konference Svět podle Heroine - přijďte se inspirovat, tříbit si názory a taky se bavit

Složit Rubikovu kostku, méně mluvit a nechtít změnu hned. Co se letos naučili učitelé?

Už za pár dnů děti dostanou vysvědčení a na dva měsíce jim skončí školní povinnosti. Nejen děti se ale ve škole učí nové věci. I učitelé odcházejí na prázdniny bohatší o nové vědomosti a zkušenosti. Požádali jsme finalisty ceny o nejinspirativnější učitele Global Teacher Prize, aby zapřemýšleli, co se v tomto školním roce naučili právě oni. A výsledek?

Finalisté ceny o nejinspirativnější učitele Global Teacher Prize.Foto: Alice Hrubá

Lenka Baše, škola SVAT, Olomouc

Lenka Baše

Díky důvěře investorů se mi za pomoci tandemové učitelky podařilo zpracovat a realizovat pedagogický koncept vzdělávání na naší nově vzniklé soukromé ZŠ SVAT v Olomouci a nadchnout pro něj spoustu výborných pedagogů, rodičů a žáků, s nimiž tvoříme skvělou komunitu. Vnímám to jako největší osobní posun letošního roku.

Kateřina Círová, ZŠ Kunratice, Praha

Kateřina Círová

Zpomalit. Naučila jsem se více rozpoznávat své potřeby i potřeby druhých. Mám v tomto roce za sebou celoroční výcvik transakční analýzy zaměřující se na mezilidskou komunikaci, kurz nenásilné komunikace a kurz třídního managementu. Všechny vyjmenované věci mě vedly ke zpomalení tempa ve výuce, snažím se vědomě dávat prostor pozorování. Učím se nespěchat, netlačit, nemluvit. To je v učitelské profesi velké umění. A já mám svoji metu – chci učit jen s úsměvem.

Ludmila Fidlerová, ZŠ Husova, Brno

Ludmila Fidlerová

Že změna je život. Že učit v tandemu je nejlepší. A že děti jsou vždycky skvělé (ale to už jsem věděla, jen se to zas potvrdilo.

Karel Gamba, Arcibiskupské gymnázium, Kroměříž

Karel Gamba

Víc než kdy jindy jsem pochopil význam ticha v pedagogickém procesu. Též důležitost zakotvenosti v určitém systému, o něž se lze opřít v těžkých situacích, a který drží člověka nohama na zemi. Taky se mi potvrdilo, že není mít potřeba na všechno vlastní názor a přiznat si, že něco nevím není prohra ani slabost, spíše naopak.

Učitele to polidšťuje a je blíž těm, které má svěřené. A poslední bych zmínil i to, jak je potřeba se učit jazyk těch, které mám učit. Pochopit a naučit se jazyk kmene, abychom si dokázali opravdu v dialogu porozumět.

Tereza Kottová, LMŠ a ZŠ Vlásenický dvůr

Tereza Kottová

V tomto školním roce jsem se naučila, že naše představy jsou někdy mnohem horší než je realita. Naučila jsem se, že když pro danou věc udělám to nejlepší, co dovedu, je mnohem snazší přijmout, jak to nakonec dopadne. Naučila jsem se, že otevřeně komunikovat se vždy vyplatí. V letošním školním roce jsem se naučila i to, že když dítě přijde do školy hodně unavené a usne, já ho můžu přikrýt a dopřát mu chvíli odpočinku. Znovu jsem si v tomto školním roce připomněla, že pokud upřímně chceme hledat, jak žáky učit, cesta vždy existuje a dřív nebo později se nám ukáže… Naučila jsem se také to, že sama bych možná zvládla mnoho důležitých věcí, ale ve spolupráci s ostatními zvládneme mnohem více a že v obyčejnosti se mnohdy ukrývá největší krása. 

Olga Kovaříková, ZŠ a MŠ Přerov nad Labem

Olga Kovaříková

V letošním roce jsem se musela znovu učit, že každá třída je jiná a metodické nápady, ať se z klidu domova zdají sebelepší, jim nemusí sednout, a já proto musím vždy vše trochu přizpůsobit a promyslet znovu a jinak. A hlavně z toho nemusím mít pravidelnou podzimní depresi (já ji tedy měla, takže to je cíl pro příští školní podzim). Naučila jsem se pracovat ve zcela novém prostředí Apple díky MacBook Air a IPadu, které jsem získala v rámci projektu Učíme digital. Začala jsem díky tomu používat nové aplikace ve výuce, které mi fungují lépe než s Androidem či Windows, např. Plickers nebo Papermode ve Quizizz. Naučila jsem se dabovat dokumenty s pomocí AI v Elevenlabs. Naučila jsem se několik nových písní do svého repertoáru s kapelou, ale hlavně  spoustu nových písní, které chtěli žáci hrát na našich společných hudebních hodinách. Naučila jsem se dělat nový typ videoprůběhů, které kombinují hru na ukulele a boomwhackers.

Pavlína Moravcová, ZŠ kpt. Jaroše Trutnov, odloučené pracoviště Pod Montací, Náchod

Pavlína Moravcová

Naučila jsem se, nebo spíš posouvám se v oblasti odpovídat respektujícím způsobem na nespektující a napadající e-maily. Posunula jsem se v dovednosti otevírat nepříjemná témata u nás v týmu. Jsem trpělivější v tom nechtít změnu po druhých hned. Čím dál více věřím svým pocitům. To znamená, že je nepřehlížím. Když mám z něčeho nepříjemný pocit, hledám, čím to je a řeším to.

Jaroslav Najbert, Gymnázium Přírodní škola, Praha

Jaroslav Najbert

Důvěřovat advokátovi a soudům.

Zuzana Staňková, Škola Můj Projekt Mánesova – gymnázium, ZŠ a MŠ, Sokolov

Zuzana Staňková

Generovat QR kódy, resuscitovat notebook, vařit si kávu ve Student Agency, natáhnout den na třicet hodin, číst myšlenky (zatím jen dětem), durové stupnice s křížky a béčky, složit Rubikovu kostku.

Lukáš Šlehofer, Gymnázium Na Zatlance, Praha

Lukáš Šlehofer

Učím se přemýšlet o svých lekcích pro studenty tak, aby z nich bylo patrnější, zda se mi daří naplňovat cíle či nikoliv. Stále si uvědomuji, jak důležité jsou ve školách dobré vztahy a jak důležitou roli hraje vstřícnost a laskavost.

Našli jste v článku chybu? Napište nám prosím na [email protected]

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s