Využití interaktivních výukových materiálů ve školách je vedlejším produktem pandemie a nucené on-line výuky. Učitelé jsou rádi, že mohou pomocí dostupných zdrojů snadno stahovat nebo tvořit vlastní materiály, průběžně je editovat, vylepšovat a sdílet mezi sebou. A žáky učení baví. Učitelé i rodiče doporučují některé z nich.
„Tati, pojď si to taky vyzkoušet,“ volá osmiletá Františka od počítače, na kterém si hravou formou procvičuje násobení dvěma a deseti. Oči má přilepené na monitoru a pravou ruku na touchpadu. Ovládá letadélko, se kterým manévruje mezi chybnými výsledky zadaného příkladu. „Musíš proletět jen obláčkem se správnou odpovědí,“ instruuje nadšená druhačka otce, zatímco skóruje. Počítačové kvízy a hry, kdy se děti učí, aniž by si uvědomovaly, že se učí, se v době distanční výuky pro některé děti staly nejsilnějšími zážitky ze školy.
Otec školačky Františky pracuje jako programátor. Jak z profesního zájmu, tak z pozice rodiče vzdělávací aktivity na počítači vítá. „Dcera je plní s radostí a samostatně. Líbí se mi, že se zároveň učí pracovat na počítači u něčeho, co dává smysl, místo u nějaké bezduché počítačové hry.“ Františka si sama spustí počítač, najde v emailové schránce rodičů zadání od paní učitelky, otevře si odkaz a umí intuitivně používat aplikace. Nemá žádné zábrany používat moderní technologie a práce s počítačem ji těší.
Aplikace připraví statistiky chybovosti
„Pro děti je to příležitost si aktivně vyzkoušet probrané učivo jinou formou. Do materiálů lze vkládat videa a obrázky, kterými se nechají vtáhnout. V jednotlivých úlohách dostanou okamžitou odezvu, kde udělaly chybu. Samy si pak cvičení spustí znovu, aby dosáhly lepšího výsledku zaznamenaného v systému a nenuceně si tak opakují látku, v níž chybují,“ říká učitelka prvního stupně Základní školy Satalice Jarmila Křížková.
Nad výběrem vhodné platformy s interaktivními materiály strávila na podzim u počítače několik dní. Nyní tvoří aktivity pro své žáky na Wordwall a v aplikaci pro český jazyk, která nabízí i automatické opravování Gramar.in. Aplikace umožňují jak vytvářet nová cvičení, tak stahovat z úložiště již hotová. Nachystat pro děti například čtení s porozuměním zabere pro představu dvě hodiny času. „Někdy jsou ve vytvořených cvičeních otázky, na které nelze jednoznačně odpovědět. Proto hledám úlohy s jasným řešením.“
Čas učitelům dokáží aplikace ale také ušetřit díky automatickému vyhodnocení aktivit. K tomu je vybaví i celou řadou dalších informací o tom, jak si žáci vedli. „Vidím nejen chyby, ale i statistiky, kde děti nejčastěji chybují. Mohu si vyfiltrovat nejlepší pokusy a také se podívat, v jakém čase stihly cvičení udělat. Na základě takových údajů pak zaměřím výuku na zdokonalování v oblastech, v nichž se žákům tolik nedaří,“ popisuje učitelka ze Satalic.
Přehled výsledků oceňuje i maminka tří dětí Kateřina Giedraitis, která pro své dcery zakoupila licenci Umimeto: „Líbí se mi, že mám možnost používat jednu platformu trochu víc systematicky. S licencí mohou děti procvičovat své znalosti bez omezení, vše se mi ukládá. Zadávám jim úkoly a vidím například, jaká vyjmenovaná slova jim nejdou. U nejstarší dcery se účet propojil se školním, takže mám přehled, co všechno od září dělala.“
Kolik času u počítače je dost?
