Starší zkušený profesor a mladá studentka, která k němu oddaně vzhlíží. Takto romanticky si veřejnost často představuje milostné vztahy mezi vyučujícími a jejich studenty. Často je také akceptuje a schvaluje, v Česku totiž stále nejsou zakázané. Jak na ně ale zpětně nahlížejí ti, kteří je na vlastní kůži zažili?
Věře je dnes jednapadesát let. Když jí bylo sedmnáct, sblížila se na školním branném výjezdu se svým učitelem. Scházeli se venku, v šatně tenisového klubu nebo v jeho autě. Pro Věru to byla první intimní zkušenost. „Učitel si s ní hned na začátku otevřeně promluvil. Zamiloval se do ní, je však ženatý, má dvě děti a rozvádět se kvůli ní neplánuje,“ píší v textu o vztazích mezi vyučujícími a studentstvem autoři Lukáš Houdek a Barbara Herz. „Jejich vztah trval tři roky. Ukončila ho právě Věra. Odstěhovala se za studiem na vysoké a začala mít jiné zájmy a nový okruh lidí. „Začal mi připadat prostě starý,“ zamýšlí se nad důvody rozchodu. Na vztah s ním vzpomíná ráda. Byly to podle ní tři krásné roky. Dnes myslí hlavně na to, co jí jako sedmnáctileté vůbec nedocházelo. „Na tu jinou ženskou, která se stará o děti, zatímco si její manžel někde užívá. Několik víkendů jsme dokonce byli i u nich doma, a vůbec mi to nevadilo. Dnes bych tuhle morální stránku řešila mnohem víc.“
Vztah s němčinářem udržovala nějakou dobu i Marta, která tehdy chodila na jedno známé pražské gymnázium, kde byly tyto krátké i dlouhodobější románky naprosto běžným jevem. „Na jednom z výletů se učitelé spolu se studenty opili a Marta s němčinářem skončila na záchodě. Měli spolu pohlavní styk. „Říkal mi, že se do něj hlavně nesmím zamilovat“,“ vypráví Marta Barbaře Herz. Vztah i v tomto případě ukončila ona – a ačkoliv jí v době, kdy navštěvovala gymnázium, přízeň vyučujícího pomáhala k většímu sebevědomí, zpětně si uvědomuje, že nejde o zdravou dynamiku: „Když jsem později takové vztahy obhajovala tím, že si každý může spát, s kým chce, začalo mi docházet, jak problematické to je. Dříve jsem si té mocenské dynamiky nebyla vědoma,“ zamýšlí se. „Je to velmi asymetrická situace. O lásku jde málokdy. Ty vztahy nemají přidanou hodnotu. Naopak jsou pro mladé lidi nebezpečné.“
Psycholožka Kateřina Mašková, která se dlouhodobě zabývá tématem zneužívání osobami v pomáhajících profesích, se také domnívá, že nejde o vyrovnané vztahy: „V českém prostředí jsou vztahy mezi vyučujícími a studujícími pořád velmi často romantizovány a prezentují se jako osudová láska, místo abychom v nich viděli zneužití mocenské pozice,“ popisuje. Podobné nevyvážené vztahy se dají považovat za systémový problém, který zůstává na okraji zájmu společnosti. Nejde jen o střední nebo vysoké školy, ale také o školy základní či umělecké či sportovní kroužky. Nemáme ale žádná data, která by ukazovala, o jak častý jev se jedná, zdůrazňuje Johanna Nejedlová z organizace Konsent: „Jediný výzkum, který se tomu věnoval, je z roku 2012. Tehdy patnáct procent studujících uvedlo, že zažilo nechtěnou pozornost, dvě procenta dokonce vynucený pohlavní styk. A to je dvanáct let starý výzkum, dnes by byla čísla ještě vyšší.“ Jak také mohou vztahy mezi vyučujícími a studujícími končit? Jaké dopady z dlouhodobého hlediska mívají? A měli bychom jako společnost přistupovat k podobným vztahům přísněji? Přečtěte si článek Lukáše Houdka a Barbary Herz na webu Heroine.cz.