Kurec, vždyť já jsem i tělocvikář! napsal upřímně na svůj profil na facebooku Tomáš Chrobák. Učitel ze severní Moravy, který do médií mluví spíše o svém pojetí výuky matematiky, navázal na toto uvědomění činem, vstal od stolu, obul si tenisky, vyšel ven a postavil se před kameru chytrého telefonu, který držel jeho bratr Radek. “Ať z nás nejsou jen chytré chodící mozky!” zavelel a šel příkladem svým žákům i svým dětem. Výsledkem jsou již tři krátká videa s jednoduchými cviky, které si možná chcete vyzkoušet. Ať už jako učitelé, rodiče nebo žáci. Nejlépe všichni spolu. Tomášova třída už je cvičí.
Tomáš Chrobák tomu říká výzvy a dal jim název "Nevzdám to!" Tři krátká videa jsou již na světě a další přibývá obvykle vždy v pondělí. Systém je jasný hned v tom prvním, matematika je to prostá. Sada pěti jednoduchých cviků, každý cvik minutu, celkem pět minut cvičení denně. Osmnáct dětí ze dvaceti čtyř v jeho třídě se chytlo. “Celou sadu dokončila určitě více než polovina žáků,” hlásí nadšeně matikář a tělocvikář z Bašky na Moravě.
“Já se vlastně až tak nebojím, že děti za toho čtvrt roku nějak zásadně zhloupnou. Spíše zleniví a ztloustnou,” říká Tomáš Chrobák. “Stojí za zamyšlení, jak moc byl v této době nabourán přirozený pohybový režim dítěte. Odpadly odpolední pohybové kroužky, hodiny tělesné výchovy, ale i fotbálek na plácku mezi paneláky. Děti nyní sedí spoustu hodin u počítače. Hodně z nich nemá aktivní rodiče, kteří by je vzali do přírody, na kolo. Hlavně tyto děti potřebují maximální možnou podporu z naší strany. A vlastně i jejich rodiče,” dodává.
Výzva číslo 1: Děcka, jdeme na to!
https://www.youtube.com/watch?v=7h7mONRvi_w
Má samozřejmě pravdu. Pár videí trenérů i učitelů, kteří se snaží děti rozpohybovat na dálku, na sítích najdete, ale ohnisko pozornosti se upírá jinam, k aktivitám pro intelekt. Všichni se hýbeme daleko méně než předtím. Virtuální realita spolkla kus našeho života offline a magnetizuje nás, dokonce i tělocvikáře, jak sám přiznává jeden z nich. A děti tomu snadno mohou propadnout úplně.
“Začal jsem si uvědomovat, že nedostatek pohybu může mít pro ně fatálnější následky než to, že se opozdí ve sčítání zlomků,” říká matikář-tělocvikář Chrobák.
Co je podle něj důležité, aby to fungovalo? Dobrovolnost, osobní zapojení učitele, jeho příklad a celková pozitivní atmosféra. “Základem je, aby cviky zvládl i motoricky slabý žák,” zdůrazňuje. “V prvním videu jsem se zaměřil na posilování středu těla ve statických výdržích. Ve výzvě číslo dvě jsou už i cviky dynamické a do videa jsem přibral své dvě malé děti. Následují cviky na rozvoj rovnováhy a koordinace. Možná zapojím i svého bratra Radka, který je známý ultramaratonec." Kdo bude pak držet kameru?
“Jsem přesvědčen, že to má význam, i kdyby si zacvičil jediný žák ve třídě, případně jeden rodič s dítětem. I já jsem se díky výzvě donutil v této době pravidelně cvičit. Jde o to prostě to zkusit, natočit se, poslat to třídě a čekat, co se bude dít,” směje se matematikář, který si včas vzpomenul, že je také tělocvikářem.
Výzva číslo 2: Tomáš Chrobák i se svými dvěma ratolestmi
https://www.youtube.com/watch?v=DbhO1ScHafw
A třetí výzva je z fitka:-). Zaměřeno na rovnováhu.
https://www.youtube.com/watch?v=1ngYuAMpYxk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1l1pR0cxDnEt2IKJGduoQ4kimDJMylIJrv-dOlL4WVAfwcd400jZjM8W4
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.