Jakkoli jsou online interaktivní aktivity skvělým pomocníkem ve výuce, je potřeba zároveň hlídat, kolik času děti stráví u monitoru počítače či displeje mobilu. „On-line zdroje by měly být podle mne hlavně doplňkové a jako takové je i chápu,“ komentuje maminka Kateřina Giedraitis. „Když mám pocit, že bylo on-line cvičení moc, sáhneme po klasice – tedy tužce a papíru.“
„Děti ve druhé třídě potřebují cvičit psaní a držení pera. Dlouhá pauza je po návratu do školy z distanční výuky znát, výrazně se v psaní zhoršily,“ říká k tomu učitelka Jarmila Křížková, která potvrzuje, že interaktivní vzdělávací aktivity na počítači mohou být skvělým rozšířením výuky, nemohou ale klasickou výuku nahradit. I když už se děti vrátily do školních lavic, tak učitelka hodlá aplikace i nadále využívat například k přípravě motivačních soutěží mezi dvojicemi žáků.
Vědecké výzkumy přinášejí poznatky, že příliš mnoho času stráveného u počítače představuje pro děti vážná zdravotní rizika. Jaká je ve skutečnosti zdravá délka času stráveného před obrazovkou? „Většina výzkumů se zabývá ‚časem s obrazovkou‘ v rámci volného času, zatímco domácí úkoly nebo v posledním roce přímo školní činnost, při níž děti sedí u obrazovek, nezapočítávají. Nicméně z hlediska zdraví by se takový čas započítávat měl, protože počítačová hra je počítačovou hrou, i když má vzdělávací obsah,“ říká odborník na intuitivní pedagogiku a inovativní vzdělávání Jan Kršňák. Založil stránky digideti.cz, kde se mimo jiné zabývá otázkou, jak zdravě a bezpečně žít v digitálním světě. Podle Jana Kršňáka není úplně jasné, kolik hodin je v pořádku a kolik už je pro děti škodlivé množství: „Jednoduše to nevíme.“
Pro nastavení časového rozsahu používání technologií jsou podle něj mnohem důležitější než výzkumy vlastní pocity uživatele. „Když už jste unavení, tak to vypněte. Když jste unavení z distanční výuky, vyhlaste si vlastní prázdniny. To může udělat kterýkoli ředitel, učitel i rodič. Když to udělají samy děti, tak už je z hlediska duševní pohody často pozdě, už to nejsou prázdniny, ale prosté odpadnutí,“ radí.
„Dvě vyučovací hodiny on-line denně jsou v pořádku na druhém stupni a na střední škole, na prvním stupni je to jedna hodina, ve školce žádná. K tomu lze přičíst nějakou samostatnou, asynchronní práci na počítači, třeba dalších 45 minut, ale jindy než hned po přestávce. Tehdy, když si to dítě samo zvolí. Pak je nutné, abychom dětem dovolili čas, kdy se díky technologiím během lockdownu socializují. Kdy jsou v kontaktu s kamarády. To může být další hodina, ale u starších dětí také třeba tři nebo čtyři hodiny,“ shrnuje Jan Kršňák. Z jeho pohledu děti během posledního roku tráví s obrazovkou víc času, než je zdrávo, i když je práce s on-line aplikacemi baví.
Kompletní seznam vzdělávacích interaktivních zdrojů neexistuje. Ministerstvo školství zveřejnilo a průběžně doplňuje seznam zdrojů k distanční výuce na portálu Edu. Do sestavení přehledu zajímavých online aplikací se pustili i dva učitelé – nadšenci pro moderní technologie – a pro svůj web Guru ve škole zpracovali i postupy, jak si v aplikaci v jednotlivých krocích počínat. Aplikace Gramar.in je součástí širší platformy s dalšími portály Matika.in, Geograf.in pro zábavnější zeměpis, Zlatka.in pro zlepšení finanční gramotnosti či aplikace Trainbra.in pro trénink logického myšlení. Quizizz je uživatelsky jednoduchý on-line editor pro tvoření kvízů ve webovém prostředí, využít se dá živě v rámci vyučovací hodiny, jako domácí úkol, pro jednotlivce i jako týmovou aktivitu pro skupiny žáků. Největším hitem interaktivních her jsou takzvané únikovky. Pod pojmem si lidé klasicky představí fyzickou hru, ve které je hráč uzamknutý do místnosti a jeho úkolem je z uzavřeného prostoru uprchnout. Princip vzdělávací hry je vzdáleně podobný. Děti postupně objevují vodítka a klíče, které jim pomáhají k vyřešení a úspěšnému dokončení dobrodružství. Na facebooku vznikla skupina pro sdílení interaktivních vzdělávacích her Únikové hry ve školství, odkud lze čerpat inspiraci pro vlastní hry.
Autorka: Sylvie Petrů
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.