O jednotných přijímačkách na střední školu jsem ještě od nikoho neslyšel nic dobrého. Neznám jediného ředitele, který by je přivítal, a osobně jsem mohl sledovat, jak ve dvou školách zavalily a prakticky paralyzovaly na několik dní (u některých jednotlivců i týdnů) pedagogický sbor. A to nemluvím o tom, že příprava na ně je totálně invazivním prvkem výuky v 8. a 9. třídě, který agresivně vytlačuje z vyučovacích hodin vše, co nebude v testech.
A nedávno se mi díky jednomu příkladu vše nasvítilo ještě jasněji. Jen pro upřesnění pro ty, kteří nevědí: testy přijímaček od CERMATu mají v příjímacím řízení váhu 60%.
Můj bývalý žák, který je teď na Vojenské střední škole, mi odtamtud přinesl novinky. Tamní vyučující jsou z jednotných příjímacích zkoušek naprosto nešťastní. Důstojníci si rvou vlasy z hlavy a frčky z uniformy. Proč? Protože díky této 60% váze musí upřednostnit adepty, kteří sice uspěli v testech, ale psychicky nezvládají režim na škole. Měli sice dostatek bodů v matematice a češtině, ale v prvním ročníku ze školy odcházejí, a to ještě v tom lepším případě.
Vnucuje se mi otázka: Nemohla by paní ministryně v demisi Karla Šlechtová udělat něco pro obranyschopnost České republiky a dobrou kondici důstojnického sboru a místo torpédování nákupu vrtulníků torpédovat jednotné přijímačky? To by přece byla bomba!
Daniel Pražák studuje navazující magisterské studium biologie – dějepisu na PedF UK, zajímá se o inovace ve vzdělání a moderní technologie ve výuce. Je místopředsedou studentské iniciativy Otevřeno. Při studiu učil na gymnáziu a dvou základních školách v Praze.
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.