Kdy koupit dítěti první mobil? Otázka otázek.
Odpověď? Co nejpozději.
Není kam spěchat. Naučí se s ním zacházet stejně, když svůj první vlastní telefon dostane ve dvanácti letech, jako když jej bude mít od pěti. Telefon, jakkoli může být chytrý, je jen nástroj používaný v mezilidské komunikaci. Aby tento nástroj mohl být používán smysluplně a efektivně, měl by jeho uživatel dobře zvládat sociální interakce bez něj. Zásadnější je umět vyjít s lidmi tváří v tvář, než být s nimi neustále ve spojení díky Internetu.
Jenže dítě telefon chce, je jediné ze třídy, kdo ho ještě nemá! A chce konkrétní model, velmi pravděpodobně ten nejnovější a nejchytřejší. Protože máte strach, že se vašemu dítěti budou všichni smát, skutečně o jeho přání přemýšlíte. Ale co kdybyste se mu spíše pokusili vysvětlit, že záživnější je mluvit s lidmi bez telefonu. Co kdybyste mu třeba dovolili, aby si vodilo kamarády domů. Anebo se s nimi scházelo venku. Co kdybyste mu vysvětlili, že mít nejnovější mobil neznamená, že je člověk lepší než ti ostatní. A pokud na tom stále trvá, co kdyby si na něj samo muselo vydělat? Ale jak, když je mu osm? Ať na to přijde. Pomozte mu naučit chodit ve skutečném světě.
Když dítě nemá mobil, neznamená to, že je odstřiženo od Internetu. Stačí jeden chytrý telefon ve třídě. Díky němu vzniká hlouček dětí. Majitel mobilu má velkou moc. Určuje, co se objeví na obrazovce a zpravidla má i nejvíce znalostí o zajímavých videích a obrázcích. To lze u dítěte bez mobilu vyrovnat tak, že necháte své dítě objevovat tajemství Internetu doma na počítači. Můžete hlídat dobu, po kterou u něj sedí, ale nekontrolujte obsah. Nezáleží na tom. Pokud na porno nenarazí samo od sebe, ukáže mu jej některý ze spolužáků. Běžně někdy kolem desátého roku, tedy ve čtvrté, páté třídě. Kromě porna lze na Internetu vydělat i peníze na ten vysněný mobil.
Výhodou chytrého telefonu je, že má na dosah celý svět. Na Internetu jsou místa, kde jsou pornografické obsahy ty nejméně závažné. Ty běžné dítě samozřejmě neobjeví, ale technologicky nadané, zvídavé a mediálně gramotné dítě je objeví celkem snadno. A vy přeci chcete mít digitálně gramotné děti, protože doba, do níž vrůstají, je na digitálních technologiích přímo závislá a postavená.
Rodiče pořizují dětem telefony především kvůli vlastnímu strachu o ně. Rodičovské obavy jsou přirozené, ale telefon není jejich řešením. Tím je zdravý rozum a důvěra ve vlastní děti.
Rodiče pořizují dětem telefony především kvůli vlastnímu strachu o ně. Rodičovské obavy jsou přirozené, ale telefon není jejich řešením. Tím je zdravý rozum a důvěra ve vlastní děti. ,,Zavolej mi, až vyjdeš ze školy, až dojdeš na křižovatku, až ji přejdeš a až přijdeš domů.“ A tak prvňáček volá mamince čtyřikrát za dvacet minut. Není lepší způsob, jak vytvořit závislost na telefonu, jak zapnout falešný pocit bezpečí, jak vychovat nesamostatného jedince. A to všechno protože maminka má pocit, že zachrání dítě, které zrovna někdo unáší a znásilňuje, telefonem. Protože jde o nejmodernější chytrý telefon. Všimli jste si, že děti se zase tak často neztrácí? Jistě, občas se to stane a je to tragédie. Ale není to každodenní realita. Nežijeme v zemi gangů a obchodníků s orgány, žijeme v jedné z nejbezpečnějších zemí na světě. Všechna ta nebezpečí známe především z filmů a televize, z obrazovek.
Nepořizujte dětem nejnovější zařízení. Pokud cítíte, že je to potřeba, dejte jim tlačítkový telefon. Stejně ho pravděpodobně brzy rozbijí či ztratí. To se děje často, dítě si vyprosí mobil, pak o něj přijde a potom je, klidně i několik let, zcela šťastné bez mobilu. Svoji touhu si již naplnilo.
Také existují děti, které mobil vůbec nechtějí, protože cítí, že jej nepotřebují.
A také existují hodinky, které umí telefonovat, ale nemají Internet a dají se sledovat z vašeho chytrého telefonu. I když mít permanentní dohled nad vlastními dětmi nejspíš není úplně ideální, protože osobní svoboda má něco do sebe, i když je člověk teprve malé dítě.
Jan Kršňák vystudoval filmovou vědu na FF UK, píše o médiích, dětech a rodičích a věnuje se intuitivní pedagogice. Založil a provozuje stránku digideti.cz, vyšla mu kniha rozhovorů se zakladateli inovativních škol.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.