konference Svět podle Heroine - přijďte se inspirovat, tříbit si názory a taky se bavit

Jaroslav Jirásko: Mohou dnešní děti vůbec chápat Kryla? Úvaha ředitele školy a muzikanta, který ho má rád

3. března líně nedělně vstávám. “Píp”, ozve se jemně mobil a zobrazí denní výročí. “Karel Kryl, písničkář a básník, hlavní představitel protestsongu, zemřel v roce 1994.” „Co by mu asi řekly dnešní děti, generace youtuberů, streamerů, Slzy a Řezníka,“ pomyslel jsem si v duchu a začal jako správně potrhlý pedagog připravovat v neděli dopoledne hodinu.

Jak ho pojmout? Vždyť se prakticky už nikde nehraje. Patří ale k revolučním létům, která pro naši generaci znamenala to nejkrásnější období života, ovlivnil nás, známe ho zpaměti. Co třeba práce s jeho texty? Jeho písničky s dětmi ve škole zpívám (učím hudební výchovu), ale jak je chápou? Co v nich vidí bez kontextu doby a prožitku?

“Prosím Tě, to je těžký, to nedaj,” napomenula mě moje starší dcera (studentka VŠ a konzervatoře zároveň) při pohledu na můj počítač, kde jsem pročítal text Pasážové revolty. “Vždyť tomu nerozumím ani já”.

Příprava mi zabrala asi hodinu. Nějaké hledání na netu, vytvořit puzzle v TogLicu, shodou okolností v Deníku N vyšla skvělá příloha o Krylovi. Plán hodiny: společně složíme puzzle  fotografie Karla Kryla a tím odhalíme téma hodiny. Následovat bude krátká prezentace jeho života s ukázkami písniček, dva tři jeho citáty, brainstorming s lepítky, zpěv s kytarou a reflexe formou diskuze nad slovním mráčkem.

Čtvrtek, pátá vyučovací hodina, 8.A.  “Dnes si budeme povídat, přemýšlet o textech a poslouchat jednoho písničkáře, kterého asi nebudete znát. V neděli jsme si totiž připomněli 25 let od jeho smrti. Celý život prožil v exilu v Německu, je hlavním představitelem tak zvaných protestsongů a složil píseň Bratříčku zavírej vrátka, kterou spolu zpíváme”.

“Karel Kryl” - ozval se Vašek. “Toho poslouchá táta v autě. Pěknej vopruz, takový starý”.

“Jo, taky ho znám, vždyť Bratříčka, Anděla a ještě asi tři od něj zpíváme s vámi a táta to v létě hraje na kytaru u ohně,” doplnila Míša.

“Takže překvapení nebude odhalení jména, ale jen fotografie,” pomyslím si. “A víte o něm něco? Proč jsem ho vybral? Proč mně připadá důležité, abychom si o něm dnes něco vyprávěli? “ Ticho. Složili jsme tedy na interaktivní tabuli puzzle s jeho fotografií.

Příběh jeho života jsem použil k diskuzi o tom, jaký je rozdíl mezi emigrantem a exulantem. “Tak, a nyní dostanete ten nejtěžší úkol. Ve skupinkách budete číst texty jeho písní a na závěr bude vaším úkolem napsat, jak text chápete, co myslíte, že chtěl autor posluchačům sdělit nebo jaké ve vás ty texty vzbuzují emoce.” Vybral jsem Anděla, Morituri te salutant, Lásku a Bratříčka. Žáci měli podtrhávat slova, kterým nerozuměli, a chodit se ptát na jejich význam k Radílkovi (to jsem byl já, to mi jde dobře) nebo ke googlovi na svých mobilech či třídním PC.

A jak tedy vidí hlavní myšlenky písní Karla Kryla naši osmáci?

Je to o válce, smutku, strachu, okupaci, touze po svobodě a o těžkostech života. Zvlášť mě zaujal  jeden lístek: “Kryl na mě působí jako člověk, který se nebál říci svůj názor.“

Na závěr jsme si Krylovy písničky společně zazpívali. Z toho by měl asi největší radost.

Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.

Popup se zavře za 8s