí. Může to být uvedení e-mailu asistentky před e-mailem jejího šéfa, vynechávání generického maskulina nebo vybojování si dostatečného prostoru vedle roztahujícího se muže v autobuse. Pojem mikrofeminismus ve svém článku představuje koordinátorka a lektorka spolku Konsent Markéta Brabcová.
„Když je můj manžel doma s dětmi a někdo se mě zeptá, jestli mi můj manžel ‚hlídá děti‘, odpovím, že ne, protože mu za to neplatím, ale že je s našimi dětmi doma.“
Jestli jste o mikrofeminismu ještě neslyšely, pravděpodobně nejste na TikToku. Právě na téhle sociální síti (kde je 70 % uživatelek a uživatelů ve věkovém rozmezí od 18 do 35 let) totiž trend vznikl. Ale jen oficiálně – v každodenní praxi žen, možná třeba i v té vaší, existoval už dávno předtím. Ve svém videu „girl’s girl, corporate edition“, které mělo celkem 2,8 milionu zhlédnutí, moderátorka a producentka z Los Angeles Ashley Chaney odstartovala diskuzi o mikrofeminismu – jednoduchém způsobu, jakým se zejména ženy v korporátním a pracovním prostředí vymaňují z každodenního sexismu či genderových stereotypů.
„Když posílám e-mail například generálnímu řediteli a kvůli koordinaci potřebuji přidat také jeho asistenta*tku, pokud je asistentka žena, vždycky do řádku ‚komu‘ zadám její adresu před adresou generálního ředitele. To je moje oblíbená forma mikrofeminismu, jaká je vaše?“
Na TikToku svoje zkušenosti sdílí uživatelka @katiewood____: „Pracuji jako advokátka a mám seznam mikrofeministických triků, které praktikuji. Třeba když někdo řekne, že si nejdřív musí promluvit s předsedou představenstva, s generálním ředitelem nebo finančním ředitelem, řeknu: ‚Dejte mi vědět, co na to říkala.‘ Vždycky ‚ona‘, defaultně používám ‚ona‘ místo ‚on‘.
Podpořte naši redakci a získejte přístup ke všem prémiovým článkům a řadu dalších výhod!